عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست هیات رییسه دانشگاه/ دکتر کریمی: بیمارستان امیراعلم از گذشته‌های دور بسیار خوش‌نام بوده و برای حفظ این خوش‌نامی باید بیشتر تلاش شود


گالری عکس
در این نشست که بعدازظهر یکشنبه ۲۲ مهر ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه، با تشریح وضعیت خوابگاه‌های موجود ویژه دختران، پسران و خوابگاه‌های متاهلین و اقداماتی که در تابستان برای بازسازی بعضی از خوابگاه‌ها انجام شد گفت: خوابگاه‌های گلستان یک و گلستان دو که مربوط به خوابگاه  دختران است و هرکدام ظرفیت اسکان حدود ۴۰۰ دانشجو را دارد و خوابگاه بوستان پنج و خوابگاه سمیه که مربوط به پسران است بازسازی و درحال تجهیز هستند.

افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها در آینده

دکتر حلب چی درخصوص اقدامات انجام‌شده برای ساخت خوابگاه جدیدی که ۱۴ سال بلاتکلیف رهاشده بود گفت: با کمک مجمع خیرین سلامت این پروژه در کوی دانشگاه از سر گرفته‌شده است.
دکتر حلب چی، با اشاره به افزایش ظرفیت خوابگاه متاهلین در آینده گفت: با کمک معاونت توسعه و مجمع خیرین، مراحل طراحی خوابگاهی با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ واحد در بلوار فردوس در حال انجام است که امیدواریم به‌زودی ساخت آن نیز آغاز شود.
معاون دانشجویی دانشگاه به تشریح سرانه فضای خوابگاهی به نسبت دانشجو پرداخت و گفت: به‌طورمعمول سرانه خوابگاهی دانشگاه بالای ۱۰ متر است که این عدد خوبی است. البته  در این سرانه فضای مشاء خوابگاه‌ها با توجه به قدیمی و غیراستاندارد بودن خوابگاه‌ها لحاظ شده است.
وی با اشاره به  اسکان تمامی دانشجویان ورودی جدید متقاضی خوابگاه  گفت: به سه گروه از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای خوابگاه روزانه تعلق می‌گیرد که براین اساس  ۱۳۹ نفر دانشجویان کارشناسی (۲۵ درصد)، ۱۳۹ دانشجوی کارشناسی ارشد (۳۷ درصد که با توجه به انجام ثبت‌نام این آمار درحال افزایش است) و ۲۲۰ دانشجوی دکترای حرفه‌ای (۴۱ درصد) اسکان داده‌شده‌اند. در مورد دانشجویان پی اچ دی و دستیاران تخصصی که هنوز ثبت‌نامشان ادامه دارد خوابگاه هزینه‌ای در اختیارشان قراردادیم که ۱۶ درصد پذیرفته‌شدگان را تشکیل می‌دهند.
دکتر حلب چی در پایان سخنان خود از دکتر کریمی و دکتر بیگلر که توسعه فضاهای خوابگاهی را جز پروژه‌های دانشگاهی موردتوجه قرار می‌دهند قدردانی کرد.

