عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارگاه تخصصی نقش و کاربرد مددکاری اجتماعی در نظام سلامت برگزار شد

کارگاه تخصصی نقش و کاربرد مددکاری اجتماعی در نظام سلامت، یکشنبه ۲۲ مهرماه ۹۷ در سالن G۶ ستاد مرکزی دانشگاه و به همت بسیج جامعه پزشکی و معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه برگزار شد.
دکتر درگاهی از اعضای بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، گفت: ما در نظام سلامت از جمله در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در بیمارستان‌ها با تعداد بسیاری بیمار سروکار داریم. بخشی از خدماتی که آن‌ها دریافت می‌کنند خدمات درمانی و مراقبت‌های پزشکی است و بخش دیگر مددکاری که شامل تقویت روحیه همفکری و مشارکت در کاهش درد بیماران به‌خصوص بیماران خاص است که البته در کشور ما توجه کمتری به آن شده است.
وی ادامه داد: امروزه نیروهای داوطلب بسیاری هستند که خدمات درمانی و مددکاری انجام می‌دهند که نمونه آن در اردوهای جهادی که در تهران و شهرستان‌ها برپا می‌شود بسیار دیده‌شده است. در کشور ما ظرفیت‌های خوبی برای خدمت به‌نظام سلامت هستند که تاکنون نیز خدمات فراوانی انجام داده‌اند.
دکتر درگاهی اظهار کرد: در بسیج جامعه پزشکی بر آن شدیم تا با همکاری معاونت اجتماعی فرهنگی و دیگر نهادهای مردمی من‌جمله اداره بهزیستی و مددکاری اجتماعی برای تبیین و تشویق مددکاران کارگاهی دایر کنیم تا با ارائه راه‌کارهای مناسب در این عرصه از مشکلات اجتماعی کاسته و نتیجه را به گوش مسئولان برسانیم.
در ادامه دکتر رستمیان، معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه، گفت: مباحثی که در این کارگاه مطرح می‌شود در جهت اجتماعی شدن نظام سلامت است.
وی افزود: ما در حرفه پزشکی فقط یک نسخه پزشکی که خدمات درمانی ارائه می‌شود تجویز می‌کنیم درحالی‌که نسخه دیگری نیز وجود دارد. خدمات اجتماعی نسخه‌هایی است که از تمامی ابعاد باید موردبررسی قرار گیرد. البته که بیمار مهم است اما ابعاد مختلف اجتماعی پیرامون او نیز مهم است که شاید در ایجاد بیماری نقش داشته است.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه بحث پیشگیری را بسیار مهم خواند و افزود: در نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری مشارکت مردمی و همکاری‌های بین بخشی بسیار ضروری است و موجب نظام‌مند شدن راه‌کارهای سلامت می‌شود.
وی تشکیل سمن‌ها را موجب موفقیت در نظام‌مند کردن راه‌کارهای سلامت دانست و گفت: با تشکیل سمن‌ها مشکلات بیماران بهتر دیده می‌شود و حتی در پیشگیری بیماری بسیار موثر خواهد بود.
دکتر رستمیان بابیان اینکه حجم دولت کوچک است و کمک‌های مردم در توسعه نظام سلامت ضروریست تصریح کرد: دولت توان انجام همه کارها را ندارد مردم باید در تمامی عرصه‌ها کمک‌حال دولت باشند.
وی یکی از کمک‌ها به دولت را فعالیت مددکاران عنوان کرد و افزود: مددکاران درروند درمان، قبول بیماری و... کمک شایانی به جامعه می‌کنند و البته تک‌تک مردم از این حیث مستثنا نیستند.
دکتر رستمیان ادامه داد: مددکاران در بیمارستان‌ها پل ارتباطی بین بیماران و خدمات درمان هستند. جذب منابع مالی برای رفع مشکلات بیماران ازجمله وظایف آن‌هاست و بسیاری از مددکاران اجتماعی هستند که داوطلبانه برای کاهش آلام بیماران تلاش می‌کنند ولی متاسفانه هنوز ساختار کلی برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه فراهم نشده است.
سپس دکتر سید محمدحسین جوادی مشاور اداره مددکاری وزارت بهداشت گفت: کشور ما دچار آسیب‌های اجتماعی جدی است و مددکاران اجتماعی توانند به‌عنوان کنش گران اصلی در این زمینه فعالیت کنند.
وی با تاکید بر لزوم حضور مددکاران در سطح جامعه گفت: بسیاری از مشکلات در بخش درمان، در سطح شبکه‌های بهداشتی قابل‌کنترل هستند که گسترش و نهادینه کردن این مهم، موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهند شد.
در ادامه دکتر فریبا درخشان نیا مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کل کشور بر لزوم ایجاد شبکه یکپارچه برای حمایت اجتماعی از افراد نیازمند تاکید کرد و سخنرانی خود را با بحث پایداری اجتماعی و توانمندسازی خانواده و زنان ادامه داد.
دکتر سعیدپور نیز گفت: سلامت به مردم امکان می‌دهد زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی مولدی داشته باشند.
وی تاکید کرد: در هر نظام حاکمیتی، سلامت یک مسئله اجتماعی و به دنبال آن‌یک مسئولیت اجتماعی است.
آرزو سلطانی فرد، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه، هدف اصلی مددکاران اجتماعی را تامین رفاه و افزایش سطح رضایت‌مندی از زندگی در اقشار مختلف جامعه به‌ویژه گروه‌های کم‌تر برخوردار دانست و گفت: همه اموری که به زندگی بهتر و افزایش توانمندی و رفاه افراد منجر می‌شود موردحمایت مددکاران اجتماعی است.
توضیح اینکه، این کارگاه در دو بخش آغاز بکار کرد، در پانل نخست، دکتر رستمیان در خصوص اجتماعی سازی نظام سلامت، دکتر درگاهی در خصوص مددکاری، ضرورت‌ها و نیازها، آرزو سلطانی فرد در خصوص خدمات داوطلبانه در حوزه مددکاری اجتماعی، دکتر سید محمدحسین جوادی مشاور اداره مددکاری وزارت بهداشت در خصوص تبیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های وزارت بهداشت در گسترش نقش مددکاران اجتماعی در نظام سلامت، دکتر فریبا درخشان نیا مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کل کشور و دکتر جلال سعید پور مشاور معاون درمان دانشگاه در خصوص نقش توانمندسازی مددکاران در ارتقای شرایط اجتماعی جامعه سخنرانی کردند.
خبر: مقدم
عکس: سید حسن میری طامه