عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: باید اقتضای دوران دانشجویی را بپذیریم و فضای آزادتری را در اختیار دانشجویان قرار دهیم

گالری عکس
در این نشست که بعدازظهر شنبه ۲۸ مهرماه ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، ابتدا دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه، بر همکاری برون‌سازمانی دانشگاه تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مشترک دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران هم‌افزایی در برگزاری اردوهای جهادی است.
وی با اشاره به اعزام تیم‌های درمانی به مراسم اربعین گفت: همکاران بسیج بیشترین تلاش را در این زمینه داشتند و معاونت اجتماعی و فرهنگی و سایر واحدها از فعالیت آنان حمایت می‌کنند.
دکتر رستمیان استراتژی اردوهای جهادی دانشگاه را پوشش مناطق محروم تهران دانست و گفت: با کمک اردوهای جهادی می‌توانیم بحث خودمراقبتی را گسترش دهیم.
سپس دکتر درگاهی قائم‌مقام بسیج جامعه پزشکی، درخصوص اعزام اساتید به مراسم اربعین توضیح داد و گفت: ۱۲۵ نفر در دو بیمارستان صحرایی کربلا و نجف مستقر می‌شوند و خدمات پزشکی و دندانپزشکی و دارویی و... را به بیماران ارائه می‌دهند.
نماینده گروه بسیج دانشجویی نیز با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه در راه‌پیمایی اربعین گفت: امسال دومین باری است که دانشجویان به مراسم اربعین اعزام می‌شوند. در این اردو ۱۳۲ نفر از دانشجویان از رشته‌های پزشکی، پرستاری، طب سنتی، هوشبری و اتاق عمل اعزام خواهند شد.
دبیر انجمن اسلامی دانشکده پزشکی نیز ضمن تشکر از رییس دانشگاه که در مراسم آغاز سال تحصیلی پیام نخبگان را به گوش رییس‌جمهور رساند و دکتر حلب چی که وقت بسیاری را با دانشجویان صرف می‌کند؛ گلایه‌هایی را هم مطرح کرد و گفت: تشکل‌های اسلامی بعضی دانشکده‌ها،  فضای فیزیکی مناسبی در اختیار ندارند.
وی خواستار ایجاد فضای آزاد برای فعالیت‌های دانشجویی شد و گفت: انجمن اسلامی در خط مقدم خدمت به‌نظام و حفظ کیان کشور است و نباید کنترل و نظارت سخت‌گیرانه نسبت به فعالیت‌های آنان وجود داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عیسی زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز بابیان اینکه  شرایط امروز دانشگاه برای فعالیت‌های دانشجویی بسیار مناسب است افزود: دکتر کریمی تاکید بسیاری برای ایجاد فضای امن و آزاد دانشجویی دارد و در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است.
در ادامه، ستوده به نمایندگی از گروه‌های جهادی به تشریح گزارش تحلیلی از عملکرد بسیج دانشجویی در اردوهای جهادی پرداخت و گفت: اردوهای جهادی زمانی اثربخش است که به‌صورت مستمر در هر منطقه برگزار شود.
وی با ارزیابی اردوی جهادی که در گنبدکاووس برگزار شد گفت: در این طرح ۷۲۰ نفر توسط پزشکان ویزیت شدند، به ۶۳۰ نفر خدمات دندانپزشکی، ۱۳۵ نفر خدمات توان‌بخشی و ۲۷۳ نفر خدمات مامایی ارائه شد.
ستوده مهم‌ترین مسئله در اردوهای جهادی را ازدحام مردم برای دریافت خدمات، شناسایی مردم نیازمند و چگونگی ارتقا کیفیت خدمات باتوجه به نیازهای آزمایشگاهی و پاراکلینیکی دانست و پیشنهاد داد: قبل از برپایی اردوهای جهادی، تیمی به خانه‌های مردم برود(Home care) و نیازهای درمانی و شرایط مالی آنان را ارزیابی کند. همچنین ظرفیتی از بیمارستان‌های دانشگاه برای ارجاع این بیماران درنظر گرفته شود.
دکتر باقرزاده مدیر امور فرهنگی دانشگاه نیز به فعالیت‌های برون‌سازمانی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام برای پشتیبانی از فعالیت‌های جهادی دانشگاه اعلام آمادگی کرده است. همچنین تفاهم‌نامه مشترکی میان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در حال تدوین است.