بررسی عملکرد بیمارستان امیراعلم

در ادامه دکتر جعفریه رییس بیمارستان امیراعلم با تشریح برنامه‌های این بیمارستان، قدمت آن را مربوط به سال ۱۲۹۵ برشمرد و گفت: این بیمارستان نخستین مرکز ارجاع تخصصی و فوق تخصصی جراحی سر و گردن در کشور است.
دکتر جعفریه با اشاره به بخش‌های درمانی و تخت‌های موجود سه ساختمان این بیمارستان گفت: این بیمارستان دارای ۲۲۹ تخت فعال است و توانسته‌ایم در اعتباربخشی ملی و اعتباربخشی آموزشی درجه‌یک را کسب کنیم.
رییس بیمارستان امیراعلم به تبیین  اهداف کلان این بیمارستان درزمینهٔ توسعه آموزش و پژوهش، مدیریت منابع و ارتقا کیفیت خدمات درمانی و ایمنی بیمار پرداخت و گفت: در حوزه آموزش، توانمندسازی آموزشی، پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی، مدیریت تسهیلات، فضا و امکانات آموزشی و پژوهشی موردتوجه قرار دارد و برای هریک از آن‌ها برنامه‌های خاصی در نظر گرفته‌ایم.
وی با  اشاره به کسب رتبه‌های برتر در آزمون بورد تخصصی گفت: امسال رزیدنت‌های بیمارستان در رشته گوش، حلق و بینی رتبه اول، دوم و پنجم بورد تخصصی را کسب کردند.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی بیمارستان در حوزه پژوهش گفت: راه‌اندازی کمیته پژوهشی بیمارستان، فعال کردن کمیته اخلاق، تدوین کتاب پژوهش بیمارستان ازجمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
دکتر جعفریه، کمبود نیروی انسانی پژوهشی کارآمد، کاهش انگیزه پژوهشی اعضای هیات علمی، فضای فیزیکی موردنیاز را ازجمله محدودیت‌های حوزه پژوهشی بیمارستان عنوان کرد.
رییس بیمارستان امیراعلم، با اشاره به برنامه‌های بیمارستان در حوزه بین‌الملل گفت: واحد و تیم IPD (پیشخوان ارتباط بیمارستان با بیماران خارجی از اولین تماس تا دریافت درمان)، تشکیل  و فعال‌شده است براساس گزارشی که از ۲۰ شهریور تا ۲۰ مهرماه ۹۷ به‌دست‌آمده در این مدت به ۱۷۱ بیمار بین‌المللی سرپایی و ۱۳ بیمار بستری خدمت‌رسانی شده است.
دکتر جعفریه با اشاره به تعداد مراجعه بیمارستان امیراعلم در سال ۹۶ تاکنون گفت: در سال ۹۶، بیش از ۱۲۱ هزار و در شش ماه نخست امسال بیش از ۶۴ هزار مراجعه به اورژانس بیمارستان داشتیم. همچنین در سال ۹۶ تعداد بستری‌های بیمارستان بیش از ۱۶ هزار مورد بوده که این رقم در شش ماه اول امسال، بیش از ۸ هزار مورد شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مطالبه بیمارستان از سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت و گفت: از سال ۹۶ تا پایان شهریورماه، مانده طلب بیمارستان از سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت به‌طورجداگانه ۴۸ درصد است.
رییس بیمارستان، همچنین با اشاره به گزارشی از وضعیت عملکرد هزینه‌ای بیمارستان، به تشریح اقدامات اصلاحی در راستای افزایش درآمد پرداخت و گفت: در سال ۹۶ نسبت هزینه نیروی انسانی به‌کل هزینه‌ها ۶۸ درصد، هزینه‌های دارویی و لوازم مصرفی پزشکی به‌کل هزینه‌ها ۱۰ درصد و هزینه‌های غیرپزشکی ۲۲ درصد است. که این درصد با توجه به رشد هزینه‌ها در شش ماه نخست امسال افزایش داشته است.
دکتر جعفریه در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های درحال ساخت بیمارستان اشاره کرد و گفت: درزمینهٔ توسعه و بهسازی فضای فیزیکی با کمک اعتباری که از سوی خیرین جذب‌شده، پروژه درمانگاه تخصصی بیمارستان ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته که امیدواریم تا ۲۲ بهمن افتتاح شود. اتاق عمل دی کلینیک، بخش‌های دیالیز، آندوسکوپی، داخلی یک و دو و... نوسازی و بازسازی‌شده. فضای پذیرش بیماران که در تابستان و زمستان در فضای باز انجام می‌شد اصلاح و بازسازی شد. پروژه‌های دیگری نیز در دست اقدام است.
در ادامه نشست، هریک از اعضای هیات رییسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، گزارش بیمارستان امیراعلم در حوزه آموزش، پژوهش و بین‌الملل را مثبت ارزیابی کرد و خواستار توجه بیشتر بیمارستان به شاخص‌های بهداشت محیط شد.
دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه نیز، یکی از شاخص‌های فرهنگی را افزایش رضایتمندی بیماران دانست و گفت: برای افزایش رضایتمندی باید علل نارضایتی بیماران بررسی شود.
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه، با اشاره به نقاط قوت بیمارستان در حوزه توریسم درمانی، شاخص اورژانس و داشبورد مدیریتی گفت: باید علاوه بر نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی، امکانی برای نوبت‌دهی حضوری بیماران نیز فراهم شود.

