عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

انجام معاینات سلامت برای ۵۰۱۶ شاغل در شرکت های صنعتی و کارگاه های شهرستان قزوین

به گفته دکتر سید علیرضا خونساری، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ تعداد پنج هزار و ۱۶ تن از شاغلان شرکت های صنعتی و کارگاه ها از نظر تشخیص و پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از کار، معاینه شدند. وی ادامه داد: در زمینه عوامل زیان آور محیط کار نیز تعداد ۲۴ مورد کنترل فنی و مهندسی انجام شد.

این مقام مسوول عنوان کرد که کارشناسان بهداشت حرفه ای، دو هزار و ۵۰۵ مورد از شرکت های صنعتی و کارگاه ها بازدید داشتند و طی این بازدیدها، مصوبات ۳۴۶ نشست کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در شهرستان قزوین بررسی شد.

ارائه آموزش های بهداشت حرفه ای به ۱۸۹۰ شاغل در بخش صنعت

مهندس بهروز پورارجمند، کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای شهرستان قزوین نیز در این زمینه گفت: در شش ماهه نخست امسال، تعداد ۵۵ کلاس آموزشی برای شاغلان برگزار شد و یک هزار و ۸۹۰ تن در زمینه موضوعات بهداشت حرفه ای، آموزش های لازم را دریافت کردند.

بنا به اظهار این کارشناس، تعداد ۱۱۵ مورد از مراکز و خانه های بهداشت کار و ایستگاه های بهگر (کارخانجات) بازدید شد و ۲۴ مورد اقدامات کنترل فنی و مهندسی عوامل زیان آور محیط کار در صنایع انجام شد. ایشان اضافه کرد: کارشناسان بهداشت حرفه ای شهرستان قزوین در شش ماهه نخست امسال، تعداد ۳۲ مورد از مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری بازدید داشتند.

گفتنی است، بر اساس ماده ۹۳ قانون کار، به منظور جلب مشارکت کارگران و نظارت بر حُسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماری ها، در کارگاه هایی که وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضروری تشخیص دهند (کارگاه هایی که دارای ۲۵ تن و بیشتر کارگر باشند ) کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با حضور اعضای این کمیته، شامل: کارفرما یا نماینده دارای اختیار کامل، نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه، مدیر فنی و در صورت نبودن او، یکی از سراستادکاران کارگاه، مسوول حفاظت فنی و مسوول بهداشت حرفه ای تشکیل خواهد شد. مصوبات این کمیته ها و اجرا شدن یا نشدن آن ها، توسط حوزه سلامت، رصد می شود.