عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ضرورت رونق بازار داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان برای پایداری




دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: بازار، یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است که از تمام موضوعات مهم‌تر است، بسیاری از شرکت‌ها بازار مشخصی در داخل ندارند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش های عمده شرکت‌های موجود، شرکت‌های کوچک و نوپا (حدود ۴۹ درصد از کل شرکت‌های دسته دوم) با منابع محدودی اعم از مالی، انسانی، زیرساختی است که در ابتدای راه تجاری‌سازی بوده و مشخص نیست تا چند سال دیگر پایدار بمانند.

وی ادامه داد: بازار، چالش دیگری است که از تمام موضوعات مهم تر است. بسیاری از شرکت‌ها بازار مشخصی در داخل ندارند و صرفاً بر اساس یک توانمندی و علاقمندی فردی شکل گرفته‌اند یا اینکه به رغم وجود بازار داخلی توانایی کسب سهم مناسبی از آن را ندارند. در مورد صادرات هم که توانایی‌های بیشتری مورد نیاز است که عمدتاً شرکت‌های کوچک و متوسط از آن بی‌بهره هستند.


بر اساس این گزارش، حوزه مواد و ساخت پیشرفته، موضوعی فرارشته‌ای بوده و به نحوی با تمام ۹ حوزه مذکور مرتبط است اما عمده شرکت‌های این حوزه در دسته دوم با عنوان «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی» قرار می‌گیرند که در مجموع ۳۸۸ شرکت دانش‌بنیان (۱۱ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان)در این دسته حضور دارند. در کل شرکت‌های این دسته، ۱۵۲ شرکت نوپا نوع ۱، ۱۱۷ شرکت‌ تولیدی نوع ۲، ۸۲ شرکت تولیدی نوع ۱ و همچنین ۳۷ شرکت نوپا نوع ۲ حضور دارند.
انتهای پیام/۳۲