عمومی | ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بینان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی از پاسخگوترین دستگاه‌های دولت شناخته شد


معاونت علمی از پاسخگوترین دستگاه‌های دولت شناخته شد


طبق اعلام کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله دستگاه‌های با بالاترین درصد پاسخگویی معرفی شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی گزارشی از نحوه عملکرد دستگاه‌های دولتی در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کرده است که بر اساس آن پاسخگوترین و غیر پاسخگوترین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تا تاریخ ۹ مهر ۹۷ معرفی‌شده‌اند.
طبق این اعلام، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بالاترین درصد پاسخگویی را در میان دستگاه‌های دولتی و نهادهای پیوسته به کمیسیون داشته‌اند.
سازمان انرژی اتمی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت به ترتیب با ۸، ۹ و ۱۴ روز به عنوان دستگاه‌هایی با کمترین زمان پاسخگویی و سازمان برنامه‌وبودجه، جمعیت هلال‌احمر و وزارت ورزش و جوانان به ترتیب با ۱۸۴، ۱۶۴ و ۱۱۶ روز به‌عنوان دستگاه‌هایی با بیشترین زمان پاسخگویی معرفی شده‌اند.

وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین تعداد پاسخ به درخواست‌های ارائه شده در سامانه و وزارت امور خارجه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان انرژی اتمی با توجه به تعداد درخواست‌های ثبت شده، کمترین درصد نارضایتی از پاسخ‌ها را داشته‌اند.
همچنین بیشترین زیرمجموعه فعال در سامانه نیز متعلق به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست است. سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در تیرماه ۹۶ و با حضور وزرای وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات و فناوری ارتباطات راه‌اندازی شد.
شایسته یادآوری است، «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در سال ۱۳۸۸ مصوب شده و آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۹۳ به تصویب هیات وزیران رسید. این قانون یک تحول جدی در رویکرد حاکمیت نسبت به مردم است که دستگاه‌های حاکمیتی را موظف به پاسخگویی می‌داند و با شفافیت اطلاعات، بهترین مانع در مقابل فساد دانسته می‌شود.