عمومی | سازمان انرژی اتمی

بازدید دکتر صالحی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی و نانو در نمایشگاه صنعت

دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز دوشنبه ۲۳ مهرماه با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت از آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران در غرفه های مرکز ملی علوم و فنون لیزر و شرکت تسا (از شرکت های وابسته سازمان) و دیگر بخش های نمایشگاه دیدن کرد. در این رویداد که بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگو و مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان و جمعی از مدیران نمایشگاه بین المللی معاون رییس جمهور را همراهی می کردند، دکتر صالحی از تعدادی غرفه های صنعتی دیگر و همچنین نمایشگاه فناوری نانو بازدید نمود.

دکتر صالحی پس از بازدید از نمایشگاه اظهار داشت: در بازدید سریعی که داشتم به عنوان یک ایرانی به خودم بالیدم و امیدوارتر شدم. بچه های غیور و باهمت و متخصصان فرهیخته ما در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها با نوآوری و ابتکار پدیده های جدیدی را بوجود می آورند و صنعتمان را قدم به قدم پیش می برند. این جای شکر دارد.

معاون رییس جمهور افزود: در حال حاضر ما به نقطه بحرانی-به مفهوم هسته ای- رسیده ایم که خیلی سریع می توانیم در زمینه های مختلف علمی و صنعتی پیش برویم. می توانیم این امید را داشته باشیم که در آینده ای نه چندان دور وقتی شرایط بهتر شد شاهد پیشرفت بهمن وار در امور فنی، صنعتی و علمی باشیم. این را از باب غلو نمی گویم.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه لیزر و تجهیزات صنعتی ضمن مقایسه کیفیت این دستاوردها با نمونه های خارجی گفت: همکاران ما ابتکار به خرج داده اند و توانسته اند تجهیزاتی تولید کنند که برای اولین بار در کشورمان استفاده می شود. ما به اذن الهی خیلی دیر نخواهد بود که از این گردنه های سخت عبور خواهیم کرد و کشورمان در اتوبانی قرار می گیرد که فقط باید با سرعت جلو برویم.

دکتر صالحی در خصوص پیشرفت پروژه کوانتوم گفت: پروژه درهم تنیدگی در حد آزمایشگاهی انجام شد. در تلاش هستیم تا پایان سال آزمایش فاصله ۷ کیلومتری را انجام بدهیم که اگر انجام بشود، گام بلندی برداشته ایم. گام بعدی ۱۵ کیلومتر است و همینطور پیش می رویم تا در فاصله های دورتر درهم تنیدگی را آزمایش کنیم. اگر بتوانیم در آینده میان مدت از یک فاصله ای فراتر برویم، آنوقت می توانیم ارتباط ماهواره ای را از طریق فوتون های درهم تنیده برقرار کنیم.