عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

برگزاری سخنرانی علمی با عنوان اهمیت اقتصادی تولید زیتون کنسروی در ایران و جهان (تولید، مصرف و صادرات) در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

برگزاری سخنرانی علمی با عنوان اهمیت اقتصادی تولید زیتون کنسروی در ایران و جهان (تولید، مصرف و صادرات) در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

طبق پیش‌بینی شورای بین‌المللی زیتون (IOC) ، میزان تولید کنسرو زیتون برای سال زراعی ۱۸-۲۰۱۷ در حدود ۲۹۵۱۵۰۰ (نزدیک به ۳ میلیون تن) تن برآورد شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، سخنرانی علمی با عنوان اهمیت اقتصادی تولید زیتون کنسروی در ایران و جهان (تولید، مصرف و صادرات) توسط آقای دکتر ابوذر هاشم پور عضو هیات علمی  پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، در روز چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷ با حضور آقای دکتر گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری، معاونین، روسای گروه‌ها، اعضای هیات علمی، محققین و کارشناسان در سالن جلسات برگزار شد.

دکتر هاشم پور در این سخنرانی گفتند: طبق پیش‌بینی شورای بین‌المللی زیتون (IOC) ، میزان تولید کنسرو زیتون برای سال زراعی ۱۸-۲۰۱۷ در حدود ۲۹۵۱۵۰۰ (نزدیک به ۳ میلیون تن) تن برآورد شده است. این میزان تولید، افزایش ۳ درصدی تولید (یعنی ۸۸۵۰۰ تن) نسبت به سال قبل دارد. این افزایش تولید ناشی از برداشت خوب در برخی کشورهای عضو IOC همانند مصر است که پیش‌بینی تولید این کشور ۶۵۰ هزار تن است که افزایشی ۳۰ درصدی در مقایسه با سال قبل دارد. همچنین ترکیه با ۴۵۰ هزار تن (افزایش ۴ درصدی در تولید)، یونان با ۲۳۵ هزار تن (افزایش ۳۱ درصدی) و تونس با ۲۸۰۰۰ تن (افزایش ۲۷ درصدی) در سال زراعی جاری دارند. کشورهای مصر (۱۷ درصد تولید جهانی)، اسپانیا و ترکیه (۱۶ درصد)، به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان زیتون کنسروی جهان هستند.

ایشان در این جلسه اظهار داشتند، میزان مصرف زیتون کنسروی در طی ۲۵ سال گذشته ۲/۹ برابر رشد نشان داد. چهار بازار اتحادیه اروپا (۲۴ درصد)، مصر (۱۸ درصد)، ترکیه (۱۴ درصد) و امریکا (۸ درصد) بالغ بر ۵۷ درصد مصرف کنسرو زیتون را طی سال ۱۸-۲۰۱۷ خود اختصاص داده‌اند. بر طبق همین آمار ایران نیز حدود ۳ درصد مصرف جهانی زیتون را به خود اختصاص داده است .

وی در ادامه گفتند، کشور آلبانی در بین کشورهای عضو شورای بین المللی زیتون بالاترین سرانه مصرف کنسرو زیتون را با ۱۴/۸ کیلوگرم دارا است. ایران نیز سرانه مصرف ۸۰۰ گرم (۰/۸ کیلو گرم) در سال دارد. کشور اسپانیا در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین سرانه مصرف (۴ کیلو گرم) را دارد. امریکا، برزیل، عربستان سعودی، روسیه، کانادا، استرالیا نیز بزرگ ترین بازارهای مقصد کنسرو زیتون تولید جهان هستند.

عضو هیات علمی  پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری گفتند: پیش بینی میزان تولید زیتون کنسروی ایران برای سال ۱۸-۲۰۱۷ در حدود ۷۰ هزار تن است. میزان مصرف زیتون کنسروی کشور در همین زمان نیز در حدود ۶۸ هزار تن پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی میزان واردات کنسرو زیتون نیز به دلیل ممنوعیت ورود کنسرو زیتون به کشور نیز صفر است. در حدود ۷۰ درصد زیتون تولید کشور به صورت کنسرو فرآوری می‌شود و در حدود ۳۰ درصد باقیمانده به منظور استخراج روغن فرآوری می‌شود. نسبت میوه استفاده شده برای تولید کنسرو و روغن زیتون در ایران بر خلاف بیشتر کشورهای تولید کننده زیتون است که عمده میوه زیتون تولیدی خود را به منظور تولید روغن فرآوری می‌کنند. با توجه به کمبود روغن زیتون در کشور ضروری است باغداران تشویق به تولید روغن زیتون گردند. بیشتر کنسرو زیتون تولیدی کشور به صورت زیتون سبز است.

دکتر هاشم پور در ادامه انواع کنسرو زیتون را معرفی کرده و گفتند: به طور کلی چهار تیپ عمده زیتون کنسروی در جهان تولید و عرضه می شود. این چهار تیپ شامل:

۱- زیتون کنسروی سبز معروف به تیپ اسپانیایی ( Spanish- style green olives) -

۲- زیتون سیاه طبیعی معروف به تیپ یونانی (Naturally black olive in brine; Greek style) ،

۳- زیتون سیاه شده بوسیله فرآیند اکسیداسیون معروف به تیپ کالیفرنیا (Olive darkened by oxidation; California type)

۴- زیتون‌های کنسروی چروکیده/ یا خشک شده (Dehydrated and/ or shriveled olives).

لازم به ذکر است که در تهیه زیتون کنسروی سیاه طبیعی به طور معمول از میوه ارقام کنسروالیا در یونان و جملیک در ترکیه استفاده می شود.

در پایان به معرفی ارقام زیتون کنسروی مهم ایران و جهان پرداخته و به توضیح دستورالعمل تهیه هر یک از تیپ های مذکور پرداختند. علاوه بر این نحوه تولید زیتون شکسته و زیتون پرورده نیز ارائه گردید. جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.