عمومی | ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بینان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کشور در مسیر آموختن فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است


ستاری در نشست شورای اداری آذربایجان؛

کشور در مسیر آموختن فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است


به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مهم‌ترین لازمه برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رونق کسب و کارهای نوآور، وجود یک محیط مساعد برای کارآفرینان جوان و خلاق و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که با تغییر فرهنگ عمومی از جمله حرکت دانشگاه‌ها به این سو، کشور در مسیر توسعه زیست‌بوم کارآفرینی قرار گرفه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نشست شورای اداری استان آذربایجان غربی، مهم‌ترین لازمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم شدن یک زیست‌بوم مساعد برای کارآفرینی ونوآوری جوانان خلاق و تحصیل کرده دانشت و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی سازوکار ویژه‌ای برای حمایت نیاز دارند و ارائه وام مستقیم در گام نخست فعالیت این کسب و کارها صحیح نیست، بلکه باید با ایجاد و توسعه فضای کسب و کار، مجال فعالیت آنان فراهم شود.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، بخش مهمی از چالش شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی را معطوف به تحول فرهنگی و عزم جامعه برای حرکت به سوی شکل دادن این زیست بوم دانست و عنوان کرد: محیط کسب و کار کشور نیازمند بازنگری اساسی است و جامعه برای این‌که کارآفرینی و خلق ارزش افزوده را یک ارزش تلقی کند، نیازمند تغییر و تحول فرهنگی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با بیان این‌که کشور در مسیر آموختن سازوکارهای توسعه زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری قرار گرفته است، اظهار کرد: تسهیل‌گری کسب وکارهای خلاق و نوآور به مثابه یک ضرورت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، به مرور در حال تحقق است و لازمه تسریع این روند، تغییر فرهنگ استان‌ها به سوی جذب و حمایت از عناصر کلیدی این زیست‌بوم یعنی نیروی انسانی خلاق و سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.


ستاری، به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی با پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نوع نگرش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به سوی کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده تغییر کرده است و جامعه علمی به این باور رسیده است که با اتکا به سرمایه دولتی و بدون توجه به خلاقیت نیروی انسانی، در ارائه خروجی مطلوب و سازگار با نیازهای جامعه موفق نخواهد بود.


رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دان‌بنیان ، پارک‌های علم و فناوری بومی را مهم‌ترین ابزار برای توسعه این زیست‌بوم دانست و گفت: پارک‌ها جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است و با تحولات فناوری، نسل پیشین پارک‌های علم و فناوری نیز متحول شده است.


وی با اشاره به این که در یک شهر فناور، تمام شهر به پارک علم و فناوری بدل می‌شود ادامه داد: مفهوم جدید پارک‌ها در بستر شهر فناور، دیگر به یک گستره جغرافیایی خاص، محدود نبوده و پارک‌های علم و فناوری، خدمات خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌هاو تمامی حلقه‌های زنجیره اقتصاد دانش‌بنشان در تمامی نقاط شهر ارائه می‌دهند.


وی به حرکت درآمدن و  اجرایی‌شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی را گامی در راستای توسعه این زیست‌بوم عنوان کرد و گفت: سرفصل‌های این قانون از جمله معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، خدمت سربازی و بیمه همگی در راستای ایجاد یک محیط مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان است و در سال‌های اخیر بیش از ۱۱۰ سرفصل حمایتی در قالب این قانون به شرکت‌ها ارائه شد.


وی این تحول فرهنگی به عنوان مهم‌ترین لازمه برای ماندگاری سرمایه‌های انسانی خلاق بومی در استان‌ها اشاره کرد و گفت: آن‌چه که موجب ماندگاری و حفظ جوانان تحصیل‌‌کرده و همچنین تمایل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در استان می‌شود، محیطی مساعد و سازگار با فرهنگ کارآفرینی است.
ستاری، به حمایت معاونت علمی و فناوری از ثبت پتنت بین‌المللی پژوهشگران و مخترعان کشور اشاره کرده و گفت: از ثبت پتنت بین‌المللی اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، محققان و مخترعان به طور کامل حمایت می‌کنیم و هزینه آن به طور کامل پرداخت می‌شود.


وی افزود: با شکل‌گیری پتنت آفیس تعداد بیش‌تری از افراد با این فرآیند حمایتی آشنا شده  و روند ثبت پتنت بین‌المللی کشورمان رشد قابل توجهی داشته است، به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری، بیش از ۱۴۰ پتنت ثبت شده است و تا پایان سال از مرز ۱۸۰ عبور می‌کند.
وی همچنین به حمایت‌های وارداتی و صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: علاوه بر کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان و حمایت از حضور محصولات ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی، در موضوع واردات اقلام آزمایشگاهی و تجهیزاتی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های لازم برای ترخیص و معافیت‌های گمرکی واردات اجرایی شده است.

وی با بیان این‌که زیست‌بوم کارآفرینی با اتکا به پول دولت شکل نمی‌گیرد و سرمایه دولتی مخرب این زیست‌بوم است، افزود: اگر سرمایه دولتی راه‌کار تحقق نوآوری و شکوفایی بود کشورهای حاشیه خلیج فارس که مبالغ هنگفتی را برای راه‌اندازی این زیست‌بوم هزینه کردند به نتیجه می‌رسیدند اما چنین نشد.
ستاری، با تاکید بر این‌که دولت باید در توسعه زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری نقش‌آفرین باشد، افزود: تا زمانی‌که زیرساخت‌های ضروری شکل‌ نگرفته دولت باید حمایت‌های لازم را انجام دهد اما موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه دهنده کسب و کارهای فناور و نوآور، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی موفق، متکی به دارایی‌های فیزیکی نیست و خلاقیت نیروی انسانی، مهم‌ترین دارایی این نوع کسب و کارها است، یادآور شد: نوآوری و ایجاد ارزش افزوده انیازمند جوان تحصیل‌کرده و خلاقی است که روی پای خود بایستد و با عزم جدی و اراده مصمم برای کارآفرینی شکست را مقدمه‌ای برای پیروزی قرار دهد.

در این نشست، جمعی از محققان، پژوهشگران، کارآفرینان بومی استان به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند و مشکلات و نیازهاایشان را با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در میان گذاشتند.


بازدید از شرکت‌های فناور آذربایجان غربی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوی همچنین در این سفر همراه با شهریاری استاندار آذربایجان غربی، از شرکت‌های دانش‌بنیان ایمن الکترونیک باختران تولید کننده دستگاه های خشک کن و استریلیزاسیون، تجهیزات پیشرفته مدیریت پسماند، آترا ارتوپد تولیدکننده ایمپلنت‌های ارتوپدی، پیچ های ارتوپد و ستون فقرات، اروم زیست‌تاک و کشت بافت رویان پژوهش آذربایجان تولیدکننده نهال‌های اصلاح شده و پایه رویشی دیدن کرد.