عمومی | دانشگاه تهران

چهارمین رویداد تحول به توان دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد

دکتر محمودرضا هاشمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی ، در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت برگزاری چنین رویدادی در دانشگاه، گفت: «ما در دانشگاه نیازهای خاص و به‌روزی داشتیم و به نیروهای توانمند و مجهز به تکنولوژی روز نیاز داشتیم؛ در برخی موارد نیازهای ما به صورتی بود که شرکت‌های بخش خصوصی هم پاسخ مناسبی برای آنها نداشتند یا اگر داشتند پاسخ چابکی برای این نیازها نبود».
وی افزود: «ما می‌دانستیم که بهترین نیروهای کار آی تی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه حضور دارند، این موضوع نقطه شروع اولین رویداد تحول به توان دانشجو شد زیرا اگر ما بخواهیم تحولی در دانشگاه تهران در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم یکی از بهترین ابزارهای آن دانشجویان دانشگاه تهران هستند».
دکتر هاشمی با اشاره به موفقیت این طرح که سالی دو بار برگزار می‌شود، اظهار کرد: «در رویداد اول، یک سری از نیازها و صورت مسئله‌ها و پروژه‌های خودمان را طرح کردیم و از دانشجویان خواستیم از فرصت‌های کاری‌ای که وجود دارد یا در قالب کارآموزی یا پروژه کارشناسی و یا پروژه آزاد و یا کارورزی استفاده کنند که کارهای خیلی خوبی انجام شد».
وی تاکید کرد: «برخی از پروژه‌هایی که امروز در دانشگاه در حال استفاده است با توان همان دانشجویان انجام شد. وقتی چنین برداشت موفقی حاصل شد، تصمیم گرفتیم این رویداد را توسعه دهیم و دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در پاییز برگزار کنیم که در حال حاضر شاهد برگزاری چهارمین دوره آن هستیم».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه چهارمین دوره رویداد تحول به توان دانشجو در واقع به دست خود دانشجویانی که پروژه‌های دوره‌های قبل را انجام داده‌اند، در حال اجرا و معرفی برای دانشجویان دیگر است، افزود: «دانشجویانی که در دوره‌های قبل به دستاوردی رسیده‌اند امروز اینجا هم کار خودشان را عرضه می‌کنند و هم به دانشجویان دیگر نحوه پیوستن به این رویداد را شرح می‌دهند».
وی با اشاره به استقبال دانشجویان از این رویداد، گفت: «خیلی از این دانشجویان حتی پس از پایان پروژه یا کارورزی خود به همکاری با این رویداد ادامه می‌دهند».
دکتر هاشمی تاکید کرد: «تمام دانشجویانی که پروژه کارشناسی خود را در مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی انجام دادند، برگزیده دانشکده یا برگزیده نماینده صنعت در دانشکده شده‌اند که نشان می‌دهد از نظر کیفی هم ما توانسته‌ایم سطح بالایی داشته باشیم».
وی دلیل استقبال از این رویداد را اعتماد به دانشجویان و سپردن کارهای واقعی و جدی به آنها برشمرد و اظهار کرد: «کمتر پیش می‌آید وقتی دانشجو به یک شرکت برای کارآموزی مراجعه می‌کند، کار مهم و بزرگی به او سپرده شود، اما چون ما معلم‌شان هستیم این اعتماد را داشته‌ایم و همچنین به همین دلیل پتانسیل آنها را دیده‌ایم، می‌شناسیم و می‌دانیم چقدر توانمند هستند».
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران، در ادامه گفت: «تا کنون ۴۰ دانشجو در این طرح پروژه‌هایی را انجام داده‌اند».
وی با اشاره به هدف کارآفرینی در دانشگاه تهران، تصریح کرد: «این طرح در راستای دانشگاه کارآفرین برگزار می‌شود. به چند پروژه‌ای که با ما همکاری داشته‌اند اعلام کردیم که اگر این پروژه را بتوانید تبدیل به یک محصول تجاری کنند به خودمان عرضه کنند و یا به دانشگاه‌های دیگر عرضه کنند، ما آمادگی حمایت را داریم».
دکتر هاشمی، تاکید کرد: «این رویداد، اکوسیستمی نوآور است که در آن ایده‌ها می‌آیند، حمایت می‌شوند، خودمان بهره بردار آنها هستیم و فضا را در اختیارشان قرار می‌دهیم».
وی تفاوت این رویداد را با رویدادهای مشابه در دانشگاه، در این نکته دانست که در این رویداد مرکز فناوری اطلاعات خودش مشتری اصلی پروژه‌ها محسوب می‌شود و بازار کارش موجود است.
دکتر علیرضا متولیان، مسئول برگزاری مراسم، نیز با اشاره به گروه‌هایی که طی این چهار دوره به محصول رسیده‌اند، گفت: «در حال حاضر یک گروه در حال همکاری با مرکز مشاوره هستند و کاملاً قابلیت شرکت شدن را دارند. همچنین اپلیکیشن موبایل دانشگاه تهران نیز توسط یکی از دانشجویان شرکت کننده در همین طرح، تولید شده است».
وی افزود: «در حالی که به نظر می‌رسد ما با دانشجویان فنی و آی تی کار می‌کنیم، در این رویداد ما دانشجویان رشته‌های دیگری چون صنایع، مدیریت، گرافیک و حتی دانشگاه‌های دیگر مانند تربیت مدرس را داشته‌ایم و این امکان برای همه دانشجویان فراهم است که در رویداد تحول به توان دانشجو شرکت کنند. این دانشجویان همگی از طریق دانشجویانی که در طرح شرکت کرده‌اند و درباره آن در فضای مجازی اطلاع رسانی کرده‌اند، جذب این رویداد شده‌اند».
دکتر متولیان در ادامه تاکید کرد: «ما اخیراً از فارغ‌التحصیلان دانشکده اقتصاد نیز برای سامانه حسابداری استفاده کرده‌ایم و به جای اینکه کارشناس از بیرون بگیریم از کارشناسان نخبه خودمان استفاده می‌کنیم».
وی با اشاره به اینکه تحول به توان دانشجو تنها یک رویداد نیست، افزود: «این جریان در واقع یک تفکر ادامه‌دار است و همیشه این امکان در اپلیکیشن دانشگاه موجود است که با ما همکاری داشته باشند. همچنین می‌توانند ایده‌ها را ثبت کنند و ما آنها را بررسی می‌کنیم. بخش مهم دیگر این است که ما چالشی را مطرح می‌کنیم که در واقع مسئله‌ای است که با آن رو به رو هستیم؛ برای حل این مسئله یک جایزه می‌گذاریم و دانشجوها می‌توانند ایده‌هایشان را برای رفع آن مسئله در سامانه ثبت کنند».
مسئول برگزاری این رویداد، گفت: «در صورتی که افراد توان اجرایی ایده خود را داشته باشند ما اجرای آن را هم به خودشان می‌سپریم و در غیر این صورت در مرحله اجرا نیز از آنها حمایت می‌کنیم تا طرح به نتیجه برسد. در نتیجه ما در هر دوره سعی کرده‌ایم اتفاق جدیدی به رویداد اضافه کنیم. دوره دوم دریافت ایده‌ها اضافه شد و در دوره چهارم مسابقه حل چالش‌ها برگزار شد. این جایزه بخش مالی و حمایتی دارد».
دکتر متولیان، ابراز امیدواری کرد که این رویکرد در دانشکده‌های دیگر نیز انجام و از پتانسیل دانشجویان در انجام کارهای دانشگاه بهره‌برداری شود.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.