عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه؛ رعایت نکات بهداشتی شرط اصلی در مصرف غذا

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به غذای سالم اذعان کرد: برای اینکه غذا سالم بماند باید به صورت کاملاً داغ (درجه حرارت ۷۰ درجه سانتی گراد و بالاتر) یا کاملاً سرد (درجه حرارت زیر ۱۰ درجه سانتی گراد یعنی در یخچال) نگهداری شود.

دکتر زهرا اباصلتی بمناسبت روز جهانی غذا در گفتگو با وب دا گفت: غذا به مواد جامد یا مایعی گفته می شود که از راه دهان مصرف می شوند و علاوه بر برطرف کردن حس گرسنگی، نیازهای بدن را نیز تامین می کنند.

وی با اشاره به مواد مغذی موجود در غذا افزود: غذاها از مواد مغذی یعنی کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب و برخی مواد مفید برای سلامتی تشکیل شده اند که همه برای حفظ سلامت بدن مهم هستند و این مواد کم و بیش در همه غذاها وجود دارند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه برای سالم بودن غذا نکاتی را باید رعایت کرد، اظهار داشت: خوب پختن غذا بسیار مهم می باشد پخت کامل غذا موجب از بین رفتن میکروارگانیسمهای بیماری زا می شود این میکروارگانیسم ها ممکن است در مراحل مختلف تهیه و آماده سازی وارد غذا شده، رشد و تکثیر یابند.

وی اذعان کرد: زمانی پخت غذا کامل است که همه قسمت های آن حداقل ۷۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده باشد.

دکتر اباصلتی به داغ یا سرد نگه داشتن غذا اشاره و تصریح کرد: برای اینکه غذا سالم بماند باید به صورت کاملاً داغ (درجه حرارت ۷۰ درجه سانتی گراد و بالاتر) یا کاملاً سرد (درجه حرارت زیر ۱۰ درجه سانتی گراد یعنی در یخچال) نگهداری شود.

وی دور نگه داشتن غذای خام از غذای پخته شده را نیز مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در هنگام تهیه غذا باید دقت شود که مواد غذایی خام و پخته با یکدیگر تماس نداشته باشد مثلاً از تخته هایی که برای خرد کردن گوشت، مرغ و ماهی خام استفاده می شود نباید برای خرد کردن گوجه فرنگی، کاهو و سایر سبزیجاتی که در تهیه سالاد به کار می روند، استفاده کرد.

دکتر اباصلتی در ادامه افزود: در هنگام نگهداری مواد غذایی خام و پخته در داخل یخچال باید دقت شود که این مواد با یکدیگر تماس نداشته باشند اگر گوشت مرغ خام در یخچال نگهداری می شود، بهتر است درون یک کیسه فریزر و دور از غذاهای پخته شده یا سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، کاهو، فلفل دلمه ای و... که در تهیه سالاد به کار می روند، قرار داده شوند.

وی با اشاره به نگهداری غذای پخته شده در وضعیت مناسب گفت: غذای پخته شده باید بلافاصله پس از سرد شدن در داخل ظرف سربسته و در یخچال نگهداری شود در صورتی که از باقیمانده غذا که در یخچال نگهداری شده، دوباره استفاده می شود نباید فقط به گرم کردن آن اکتفا کرد و حتماً باید قبل از مصرف دوباره آن را کاملاً حرارت داد به طوری که تمام قسمت های آن کاملاً داغ شود.

دکتر اباصلتی همچنین اذعان کرد: داغ کردن کامل غذا موجب می شود که ارگانیسم های بیماری زایی که احتمالاً در زمان نگهداری غذا فرصت رشد و تکثیر یافته اند، کاملاً از بین بروند.

وی گفت: تمام مراحل کار با غذاهای پخته شده فاسد شدنی باید به سرعت انجام شود برخی از غذاها مانند سالاد الویه به سرعت فاسد می شوند، بنابراین در هنگام تهیه آنها باید حداقل زمان ممکن صرف و  هر چه زودتر پس از تهیه در یخچال نگهداری شود.

{jcomments on}