عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نشست خبری معاون غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ، دکتر کبری ناصری در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های خبری خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی غذا گفت: سلامت غذا مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.

وی با اشاره به نامگذاری ۱۶ اکتبر مصادف با (۲۴ مهر) به عنوان روز جهانی غذا خاطرنشان کرد: به همین مناسبت همه ساله برنامه گرامیداشت روز جهانی غذا از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و به طبع آن در معاونت های غذا و دارو دانشگاه های سراسر کشور برگزار می گردد.

معاون غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: شعار روز جهانی غذا امسال «رفتار ما آینده ما را می سازد، تلاش برای دنیای بدون گرسنه تا سال ۲۰۳۰» به عنوان محور جهانی و «تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» به عنوان محور ملی انتخاب شده است .

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که جامعه با آن در ارتباط است تامین و امنیت غذایی است افزود: در واقع روز جهانی غذا بهانه ای برای حساس کردن افراد و دستگاه های دخیل در امر غذا نسبت به موضوع تامین، سلامت و امنیت غذایی است.

دکتر ناصری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات حوزه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور کرد و گفت: طی شش ماه گذشته ۴۱۵ مورد گشت مشترک در استان انجام شده که ۱۴۸ داروخانه، ۳۷ عطاری و باشگاه ورزشی، ۸۳ واحد خوراکی و آشامیدنی، ۱۲۷ فروشگاه آرایشی و بهداشتی و ۲۰ مورد تجهیزات پزشکی بوده است .

وی ادامه داد: در همین راستا در شش ماه نخست امسال ۱۵۶ مورد کشفیات کالاهای قاچاق سلامت محور در سطح عرضه داشته‌ایم که از این تعداد ۴۰ مورد مربوط به داروهایی شیمیایی، گیاهی و مکمل‌ها، ۴۱ مورد مواد خوراکی و آشامیدنی و ۷۵ مورد کالاهای آرایشی و بهداشتی بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه در ارتباط با بازرسی از عطاری ها گفت: کار ما در حوزه عطاری ها تنها نظارت و بازرسی از این واحدهاست و این معاونت در پروسته صدور مجوز یا ارایه آموزش به متقاضیان پروانه فعالیت آنها جایگاهی ندارد.

دکتر ناصری درباره استفاده از مکمل های دارویی در باشگاه های ورزشی نیز هشدار داد و افزود : متاسفانه مکمل های غیر مجاز در باشگاه های ورزشی به ویژه بانوان مصرف می شود اما هیچگونه ردپایی از عرضه کننده گان این گونه مکمل ها یافت نشده است .
وی بیان کرد: بازرسی های زیادی از باشگاه های ورزشی  داریم اما به نظر می رسد مکمل ها در محلی دیگری غیر از باشگاه ها به دست مشریان می رسد .
معاون غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی باعث افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه خواهد شد، افزود: ۹۸ درصد محصولات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی که مشمول این طرح هستند از نشانگرهای رنگی بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: همایش روز جهانی غذا با حضور صنعتگران، واحدهای تولیدی و کارشناسان غذایی، ۳۰ مهرماه امسال برگزار و از واحدهای برتر تولیدی تقدیر به عمل خواهد آمد.

مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری -  اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/ اینجا کلیک نمایید.