وی طراحی نقشه نیازسنجی مناطق محروم تهران با همکاری معاونت بهداشت و تهیه بانک اطلاعاتی از اردوهای جهادی را از دیگر اقدامات دردستور کار معاونت اجتماعی و فرهنگی برشمرد و افزود: برای رفع مشکل ارجاع اردوهای جهادی هفته آینده جلسه‌ای را با معاونت درمان برگزار خواهیم کرد.
دکتر رضایی، مدیر حراست دانشگاه نیز، بابیان اینکه در این دوره هیچ اقدام جدیدی برای افزایش نظارت بر دانشجویان انجام‌نشده و ابزارهای موجود از قبل وجود داشته است افزود: اگر برای فعالیت‌های دانشجویان محدودیتی بدون هماهنگی به وجود می‌آید می‌توانید به‌طور مستقیم آن را با مدیر حراست درمیان بگذارید.
وی افزود: اغلب واکنش‌های حراست، نسبت به  پیام‌هایی که روی تابلوها نصب می‌شود؛ به دلیل ایجاد تحریک و حساسیت در گروه‌ها و تشکل‌های دیگر است که به همکاران ما منتقل می‌کنند و ما هم سعی می‌کنیم فضا را تلطیف و حساسیت‌ها را به حداقل برسانیم.

تاکید بر برخورد پدرانه با دانشجویان
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده با تاکید بر ایجاد فضای امن و آزاد دانشجویی گفت: باید اقتضای دوران دانشجویی را بپذیریم و  فضای آزادتری را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.
وی حفظ نخبگان دانشگاه ضروری دانست و افزود: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و  نظام کشور به‌قدری قوی، محکم و استوار است که جای نگرانی از  فعالیت‌های دانشجویانی که دغدغه کشورشان را دارند؛ وجود ندارد. بهترین‌های کشور در رشته‌های مختلف به این دانشگاه می‌آیند و باید اعتمادمان را نسبت به آنان افزایش دهیم.
دکتر کریمی مراسم آغاز سال تحصیلی را جزء مراسم رسمی دانشگاه برشمرد و گفت:  دانشجویان و تشکل‌ها می‌توانند در مراسم ۱۶ آذر سخنان خود را با نماینده دولت که معمولاً در دانشگاه حضور میابد در میان بگذارند. دانشجویانی هم که در مراسم آغاز سال تحصیلی تجمع داشتند، نباید نگران باشند و برخورد ما باید به‌گونه‌ای باشد که آنان را به خودمان نزدیک‌تر کنیم.
رییس دانشگاه بابیان اینکه اعتقادی به کنترل سخت‌گیرانه دانشجویان با دوربین و روش‌های دیگر ندارم  و فکر نمی‌کنم این روش موثر باشد افزود: آنچه در محدوده ضوابط و قوانین وجود دارد که جای خود دارد. اما نمی‌دانم کنترل بوردهای تشکل‌ها با دوربین، چه فلسفه‌ای دارد و معتقدم اگر کارایی لازم را ندارد بهتر است اصلاح شود. چون هر بورد تبلیغاتی متعلق به گروه‌های شناسنامه‌دار دانشگاه است  و مسئولیت آن نیز با گروه مربوطه است. قطعاً خودشان پیام خلاف قوانین دانشگاه را در آن منتشر نمی‌کنند. همچنین در زمینه تبلیغات تشکل‌ها باید برای هر گروه محدوده مشخصی وجود داشته باشد و تبعیضی بین گروه‌ها قائل نشد.
وی بر برخورد پدرانه با دانشجویان تاکید کرد و گفت: با امنیتی کردن محیط دانشگاه نمی‌توانیم دانشجویان را کنترل کنیم بلکه آنان را فراری می‌دهیم اگر قرار است دانشگاه را اداره کنیم باید دانشجویان را فرزندان خود بدانیم و پدرانه با آنان برخورد کنیم. بشخصه باوجوداینکه ۴۴ سال از حضورم در دانشگاه می‌گذرد اما احساس می‌کنم که از دوران دانشجویی‌ام خیلی نگذشته است و همچنان همان احساس را دارم.
