عمومی | دانشگاه تهران

‌مراسم گزارش پویش تامین تجهیزات کوی دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، برگزاری جلسات با خیرین و نیک‌اندیشان این دانشگاه را غنیمت و دارای انرژی مثبت توصیف کرد و گفت: «دوران دانشجویی یکی از تعیین‌کننده و موثرترین دوران هر فردی در زندگی به شمار می‌رود. کسانی که در خوابگاه‌ها هستند یک فرصت کم‌نظیر را برای تجربه کردن روزها و شب‌های بسیار ارزشمند را دارند. بنابراین، تامین فضا و خوابگاه دانشجویان هم برای آنها و هم برای دانشگاه بسیار مهم است».
وی افزود: «کمک به تجهیز، تاسیس و توسعه خوابگاه‌ها که از سوی خیرین صورت می‌گیرد، دارای اهمیت زیادی است به ویژه خوابگاه‌های دانشگاه تهران که نخبه‌ترین دانشجویان و جوانان کشور در آن حضور دارند».
به گفته دکتر نیلی احمدآبادی بنیاد حامیان دانشگاه تهران کمک‌های بسیار ارزشمندی در عرصه توسعه خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه انجام داده است. به گونه‌ای که کوی دانشگاه شاهد فعالیت‌های ارزشمند آنها برای تامین رفاه دانشجویی بوده و لازم است دانشجویان نیز این کمک‌های خیرین را ارج نهاده و در حفظ و نگهداری تجهیزات خوابگاهی کوشا باشند.
دکتر محمود کمره‌ای، رئیس هیات مدیره بنیاد دانشگاه تهران، با اشاره به کمک‌های ۷۵۰ میلیون تومانی خیرین دانشگاه تهران در پنجمین جشنواره بنیاد حامیان خیرین خاطر نشان کرد: بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته حدود ۷۴۴ میلیون تومان از مبلغ فوق محقق شده است و ما تصمیم گرفته‌ایم تمامی این مبلغ را صرف خرید بودجه و تجهیزات مورد نیاز خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران کنیم».
رئیس هیات مدیره بنیاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: «تصور ما بر این بود که در جشنواره اخیر بنیاد حامیان دانشگاه تهران حدود ۲۰۰ میلیون تومان کمک از سوی خیرین این دانشگاه دریافت کنیم که خوشبختانه این مبلغ با افزایش بیش از سه برابری محقق شد».
دکتر کمره‌ای با اظهار اینکه طرح‌های بزرگی در دانشگاه تهران وجود دارد که اجرایی کردن آن نیازمند حمایت‌ها و کمک‌های خیرین است، گفت: «علاوه بر تلاش بنیاد حامیان دانشگاه تهران برای تامین نیازهای اساسی دانشجویان خوابگاهی، ما تلاش کردیم امسال برای اولین بار دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه را نیز بورسیه بنیاد کنیم و بتوانیم از آنها حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشیم».
وی در ادامه سخنان خود از بورسیه بیش از ۱۴۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران توسط بنیاد حامیان این دانشگاه در سال ۹۷ خبر داد و تصریح کرد: «حدود ۱۰۰ نفر از این دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند که در سال گذشته ما این عنوان بورسیه را نداشتیم، اگر خیرین حمایت کنند این تعداد افزایش پیدا خواهد».
رئیس هیات مدیره بنیاد دانشگاه تهران یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد حامیان خیرین دانشگاه تهران را حمایت از ایده‌های نو و برتر دانشجویان دانشگاه تهران برشمرد و افزود: «پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طرح‌های دانشجویان را دریافت خواهد کرد و بعد از ارزیابی‌های لازم به ۱۰۰ نفر از دانشجویان دارای ایده‌های برتر از طرف بنیاد بورس اعطا خواهد کرد».
به گفته دکتر کمره‌ای اعطای بورس به دانشجویان کم بینا و نابینا یکی دیگر از اقدامات بنیاد حامیان است که امسال به ۲۰ نفر از این دانشجویان بورس اعطا می‌شود.
وی بورسیه دانشجویان کم بضاعت را از برنامه‌های دیگر این بنیاد دانست و تصریح کرد: «بر اساس آن دانشجویان کم‌بضاعت دانشگاه تهران بدون در نظر گرفتن معدل آموزشی شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت و هم‌چنین دانشجویانی که معدل مساوی داشته باشند در ازای کار دانشجویی می‌توانند از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شوند».
رئیس هیات مدیره بنیاد دانشگاه تهران با اشاره به اعتبار بیش از ۱.۵ میلیارد تومانی صندوق نیکوکاری این دانشگاه گفت: «در ابتدا که صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران به بنیاد حامیان دانشگاه تهران واگذار شد ۷۵۰ میلیون تومان موجودی داشت که در حال حاضر این موجودی به ۱.۵ میلیارد تومان افزایش یافته و در نظر داریم تا پایان سال جاری مبلغ آن به دو میلیارد تومان افزایش یابد».
