عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

حضور وزیر بهداشت در آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در اصفهان

شامگاه پنج شنبه ۲۶ مهرماه، آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت، با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور، رییس و مسئولین دانشگاه، مسئولین مجمع خیرین سلامت استان، جمعی از هنرمندان و منتخبین جشنواره در محل تالار شریعتی دانشگاه برگزار گردید.

در این مراسم دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: کار خیر در حوزه سلامت محدود به ساخت و ساز، تشکیلات و تجهیزات بیمارستانی محدود نمی شود بلکه  یک کلام موثر و بامهر، نگاه محبت امیز و کمک های فکری و مالی و تخصصی می تواند چندین برابر ارزش و اهمیت داشته باشد.

وی در ادامه به نقش هنر هفتم در عرصه سلامت اشاره نمود و افزود: سینما می تواند در بحث فرهنگ سازی سلامت، پیشگیری و ارتقای سلامتی نقش بسزایی داشته باشه و این باعث افتخار است و  ما نمی توانیم به افزایش تعداد تخت های بیمارستانی، NICU ها، ازمایشگاه ها، داروها و ... افتخار کنیم بلکه باید بار بیماری ها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت گفت: تنها موردی که معتاد شدن به آن خوب است کار خیر و نیکوکاری است، چراکه زیباترین لحظه زندگی، زمانی است که انسان به این باور برسد که از خود و منافعش بگذرد و به دیگران کمک و یاری برساند و‌از این جنس افراد در کشور ما بیشمار است و کارنامه مجمع خیرین سلامت نیز ازاین افراد پر است.

دکتر قاضی زاده هاشمی با اشاره به طرح توسعه بیمارستان کودکان امام حسین(ع) و مرکز تخصصی پزشکی خیریه حضرت ابوالفضل(ع) شهر اصفهان که بسیار مجهز و در چندین طبقه احداث شده، افزود: کارخیر در سطح استان اصفهان بسیار زیاد است و روزهای زیادی برای بازدید از آنها لازم است.

وزیر بهداشت در پایان سخنرانی خود اظهار امیدواری نمود که سرمایه گذاری در این حوزه ها و برگزاری این نمونه جشنواره ها قدم خیری باشد در جهت ارتقای فرهنگ بهداشت و پیشگیری از بیماری ها و همچنین توسعه فرهنگ خیر.

در ادامه این مراسم دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان طی سخنانی ضمن خیر مقدم به مقام عالی وزارت و هیات همراه، همچنین  دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور و جمع هنرمندان از استان اصفهان و سراسر کشور، اولین جشنواره فیلم کوتاه مهر سلامت و آغاز آن در اصفهان را برگ زرین دیگری بر افتخارات اصفهان عنوان نمود و گفت: خوشحال هستم که استان اصفهان آغازگر جشنواره فیلم مهر سلامت است و امیدوار هستم که این اقدام ارزشمند در جهت توسعه امر سلامت جامعه تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسئله خیر و نیکوکاری در ذات بشر نهفته است تاکید نمود: نیکی و نگاه مثبت به کار خیر و نیکوکاری جزو صفات الهی است که در روح انسان ها دمیده شده است.

وی کمک رسانی به هموطنان به اشکال مختلف را  بسیار ارزشمند عنوان کرد ولی کمک به فرهنگ جامعه را نشان از اوج روشن بینی قلمداد نمود و ادامه داد: کمک به توسعه سلامت جامعه از طریق استفاده از ابزار هنر و بکارگیری جنبه های هنری نشان دهنده اوج روشن بینی و اعتلای فکری در جامعه است و من در کنار ارزش این کار بزرگ خیر رساندن، این رشد اندیشه و بلوغ فکری را به دست اندرکاران و هنرمندان این جشنواره تبریک عرض می نمایم و افتخار میکنم جامعه از این رشد و بالندگی برخوردار است.

خانم دکتر چنگیز رییس دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از نام های زیبای خداوند سلام است گفت: گمان می کنم جامعه ما به شدت نیازمند پژواک نام سلام در روابط، در عملکرد، در اندیشه و در اقدامات است و کار بسیار ارزشمندی که هنرمندان حوزه سلامت همراه با خیرین انجام دادند آغازی بر این پژواک است.