تاکید بر تسریع در روند ساخت پروژه‌های خوابگاهی

سپس رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، ضمن تشکر از جدیت و پیگیری و دقت دکتر حلب چی در رسیدگی به امور دانشجویان، خواستار حرکت سریع‌تر درزمینهٔ پیشبرد پروژه‌های خوابگاهی شد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایتان را به‌گونه‌ای انجام دهید که هرزمان بودجه لازم به دستتان رسید بتوانید آن را به مجموعه تزریق کنید.
دکتر کریمی بابیان اینکه بهترین دانشجویان کشور به دانشگاه تهران می‌آیند و وقتی وضعیت خوابگاه‌ها را می‌بینند برایشان خوشایند نیست افزود: در طول این سال‌ها پژوهشکده‌ها و بیمارستان‌های خوبی در دانشگاه ساخته‌شده که همه لازم و موردنیاز دانشگاه بوده، اما در کنار این امور باید به حوزه دانشجویی نیز توجه شود. چراکه این دانشجویان در آینده عهده‌دار مسئولیت‌های بزرگ در دانشگاه خواهند بود.
رییس دانشگاه بر اسکان دانشجویان دختری که از اطراف تهران به دانشگاه می‌آیند تاکید کرد و گفت: حتی اگر طبق آیین‌نامه موظف به ارائه خوابگاه به دانشجویان ساکن اطراف تهران نباشیم؛ چطور می‌توانیم به دخترانی که مجبور هستند روزانه در این جاده‌ها رفت‌وآمد کنند و با خطرات احتمالی که ممکن است برایشان به وجود آید؛ خوابگاه ندهیم؟
دکتر کریمی بار دیگر بر تسریع روند ساخت پروژه‌های خوابگاهی تاکید کرد و از دکتر حلب چی خواست هر هفته گزارش پیشرفت پروژه‌ها را در هیات رییسه ارائه دهد و گفت: باید هر طور شده تا پایان این دوره مدیریتی، شاهد به ثمر رسیدن پروژه خوابگاه‌ها باشیم.
وی از دکتر بیگلر و تیم معاونت توسعه قدردانی کرد که در کنار فشار رسیدگی به نیازهای حوزه درمان، مسائل دانشجویی را نیز موردتوجه قرار می‌دهند و افزود: باید نگرانی خانواده‌های دانشجویان را برطرف کنیم. دانشگاه را جامع‌تر ببینیم و به همه مشکلات آن توجه کنیم.
رییس دانشگاه دربخش دیگری از سخنان خود، پس از شنیدن گزارش کامل بیمارستان امیراعلم گفت: باوجوداینکه فضای فیزیکی این مرکز محدود به نظر می‌رسد اما حجم فعالیت بسیاری دارد که در این گزارش به‌خوبی مشهود بود و جا دارد از دکتر جعفریه در پیشبرد امور بیمارستان تشکر کنم.
دکتر کریمی بیمارستان امیراعلم را از گذشته بسیار خوش‌نام توصیف کرد و گفت: این خوش‌نامی سرمایه کمی نیست و فکر نکنید به‌راحتی به‌دست‌آمده است. در این دوره نیز باید برای افزایش اعتبار این مجموعه تلاش کنید.
وی با اشاره به ذکر نام اساتید پیشکسوت بنام بیمارستان امیراعلم گفت: باوجوداین اساتید، سال‌ها بخش‌های جراحی، داخلی، قلب، خون، نورولوژی و گوارش بیمارستان جز بهترین بخش‌های آموزشی دانشگاه بود.
رییس دانشگاه، شهرت بیمارستان امیراعلم را به رشته گوش و حلق و بینی دانست و افزود:  به دنبال افزایش رشته‌های دیگر مانند جراحی مغز و اعصاب نباشید و شرایطی را فراهم کنید که فراگیران بیمارستان بتوانند بهترین رشد را در بخش گوش و حلق و بینی، بخش‌های جراحی و داخلی داشته باشند.
دکتر کریمی همچنین تاکید کرد: برای شاخه‌ شاخه کردن رشته گوش و حلق و بینی به رشته‌های فوق تخصصی دیگر بااحتیاط بیشتری عمل کنید. این نکته‌ای است که وزیر بهداشت مکرراً به آن توصیه می‌کند.
رییس دانشگاه بر تقویت بخش‌های داخلی و جراحی عمومی بیمارستان امیراعلم تاکید کرد و گفت: ماهیت عملکرد این دو بخش را حفظ کنید. اگر هم در این زمینه با کمبود نیرو مواجه هستید نسبت به تامین نیروی جوان و باانگیزه اقدام کنید.
دکتر کریمی تسریع در تکمیل پروژه‌های ساختمانی بیمارستان امیراعلم را ضروری دانست و گفت: پروژه جدیدی را که با کمک وزارتخانه و خیرین تازه آغاز کردید هرچه زودتر به نتیجه برسانید. همچنین توجه داشته باشید که بیمارستان امیراعلم فضای محدودی دارد و نباید در حیات آن ساخت و سازی انجام شود. اجازه بدهید فضای کافی برای رفت‌وآمد وجود داشته باشد.
وی بابیان اینکه درآمد بیمارستان امیراعلم باید بیش از این‌ها باشد افزود: بیمارستان امیراعلم با توجه به گردش بیماری که دارد باید درآمدزایی بیشتری داشته  باشد اگر این‌گونه نیست باید دلایل آن را بررسی و کل سیستم را  در حوزه‌های نیروی انسانی، پرداخت‌ها و خریدها بازبینی نمایید.
دکتر کریمی با اشاره به سیستم نوبت‌دهی بیمارستان امیراعلم گفت: وظیفه اصلی ما درمان بیماران کشور است و هیچ بیمار نیازمندی نباید بدون بررسی از بیمارستان خارج شود. حتماً در کنار نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی راهی را برای مراجعه حضوری بیماران بازکنید.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود از دکتر جعفریه که با پیگیری و تعصب امور بیمارستان را پیگیری کند تشکر و قدردانی کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
غکس: جمشید ربیعی