دکتر محمد اسماعیلی، مدیر کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در بخش‌های اداری و پشتیبانی خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: «در سال ۹۶ لیستی از نیازها و منابع تجهیزاتی خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه تهیه شده است، اما متاسفانه به دلیل کمبود منابع نتوانستیم این وسایل را تجهیز کنیم. در واقع به‌طور کلی بیش از ۲۶ میلیارد تومان برای تامین نیازهای ضروری خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران مورد نیاز است».
وی با تاکید بر ضرورت برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در کوی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردی که صورت گرفته مبلغ ۱۱ میلیارد ریال بودجه برای انجام این فعالیت‌ها در دانشگاه تهران نیاز است که امیدواریم این اعتبار با کمک خیرین و نیک‌اندیشان دانشگاه تامین شود».
مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران قدمت خوابگاه‌های این دانشگاه را بالای ۷۰ سال برشمرد و افزود: «متاسفانه به دلیل قدمت بالای بسیاری از این خوابگاه‌ها سیستم‌ها، تجهیزات و منابع بخش پشتیبانی فرسوده شده است و نیازمند بودجه قابل توجه برای نوسازی و بازسازی این مکان‌ها هستیم. همان‌طور که عنوان شد منابع لازم برای تجهیز این مکان‌ها بیش از ۲۶ میلیارد تومان است».
دکتر اسماعیلی با اشاره به کمک‌های بنیاد حامیان دانشگاه تهران در حوزه تجهیز منابع خوابگاه‌های این دانشگاه اظهار کرد: «در سال جاری به کمک این بنیاد بسیاری از کمبودهای دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی را از نظر موکت، پرده، میز، صندلی، یخچال و برخی منابع دیگر تجهیز کرده‌ایم که امیدواریم کمک‌های خیرین در این راستا ادامه یابد».
دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد، مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: «قرار بر این است تا در هریک از جلسات رسمی خیرین دانشگاه تهران اثر دست یکی از خیرین بزرگ دانشگاه تهران گرفته شود تا در موزه دانشگاه برای تاریخ به یادگار بماند».
وی افزود: «برای این کار کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته دستان ماندگار» از ۹ خیر بزرگوار تشکیل شده است و بنا بر نظر این کمیته مشخص میَ‌شود که اثر دست کدام یک از خیران گرفته شود».
مدیر عامل بنیاد حامیان دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: «در جلسه گذشته اثر دست دکتر محمدرضا حافظی ثبت شد و مطابق نظر کمیته در این جلسه اثر دست دکتر عباس مصلی‌نژاد به یادگار به ثبت خواهد رسید».
هم‌چنین در این همایش از نماد مشارکت دانشجویان در پویش تامین تجهیزات خوابگاه دانشجویی رونمایی شد.
در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه علم و دانشگاه در بهمن ماه سال ۹۶ اولین پویش تامین نیازهای خوابگاهی کوی دانشگاه تهران با نام «منم دانشگاه تهرانی‌ام» برنامه‌ریزی و اجرا شد.
با اعلام اقلام مورد نیاز ضروری خوابگاه‌های دانشجویی از طرف کوی دانشگاه تهران پویش فوق با هدف تامین فاز نخست اقلام مذکور به ارزش دو میلیارد ریال با اطلاع رسانی پویش «منم دانشگاه تهرانی‌ام» به‌منظور جلب مشارکت‌های حداکثری از تاریخ ۷ بهمن ۹۶ آغاز شد.
در جریان پنجمین جشنواره واقفین دانشگاه تهران که پنجم اسفند ماه سال گذشته با مشارکت خیرین نیک‌اندیش دانشگاه برگزار شد، علاوه بر تامین اقلام فاز نخست، چهار فاز بعدی از پیش طراحی شده پویش فوق نیز به مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان تامین شد. هم‌چنین بنیاد حامیان دانشگاه تهران از ابتدای سال ۹۷ نسبت به خریداری اقلام تامین اعتبار شده اقدام کرده و در چندین مرحله اقلام مورد نیاز از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، جاروبرقی، کولر، تخت، میز دانشجویی، موکت، پرده و... را خریداری و به خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تحویل داده است.
پویش فوق با مشارکت تعداد ۵۰ نفر از خیرین دانشگاه تهران برگزار شد و اولین مشارکت جمعی خیراندیشان دانشگاه تهران بوده که برای تامین نیازهای خوابگاهی دانشجویی دانشگاه با نیت رفاه دانشجویان خوابگاه صورت گرفته است.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.