عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

لزوم مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی در راستای هم‌افزایی پژوهشی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر شریفی با بیان اینکه دانشگاه ها باید کار گروهی در اشتراک‌گذاری منابع را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: هم‌افزایی پژوهشی در ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه‌ها بسیار مفید و موثر است وهمکاری و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی به این هم‌افزایی پژوهشی کمک خواهدکرد.
دکتر شریفی همچنین به کیفی‌سازی فعالیت‌های پژوهشی در عرصه تولید مقالات و نشریات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ارتقای سطح کیفی نشریات و نمایه‌سازی سطح بین‌المللی نشریات در حوزه نظارت و ارزیابی نشریات وزارت علوم در دستور کار است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، با بیان اینکه تیمی در راستای نمایه‌سازی سطح بین‌المللی نشریات تشکیل شده است، افزود: هم اکنون تعداد نشریات نمایه شده از ۲۲ به ۵۷ نشریه افزایش یافته است، به عبارتی دیگر تعداد ۳۵ نشریه طی دو سال اخیر به پایگاه ESCI وارد شده اند.
دکتر شریفی در خصوص واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها گفت: باید در بحث پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی، معاونت‌های پژوهشی با همکاری معاونت آموزشی درگیر شوند تا نیازهای پژوهشی در اختیار این معاونت قرار گیرد و پایان نامه ها از جنس پژوهش تقویت شود. همچنین در بحث پذیرش و ورود دانشجویان به تحصیلات تکمیلی حوزه پژوهشی نقش داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: یک دانشگاه در واقع یک واحد آموزشی، پژوهشی و فناوری است که برای انجام ماموریت های پژوهشی خود می تواند ساختارهایی مانند واحد پژوهشی، آزمایشگاه تحقیقاتی و مواردی نظیر آنها را بر اساس ماموریت مشخص و داشتن برنامه پژوهشی ایجاد کند. این ساختارها باید بر اساس برنامه پژوهشی شکل گیرند و در صورت پایان یافتن برنامه پژوهشی آنها نیاز به ادامه فعالیت آنها نیست یا آنکه باید تغییر ماموریت دهند.

ر. ب ۴۵/‏ ع. ع ۵۷