وی بخش اعظم مشکلات جسمی و همچنین رفتاری و روانی جامعه را ناشی از خوراک های فرهنگی ناسالم عنوان کرد و گفت: طبیعتا خوراک های فرهنگی سالم و سلامت آفرین اعم از غذاهای کلامی، بصری و شنیداری که هنرمندان عزیز به طبخ آن مشغول هستند و رسانه های محترم آنها را توزیع می کنند می تواند نقش بسیار مهمی را در سلامت مردم ایفا نماید.

رییس دانشگاه همچنین به عنوان مسئول سلامت استان از همه کسانی که به این غذاهای سلامت آفرین فکر می کنند و کمک می کنند غذاهای فکری خوبی آماده شود و در توزیع غذاهای سالم روح و جلوگیری از پخش آلودگی ها در رسانه ها کمک می کنند تشکر و قدردانی نمود.

خانم دکتر چنگیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوار هستم این کار خیری که آغاز شده، به جشنواره خاتمه پیدا نکند و آغازی برای فکر کردن در عرصه ای که پا گذاشته ایم باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان سخنان خود اظهار امیدواری نمود که تمامی خیرین و هنرمندان، همکاری خود را در حوزه سلامت مستحکم تر ادامه دهند تا همگی شاهد لبخند شادی و نشاط بیشتر مردم در عرصه های مختلف جامعه باشند.

سید حسین رضا زاده مدیرعامل مجمع خیرین استان و رییس اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت، در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، گفت: بسیار خوشحالم که بعد از یکسال کار و فعالیت شبانه روزی و نفس گیر، اهداف جشنواره به ثمر نشست و با حضور شکوهمند هنرمندان، فیلمسازن و فیلم نویسان،خیرین و ... این جشنواره از نظر کمی و کیفی  بسیار خوب برگزار شد.

وی اظهار کرد: این جشنواره اتفاق و پیوند مبارکی بود که دستهای پرمهر هنرمندان و دستهای پرخیر و برکت خیرین را در دست هم قرار داد و خدمات خیرین را در قاب تلویزیون و سینما از نظر و محضر جامعه ارایه نمود.

سید حسین رضا زاده اظهار امیدواری نمود که برگزاری این جشنواره مایه خیر و برکت در حوزه سلامت و باعث رشد و شکوفایی در عرصه بهداشت و درمان باشد و همچنین همدلی و کارگروهی آن نیز الگویی باشد برای سایر خدمتگزاران.

وی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی و تشکر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاست و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان صدا وسیما، هیات داوران و مجمع خیرین سلامت که در حدتوان و نیاز، این جشنواره را یاری و پشتیبانی نموده اند، تصریح کرد: این جشنواره به صورت دو سال‌یکبار برگزار و دبیرخانه آن بصورت دایمی فعالیت می نماید.

سید حسین رضا زاده همچنین هزینه برگزاری این جشنواره را ۸الی ۱۰ درصد هزینه برگزاری جشنواره های مشابه عنوان نمود.

همچنین دکتر شهریاری دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در خصوص برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان گفت: جای خوشحالی است که اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت در شهر فرهنگ و هنر و پایتخت فرهنگی جهان اسلام با موفقیت تمام برگزار و اجرا گردیده است.

وی افزود: خیرین سلامت در چندین سال گذشته تلاش ها و فعالیت های زیادی را در حوزه سلامت انجام نموده اند، چرا که حوزه سلامت منابع مالی زیادی را می طلبد و در هیچ جای دنیا، دولت به تنهایی نمی تواند این هزینه ها را پرداخت نماید.

دکتر شهریاری با بیان اینکه خیرین عرصه سلامت باید اقدامات بیشتری را در خصوص مباحث بهداشت، پیشگیری از بیماری ها و انجام پژوهش های مرتبط انجام نمایند، گفت: اقدامات خیرین فقط در سطح سخت افزار نباید باشد و برگزاری این جشنواره ها می تواند بسیار موثر در امر فرهنگ سازی سلامت و خود مراقبتی باشد.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور نیز با اشاره به نقش بانوان بعنوان موتور محرک مردان در امور خیر، افزود: بانوان با توجه به حس مادری و عاطفه بیشتر می توانند گام های موثری در کارهای خیر و نیکوکاری در امور سلامت بردارند.

شایان ذکر است در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حامیان برگزاری و دست اندرکاران اجرایی جشنواره، از منتخبین جشنواره در بخش های مسابقه دانش آموزی، فیلنامه نویسی، فیلم سپهر دانشگاه و همچنین حوزه هنری با اهدای لوح و جوایزی توسط مسئولین تقدیر بعمل آمد.