عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در دانشگاه شیراز

به همت انجمن علمی مهندسی مواد دانشگاه شیراز ، پانزدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی در این دانشگاه برگزار شد.
این دوره از مسابقات در دو مرحله آهنی و غیرآهنی انجام شد. ۳۷ تیم از دانشگاه های سراسر کشور در این رویداد شرکت کرده و بر روی قطعات فولادی و تیتانیومی عملیات حرارتی را انجام داده و آزمایش های کشش، سختی و ضربه در آزمایشگاه های بخش مهندسی مواد دانشگاه شیراز در طول مسابقه انجام شد.
خانم دکتر زهرا شرافت ، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز و دبیر پانزدهمین مسابقات دانشجویی عملیلت حرارتی با اعلامن این خبر گفت: مسابقات سراسری عملیات حرارتی، یکی از مسابقاتی است که هر ساله با حضور دانشجویان رشته مهندسی مواد و متالورژی کل کشور ، در یکی از دانشگاه های کشور زیر نظر سازمان علمی دانشجویی مهندسی مواد برگزار می شود.
وی افزود : تیم داوری متخصص و حرفه¬ای متشکل از دکتر ابراهیمی، دکتر زبرجد و دکتر جانقربان از دانشگاه شیراز، دکتر دهقانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر خرسند از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر طرقی نژاد از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر اکبری از دانشگاه سهند تبریز، دکتر سجادی از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر ریحانیان از دانشگاه شهید چمران اهواز و مهندس Eric Andrews از شرکت آیوسک بر روند انجام آزمایش¬ها، گزارشکار و مصاحبه با تیم های شرکت کننده نظارت مستقیم داشتند.
به گفته ی خانم دکتر شرافت ، درنهایت تیم دانشگاه صنعتی اصفهان، تیم دانشگاه شیراز به ترتیب مقام اول و دوم و تیم های دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علم و صنعت ایران به مقام سوم مشترک در بخش آهنی نایل آمدند.
همچنین در بخش غیرآهنی تیم دانشگاه شیراز مقام اول، تیم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مقام دوم و تیم دانشگاه شاهرود مقام سوم را کسب کردند.
وی اظهار داشت: جهت پویایی بیشتر مسابقه، مسابقه ی علمی دیگری در کنار مسابقه اصلی تحت عنوان Scisence در طول رویداد، برگزار گردید. این مسابقه بین ۲۸ تیم برگزار گردید که درنهایت ۴ تیم به مرحله ی فینال صعود کرده و مرحله فینال در دو بخش سوالات هوش و علمی برگزار گزدید و درنهایت تیم دانشگاه صنعتی اصفهان به مقام اول نایل آمد.


استاد بخش مهندسی مواد دانشگاه شیراز گفت:عملیات حرارتی شامل اعمال سیکل های حرارتی گرم و سرد کردن است که منجر به بهبود خواص مکانیکی ، فیزیکی، شیمیایی قطعه ی نهایی می شود، به طور مثال می توان با انجام عملیات حرارتی ، سختی ، استحکام ، مقاومت به سایش ، مقاومت به ضربه و دیگر خواص یک قطعه را به شکل کاملا محسوسی بهبود داد، لذا انجام عملیات حرارتی به منظور بهبود خواص قطعات ،از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و صرفه ی اقتصادی مطلوبی را برای شرکت ها به همراه دارد.
بی شک یکی از اهداف والای این سلسله مسابقات ، ایجاد تحرک ، نشاط ، پویایی و رقابت سازنده و سالم در بین دانشجویان مستعد و علاقه مند به حوزه مهندسی مواد به خصوص در زمینه عملیات حرارتی است.از سوی دیگر چالش های صنعتی مرتبط با عملیات حرارتی و نیاز روزافزون جامعه صنعتی به اتخاذ روش هایی که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت ، ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته باشد، ضرورت و توجه به این تخصص ممتاز از مهندسی مواد را بیش از پیش نمایان می سازد.
اولین دوره مسابقات در دانشگاه فردوسی مشهد در شهریور ماه ۱۳۸۳ برگزار و در ادامه دوره های بعد به ترتیب در دانشگاه های شیراز، صنعتی شریف(دو دوره )، صنعتی اصفهان ،مرکز آزاد آموزش علمی و کاربردی فولادین ذوب آمل(فذا) ، دانشگاه صنعتی تبریز ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشگاه زنجان و دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد .