عمومی | دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز میزبان نخستین همایش ملی خانواده کودک و نوجوان

نشست خبری نخستین همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان با تاکید بر افراد با نیازهای ویژه، با حضور دکتر بابک شمشیری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز ،دکتر قربان همتی علمدارلو، دبیر علمی همایش و خانم دکتر سوسن جباری، دبیر اجرایی همایش در تالار دکتر مصطفوی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر شمشیری به تشریح اهداف کلی همایش پرداخت و گفت: رسالت دانشگاه و دانشکده چنین ایجاب می کند که با برگزاری همایش های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی بتواند در جهت تولید علم در حوزه های مختلف گام بردارد و یکی از اهداف کلان و ماموریت عمده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تولید علم در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: در جوامع علمی، یکی از راهبردهای اصلی برای ارائه نتایج تحقیقات و بررسی آخرین یافته های پژوهشی، برگزاری همایش ها و سمینارهای علمی است و براساس خط مشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز همایش های متعدد ملی و بین المللی برگزار شده است.
دکتر شمشیری اظهار داشت: با برگزاری چنین همایش هایی توجه جامعه، سازمان ها و نهادهای مرتبط، به بحث تعلیم و تربیت بیشتر می شود و باعث آگاه تر شدن جامعه می گردد.
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی افزود: آگاه سازی جامعه سبب افزایش احساس مسئولیت و برنامه ریزی بهتر جهت برداشتن گام های موثر می گردد.
دکتر شمشیری با اشاره به کم توجهی جامعه به افراد با نیازهای ویژه خاطرنشان کرد: در فضاهای شهری، سبک زندگی، نوع معماری، برنامه ریزی های شهری و حتی نیازهای علمی و آموزشی، به افراد با نیازهای ویژه و گروه های خاص بی مهری شده است و یکی از اهداف کلان همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان توجه جامعه به این موضوع و رفع کمبودها و خلاء هاست.
وی بیان کرد: برای اجرای مناسب این همایش، برنامه ریزی های لازم از حدود یک سال پیش صورت گرفته و با توجه به توانمندی های بالای دانشگاه شیراز در بخش روان شناسی و کودکان استثنایی ، امید آن می رود که برگزاری چنین همایش هایی باعث آگاهی بخشی و بهبود شرایط برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص شود.
دکتر شمشیری در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران، به تلاش برای تاسیس '' نهاد کودکی '' در دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: وجود مرکز ادبیات کودک، راه اندازی رشته ادبیات کودک برای نخستین بار در کشور و طراحی رشته جدید آموزش فلسفه به کودکان؛ نشان دهنده تفکر دقیق و پژوهش عمیق صورت گرفته در دانشگاه شیراز در زمینه کودک می باشد و امید آن می رود با تاسیس نهاد کودکی در دانشگاه شیراز، این دانشگاه بتواند هر چه بیشتر و به عنوان یک دانشگاه پیش رو در کشور در این زمینه فعالیت نماید.
وی، در پایان با گلایه از مراحل طولانی تعریف رشته های جدید خاطر نشان کرد: تحولات جامعه، اشباع برخی از رشته ها، توجه به اشتغال و کارآفرینی و ضرورت رشته های بین رشته ای ایجاب می کند که نظام آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیداتی را بیاندیشد تا روند تغییر، بازنگری و بازاندیشی در رشته ها بویژه در رشته های علوم انسانی سریع تر صورت پذیرد.
خانم دکتر جباری، دبیر اجرایی نخستین همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان نیز در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف جزئی این همایش پرداخت و گفت: فرصت ها و چالش های آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانش افزایی مربیان و معلمان این کودکان، تبادل دانش و اشتراک گذاری اطلاعات و ارائه آخرین یافته های نوین علمی درباره کودکان با نیازهای ویژه، از اهداف همایش به شمار می رود.
وی افزود: تلاش شده تا مقاله های مناسب به صورت سخنرانی های علمی از سوی اساتید دانشگاه های مختلف ارائه شود و جامعیت مطالب و محورهای همایش به گونه ای باشد که راهگشای مسائل افراد با نیازهای ویژه باشد.
دکتر جباری ادامه داد: آسیب شناسی روانی-اجتماعی خانواده و کودک، سلامت خانواده و کودک، حقوق فردی و اجتماعی خانواده و کودک، خانواده و کودک با نیاز ویژه، توانمندسازی خانواده و کودک، ورزش، خانواده و کودک، آموزش مهارت های زندگی به خانواده و کودک، مداخله های خانواده محور و کودک محور، برنامه ها و فن آوری های نوین آموزشی و پرورشی برای خانواده و کودک، نقش و عملکرد سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در توانمند سازی خانواده و کودک، نقش و عملکرد رسانه ( تصویری و نوشتاری) و هنر در توانمند سازی خانواده و کودک و مشکلات و موانع خانواده و کودک؛ از محورهای اصلی این همایش است.
خانم دکتر جباری ادامه داد :محورهای جزیی همایش نیز شامل خانواده، کودک و نوجوان دارای اختلال های یادگیری ،کم توانی ذهنی، اختلال طیف اتیسم، آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب حسی دوگانه، ناتوانی چندگانه، اختلال زبان و گفتار ، خانواده، کودک و نوجوان تیزهوش و با استعداد ،
خانواده، کودک و نوجوان دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی، اختلال هیجانی-رفتاری، آسیب جسمی، آسیب مغزی ضربه ای، صرع ،اچ آی وی و ایدز، دیابت، سرطان، آسم ، خانواده، کودک و نوجوان بی خانمان، بزهکار، تک والدی و خانواده، کودک و نوجوان مبتلا به سوء مصرف مواد(معتاد) است.
دبیر اجرایی نخستین همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان گفت: کودکان با نیازهای ویزه کسانی هستند که بنا به تفاوت های فردی و درون فردی که با سایرکودکان دارند ، نیازمند آموزش روانی تربیتی و شناختی خاص می باشند.
وی ،در طبقه بندی این افراد گفت: افراد کم توان ذهنی، ناتوان در یادگیری ، کودکان دچار اختلال عاطفی رفتاری، نواقص شنوایی، معلولیت بینایی، کودکان دارای آسیب های جسمی و معلولیت های چندگانه، بیماران خاص که غیبت های طولانی مدت از مدرسه دارند، کودکان دارای اختلالات زبانی، کودکان بزهکار و کودکان تیزهوش و سرآمد که نیاز به توجهات ویژه می باشند، ۱۰ گروه کودکان با نیازهای ویژه را تشکیل می دهند.
دکتر همتی، دبیرعلمی نخستین همایش ملی کودک و نوجوان هم در جمع خبرنگاران گفت: یکی از محورهای توسعه یافتگی هر کشور توجه به افراد با نیازهای ویژه است و در برخی از کشورها به این مهم بسیار توجه شده است اما در کشور ما تا رسید به نقطه مطلوب فاصله زیادی است.
وی ادامه داد: ۴۳۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و پس از داوری ۲۱۶ مقاله پذیرش گردید.
دکتر همتی گفت: حدود ۷۰ درصد مقالات از دانشگاه های خارج ازاستان فارس است و در روز برگزاری همایش ۱۸ سخنران تخصصی که از اساتید برجسته و بنام کشور به شمار می روند، سخنرانی خواهند کرد.
دبیرعلمی نخستین همایش ملی کودک و نوجوان افزود: شرکت در این همایش رایگان است و به صورت ویژه از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مددکاران و مشاوران سازمان بهزیستی، کلیه مدیران مدارس استثنایی و اساتید و دانشجویان دعوت شده تا در این همایش علمی حضور داشته باشند.
دکتر همتی تاکید کرد: هم اکنون در زمینه آمار کودکان با نیازمندی های ویژه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما آمار جهانی نشان دهنده آن است که به طور متوسط ۵ درصد افراد جامعه به نوعی دارای نیازهای ویژه می باشند.
وی، با اشاره به محور رسانه و هنر در این همایش اظهار داشت: رسانه ها می توانند در تغییر نگرش جامعه به افراد با نیازهای ویژه نقش موثری داشته باشند و به همین دلیل این محور در نخستین همایش خانواده، کودک و نوجوان مورد تاکید قرار گرفته است.
دبیرعلمی نخستین همایش ملی کودک و نوجوان در پایان اظهار داشت : آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی خانواده، کودک و نوجوان ساعت ۸ صبح سه شنبه، یکم آبان ماه ۱۳۹۷ در تالار حکمت واقع در پردیس ارم دانشگاه شیراز برگزار می شود وحضور کلیه علاقه مندان و عموم مردم در این همایش رایگان است.
به گفته ی دکتر همتی، همزمان با این همایش ، چندین کارگاه آموزشی در روزهای ۲ و ۳ آبان ماه برگزار می شود.
درمان یکپارچگی حسی در اختلال طیف اوتیسم، فیلیال تراپی: کاربرد بازی درمانی فیلیال تراپی در درمان مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ، توانمندسازی هوشی، شناختی و یادگیری کودکان، کودکان با اختلال طیف اوتیسم: طراحی روشهای نوین درمانی خانواده محور ، کودکان دشوار وADHD: روش های نوین تشخیصی و درمانی بر اساس یافته های اخیر روانشناسی ، کارگاه شناسایی و رفع موانع ارتباط افراد بینا با نابینا ، آموزش کودکان سرآمد با رویکرد تولید مصرف (رویکرد نوینی در پرورش دانشآموزان کارآفرین)، کارگاه نشانه شناسی، تشخیص، ارزیابی، آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به طیف اتیسم ، کارگاه آموزش بریل و جهت یابی و حرکت ،کارگاه آموزشی تربیت کودک و نوجوان اندیشمند و کارگاه آموزشی مداخلات بهنگام مبتنی بر بازی درمانی کودکان با اختلال ADHD پیش دبستانی با تاکید بر بازی های بومی ؛ از عناوین این کارگاه ها به شمار می رود.
اطلاعات و سرفصل های مرتبط با این کارگاه ها در وب سایت همایش به نشانی http://conf.isc.gov.ir/fc۹۷ موجود است.