عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

بررسی و شناسایی دشت مرودشت به منظور تهیه نقشه باستان شناسی

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وحید بارانی، سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت امروز «چهارشنبه» با اعلام این  خبر گفت: فصل دوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت به منظور تهیه نقشه باستان شناسی شهرستان در برگیرنده حریم درجه سه مجموعه جهانی تخت جمشید است.
این کارشناس گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  افزود: در دشت فرهنگی مرودشت سه حریم با ضوابط اختصاصی به انضمام ضوابط کوه رحمت (مهر) ملاک عمل در مطالعات و کارشناسی های باستان شناسی قرار گرفت.
بارانی افزود: مجموعه جهانی تخت جمشید دارای ضوابط عرصه و حریم است که در سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ مصوب شد و در سال ۱۳۹۰ مورد بازنگری قرار گرفت که دارای سه حریم قانونی در این مجموعه جهانی و دشت بزرگ و پهناور حوزه رودخانه کر در شهرستان مرودشت واقع شده است .
او گفت: در فصل اول یا بازنگری این محوطه ها تعداد ۲۰۷  محوطه در دشت میان کوهی این حوزه در حریم یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید  بررسی و گزارش هر کدام جداگانه ارائه شد.
وی از مهمترین اهداف  گروه باستان شناسی در این حوزه به بررسی و شناسایی و شناخت کلی توالی گاهنگاری و تهیه نقشه باستان شناسی  دشت مرودشت و حوزه رودخانه کر و پلوار در استان فارس و همچنین جمع آوری داده های باستان شناسی (سفال، ابزار سنگی و... ) بر روی محوطه ها به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اشاره کرد  که به عنوان یکی از مهمترین کانون های اصلی پژوهشها و مطالعات باستان شناسی محسوب می شود.

پراکنش فراوان محوطه های باستانی در مرودشت

این باستان شناس در ادامه اظهار داشت: با توجه به پراکنش نسبتاً فراوان محوطه های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه های GIS و نیز پیوست این نقشه ها با یکدیگر می توان اقدام به تهیه یک نقشه منسجم باستان شناسی کرد که در نتیجه به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر می شود.
او افزود: فصل دوم در دامنه و ارتفاعات کوه رحمت و حسین و نیز دشت میان کوهی جنوبی شهرستان مورد بررسی باستان شناسی قرار گرفت.
او با اشاره به ثبت ۱۸۵ اثر در این دشت گفت:  بیشتر آثار ثبت شده متعلق به تپه ها و محوطه های باستانی ( پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی)، غار، اشکفت، پناهگاهای صخره ای مربوط به دوران میان سنگی، نوسنگی و مس سنگ  و گور های دوران تاریخی از جمله استودان ، گور های توده سنگی و دخمه ها است.
او افزود: در این راستا واحد پایش و مستند نگاری مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با استفاده از فناوری های رایج در فتوگرامتری اقدام به مستند سازی و مستند نگاری در بررسی و تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت کرده است که در این عملیات از ابزارهای نوین فتوگرامتری همچون پهپاد استفاده شده است.
به گفته بارانی، خروجی داده های این بخش در این بررسی ارتوفوتو – با مختصات جهانی (UTM)،عکس با زاویه دلخواه از چهار طرف محوطه ها وتپه های باستانی مدل سه بعدی –توپوگرافی  با مختصات جهانی (UTM)، مدل سازی DTM و DSM وDEM و تصاویر پانوراما است.
گفتنی است؛ بررسی تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.