دکتر کریمی بابیان اینکه نیروهای بسیاری در دانشگاه در خدمت نظام و کشور هستند و اگر حواسمان به آنان نباشد و موردحمایت قرار نگیرند از کشور مهاجرت می‌کنند افزود: می‌توان از تعامل سران نظام با دانشجویان و نخبگان الگو گرفت و حتی حراست می‌تواند پدرانه با دانشجویان برخورد کند و فضای آزادتری را در اختیار فعالیت‌های دانشجویی قرار دهد.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اردوهای جهادی گفت: این اردوها قطعاً برای مردم موثر است اما بیش از اینکه به نفع مردم باشد برای خود دانشجویان مفید و تاثیرگذار است. چون شما با این اردوها به منبع انرژی متصل می‌شوید که همانند ما می‌توانید سال‌های سال در دانشگاه دوام بیاورید. ما هم اگر در دانشگاه مانده‌ایم به این دلیل است که  هنوز از انرژی دوران دانشجویی برخورداریم.
وی با یادآوری خاطرات خود از فعالیت‌های جهادی گفت: در دوران دانشجویی ما که هیچکدام از مسائل امروز مطرح نبود؛ ۱۷-۱۸ ساعت پس از زلزله طبس، داوطلبانه، برای کمک‌رسانی به آن منطقه رفتیم. البته در آن موقع دانشجو بودیم و قطعاً نمی‌توانستیم خیلی تاثیرگذار باشیم. اما شرکت در این فعالیت‌ها برای خودمان بسیار موثر و تاثیرگذار بود.
دکتر کریمی بابیان اینکه با هر نوع فعالیت و تشکلی که دانشجویان  را دور هم جمع می‌کند بسیار موافق هستم گفت: با هماهنگی با مسئولان دانشگاه می‌توانید کارها راحت‌تر پیش ببرید. شما می‌توانید به مسئولان کمک کنید و از آنان کمک بگیرید. مطمئن باشید مسئولان دانشگاه همانند دکتر رستمیان روحیه جهادی‌تری دارند.
وی در توصیه خود به دانشجویان در برپایی اردوهای جهادی گفت: ۳ میلیون نفر در جنوب شهر تهران تحت پوشش دانشگاه هستند و برای پرهیز از موازی کاری می‌توانید با کمک معاونت‌های بهداشت و درمان، با توجه به شرایط و امکانات خود مناطقی را انتخاب کنید و در طول سال به‌طور مستمر در آنجا اردو برپا کنید. با این کار در مدت محدودی که به‌عنوان دانشجو در دانشگاه هستید هم می‌توانید  کار تاثیرگذاری برای مردم محروم آن مناطق انجام دهید و هم شرایطی را فراهم کنید که دانشجویان جدید بتوانند به مجموعه شما اضافه شوند و از این تجربیات استفاده کنند.
رییس دانشگاه بابیان اینکه من از شما بیشتر دغدغه دانشجویان را دارم افزود: در مدت یک سالی که به دانشگاه آمدم بارها و بارها به دکتر حلب چی برای بازسازی و ایجاد شرایط مناسب برای دانشجویان تاکید کرده‌ام و بالاخره بعد از گذشته ۱۴ سال موفق شدیم با کمک خیرین مراحل عمرانی یکی از خوابگاه‌های امیرآباد را آغاز کنیم. محروم‌تر از دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های کشور ازنظر فضای فیزیکی خوابگاهی  و دانشکده‌ای وجود ندارد.  تلاش ما این است که در این دوران کوتاه مدیریت، امور مربوط به دانشجویان را بهبود ببخشیم.
وی افزود: من هم ۴۴ سال قبل در این خوابگاه‌ها زندگی کردم و شرایط دانشجویان را به‌خوبی درک می‌کنم. اکنون خوابگاه‌ها ازنظر فضای فیزیکی، سالن غذاخوری و کتابخانه دچار مشکل هستند. پس انتظار نداشته باشید در این شرایط که با محدودیت منابع روبرو هستیم،  با بودجه دولتی  اردوی جهادی برگزار کنید. لذا توصیه  می‌کنم برای برپایی اردوها از خیرین و نهادهای خارج از دانشگاه کمک بگیرید. ما هم حتما شما را همراهی می کنیم.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود، بابیان اینکه همواره از دانشجویان حمایت می‌کنم افزود: همیشه به دکتر حلب چی تاکید می‌کنم که به دانشجویان نزدیک‌تر شود البته خود ایشان همچنین روحیه‌ای را دارد. از دکتر رضایی هم می‌خواهم کاری کند که دانشجویان احساس راحت‌تری داشته باشند و تحرک و شادابی در دانشگاه گسترش یابد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی