عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

افزایش زایمان طبیعی مادران نخست زا در کاشان

مسئول واحد مامایی دانشگاه، از افزایش زایمان طبیعی مادران نخست زا در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، افسانه همتی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی زنان، میزان سزارین نخست زا به کل نخست زاهای مراجعه کننده به مراکز درمانی در شش ماهه اول  سال جاری  را ۴۵ درصد در این شهرستان ها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: میزان سزارین نخست زا بیمارستان بهشتی و رجایی به کل نخست زاها در ۶ ماهه اول ۲۹ درصد می باشد.

همتی افزود: یکی از راهکارهای حرکت به سوی سلامت، ارتقای مراقبت های دوران بارداری با هدف زایمان ایمن است.

وی، کار مراقبت زن باردار را اقدام تیمی عنوان و تصریح کرد: ماما و متخصص زنان به تنهایی در این زمینه نمی توانند کار کنند و از طرفی متخصص زنان برای بارداری های مشکل دار و پرخطر تربیت می شوند و ماماها برای زایمان طبیعی و مراقبت های قبل و بعد از آن تربیت شده اند بنابراین سلامت باروری وظیفه هر دو آنها است .

مسئول واحد مامایی دانشگاه ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، امروزه اعتقاد بر این است که از میزان مداخلات پزشکی در حین بارداری و زایمان کاسته شود و توانمندسازی مادران باردار و خانواده‌های آن‌ها با فراهم کردن شرایط برگزاری کلاس‌های دوران بارداری و آمادگی زایمان می تواند راه حل مناسبی برای این معضل باشد، از این رو مراقبت‌های دوران بارداری به انجام معاینه، آزمایش و سونوگرافی ختم نمی‌شود .

وی، با اشاره به برگزاری کلاس های آمادگی زایمان در این منطقه گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ بانوی باردار در کلاس های آموزش رایگان  آمادگی زایمان شرکت کردند.

همتی یادآورشد: کلاس های آمادگی زایمان ازسال۹۱ در بیمارستان شهید رجایی آران و بیدگل آغاز شد و در ادامه بیمارستان نقوی و متینی برگزار کردند و امروز در همه بیمارستان های کاشان و آران و بیدگل برگزار می شود.

مسئول واحد مامایی دانشگاه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان، دادن اطلاعات و آگاهی به مادران باردار برشمرد.

همتی، با بیان این که ترس‌های مادر با کسب آگاهی به مرور از بین می‌رود و تفکرات نادرست او اصلاح می‌شود، تصریح کرد:این کلاس‌ها به زنان کمک می‌کند تا با مشکلات احتمالی بارداری کنار بیایند یا آن ها را حل کنند.

وی، با اشاره به افزایش اعتماد به نفس مادر باردار در این کلاس‌ها اظهار داشت: مادر باردار در این کلاس ها یاد می‌گیرد بسیاری از دردهای دوران بارداری را بدون نیاز به دارو برطرف کند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی می‌تواند با کاهش استرس‌های بارداری از برخی خطرات احتمالی نیز جلوگیری کند.

وی، با اشاره به اینکه آموزش نگهداری صحیح از نوزاد یکی دیگر از هدف‌های این کلاس‌هاست، گفت: در این کلاس‌ها نحوه شیردهی و مراقبت از نوزاد را یاد می‌گیرند و می‌توانند علائم هشداردهنده در نوزاد را شناسایی کنید.

مسئول واحد مامایی دانشگاه، در ادامه از آغاز زایمان های بدون درد با هدف خوشایند سازی زایمان در بیمارستان های بهشتی، شبیه خوانی و بیمارستان میلاد خبر داد.

به گفته وی، این نوع زایمان به روزترین زایمان های بی درد و با کمک تجویز مختصر دارو و بدون هیچ گونه عوارض طبیعی مراحل زایمان طی می شود و مادر نوزاد هوشیار است می تواند می تواند حرکت کند با همراه خود تماس داشته باشد و بعد از زایمان با نوزاد خود ارتباط برقرار کند.

شایان ذکر است علاقمندان برای شرکت در کلاس های آمادگی زایمان می توانند با شماره ۵۵۴۶۷۲۹۹ تماس حاصل نمایند.