عمومی | دانشگاه تهران

برگزاری نشست هم‌اندیشی امداد و کمک‌های اولیه در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت دانشجویی ، نشست هم‌اندیشی درباره امداد و کمک‌های اولیه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.
این نشست با حضور دکتر به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر زاهدی، نماینده ولی فقیه در سازمان جمعیت هلال احمر، دکتر مقدس، مدیر کل بهداشت و درمان، آقای پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه و نیز نمایندگان معرفی شده از طرف پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه برگزار شد.
در این نشست دکتر به‌نژاد با اشاره به اهمیت اقدامات امدادگران در حوادث گفت: «لازم است امدادگر خانم و آقا برای ارائه خدمات امدادی در موارد بروز حوادث و شرایط اضطراری به صورت تفکیک هماهنگ شود».
وی تاکید کرد: «لازم است از پروتکل اقدام تدوین شده از طرف هلال احمر و اقدام در چارچوب وظایف تعریف شده برای امدادگران استفاده شود».
همچنین دکتر زاهدی ضمن ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری هلال احمر و نیز اصول اقدامات و برنامه‌های هلال احمر، گفت: «تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به کرامت انسان‌ها، کوشش برای دوستی و صلح و پایداری از شعارهای محوری کار در هلال احمر است و اقدامات این جمعیت بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد و حتی مذهب افراد ارائه می‌شود».
وی شعار محوری «هر ایرانی، یک امدادگر» را به عنوان یکی از شعارهای جمعیت هلال احمر مطرح کرد و با اشاره به وجود کانون‌های متعدد دانش‌آموزی، دانشجویی، جوانان و.... بر ضرورت تقویت و گسترش کانون‌های دانشجویی در دانشگاه تهران تاکید کرد.
نماینده ولی فقیه در سازمان جمعیت هلال احمر از اعلام آمادگی همکاری هلال احمر برای گسترش فعالیت‌ها در دانشگاه سخن گفت و آمادگی خود را به عنوان حلقه واسط دانشگاه تهران و جمعیت هلال احمر اعلام کرد.
در ادامه دکتر مقدس نیز به فعالیت‌های اداره کل بهداشت و درمان در سال‌های گذشته در راستای تقویت آمادگی دانشگاه در زمینه فوریت‌های پزشکی و نیز آموزش‌های ارائه شده به کارکنان اشاره و تاکید کرد: «فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره کل بهداشت و درمان در زمینه امداد و کمک‌های اولیه برنامه‌هایی مستمر خواهد بود و گروه داوطلبان فعلی را هسته اولیه‌ای برای تقویت و شکل‌دهی یک گروه فعال از رابطین اداره کل بهداشت و درمان و دانشگاه در زمینه امدادگری و کمک‌های اولیه توصیف کرد.
در این نشست رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر ضرورت اهمیت در بحث تسکین آلام حادثه دیدگان و نیز حمایت‌های روانی در مواقع بروز حوادث اشاره کرد و یکی از موضوعات مهم در زمینه امداد را توجه به آسیب‌های روانی و اجتماعی آسیب دیدگان برشمرد.
وی با یادآوری فعالیت کانون همیاران سلامت روان، آمادگی مرکز مشاوره را برای توانمندسازی این گروه از همیاران دانشجویی مورد توجه قرار داد و بر ضرورت همکاری کانون همیاران بهداشت و همیاران سلامت روان و نیز همکاری‌های مشترک بین مرکز بهداشت، مرکز مشاوره و جمعیت هلال احمر تاکید کرد.
در این نشست درباره اهداف، برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی دانشگاه در زمینه‌های آمادگی دانشگاه و دانشگاهیان برای مقابله با شرایط اضطراری، فوریت‌های پزشکی و همکاری‌های هلال احمر و اورژانس تهران و تشکیل و تقویت فعالیت کانون‌های دانشجویی و کارکنان هلال احمر بحث و تبادل نظر به عمل آمد.
در پایان گواهینامه‌های شرکت در دوره آموزشی کمک‌های اولیه به امدادگران دانشگاه اعطا شد.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.