عمومی | بنیاد ملی نخبگان

علمی مفید است که با مفهوم «تقوای علمی» عجین باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای نهادینه‌کردن اخلاق علمی در جامعه دانشگاهی و همچنین آشنایی با مفاهیم دینی و بنیادی اخلاق، «همایش اخلاق در پژوهش» با حضور جمعی از مسئولان کشوری، نخبگان و سرآمدان، با همکاری دانشگاه رازی و بنیاد نخبگان استان کرمانشاه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، آوات طاهرپور؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه گفت: نظر به اینکه در برخی متون، علم با دو شاخه «علم متعارف» و «علم فوق‌العاده» قابل تقسیم‌بندی است، می‌توان اغلب امور مرتبط با بی‌اخلاقی­های پژوهشی و بزه رایج شده درمتون علمی را در حیطه علم متعارف یافت.

وی افزود: علم فوق‌العاده به خاطر ماهیت و پیچیدگی‌های مترتب برآن با الگوهایی از بزه علمی مانند تقلب علمی کمتر مواجه است. پایبندی به ارزش‌های اخلاق علمی و پژوهشی نه فقط فریضه و وظیفه بوده، بلکه یک ضرورت است و تابع تشخیص و یا سلیقه فردی نیست.

طاهرپور ادامه داد: علمی می‌تواند قابل اتکاء و مفید بوده و قدرت‌آفرین باشد که به معنای اصیل آن با مفهوم «تقوای علمی» عجین شده باشد. آنچه که اقتدار اخلاق پژوهشی و نه فقط قوانین مدون حاکم برآن را خدشه‌دار کند، نمی‌تواند اساساً اخلاقی و مبتنی بر مدنیت و رشد باشد. بی‌تردید آنچه خوب و ارزشی باشد خطر بروز بی‌اخلاقی در تولید نمونه‌های آن وجود دارد و می‌بایست به صورت دینامیک مراقب این آفات بود.

رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه اظهار داشت: تقلب‌ها و بی‌اخلاقی پژوهشی بیشتر محصول عدم‌درک صحیح از علم و درک ناصحیح از لزوم بهره‌گیری از دستاوردهای آن برای آحاد اجتماع و جنبه‌هایی از توسعه نیافتگی فردی، فقدان‌مدنیت وعدم‌وجود بصیرت شخصی در خصوص حقوق مترتب برآن و تمایل به قانون‌گریزی و سوءاستفاده از پیرامون آن است.

رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه همچنین به بهره گیری از مفاهیم بنیادی و دینی «تقوای علمی» از سوی جامعه علمی و نخبگانی، در مسیر اخلاق‌محوری درعلم و پژوهش و استخراج نتایج و دستاوردهای آن برای انتفاع اجتماعی، تاکید کرد.