عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

شعار فضا جهان را متحد می‌کند، عملیاتی و کاربردی است

دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در جمع کارکنان این پژوهشگاه با بیان مطلب فوق گفت: ماهیت پروژه‌های فضایی به‌گونه‌ای است که همکاری جمعی را می‌طلبد، چنانکه در پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌ها، چندین متخصص در رشته‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند. از سوی دیگر، کشورها نیز برای حل مشکلات و مسائلی مانند محیط زیست و مدیریت بحران با استفاده از فناوری‌های فضایی، ناچار به همکاری با یکدیگر هستند و در این میان، استفاده از فناوری‌های فضایی، راه‌حل کلیدی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر حسین صمیمی که در آخرین روز هفته جهانی فضا در ۱۸ مهر سال‌جاری در جمع معاونان و مدیران و کارکنان این پژوهشگاه سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت و کاربرد فناوری‌های فضایی و توسعه این عرصه در جهان، اظهار داشت دستیابی به فناوری‌های نوین فضایی باعث اعتبار و اقتدار کشور و حتی اقتدار اقتصادی و سیاسی می‌شود.

در این ارتباط، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران به چند پروژه مهم و کلیدی این پژوهشگاه در حوزه فضایی از جمله پروژه‌های ماهواره مخابراتی ناهید ۲، ماهواره سنجشی پارس ۱، تراستر، سارهواپایه دهانه مصنوعی و بالن‌های استراتسفری اشاره کرد که نقش مهمی در توسعه صنایع فضایی کشور دارند و اجرای آن‌ها توسط متخصصان پژوهشگاه با همت و عزمی راسخ دنبال می‌شود.

بنا به این گزارش، دکتر صمیمی که حدود صد روز است ریاست پژوهشگاه فضایی ایران را بر عهده گرفته، به برخی از سیاست‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت اشاره کرد. وی گفت: من در اولین قدم، برای آشنایی با پژوهشگاه و کسب اطلاعات مورد نیاز، شیوه ارتباط مستقیم با کارکنان را انتخاب کردم که سریع ترین راه است، چرا که معتقدم پژوهشگاه آن چیزی نیست که از سوی مدیران به من منتقل می‌شود، بلکه وضعیت آن چیزی است که از ذهن و فکر شما همکاران به سوی من جاری و ساری می‌شود. از این رو، راه‌های مختلف ارتباطی مانند پست الکترونیک، صندوق ارتباط مستقیم و حضور در دفاتر کاری شما و مراجعه کارکنان به ریاست برقرار شد که از این طریق، نظرات ارزشمندی به من منتقل شد.

وی تاکید کرد: واقعا معتقد هستم رمز موفقیت ریاست هر مجموعه در میزان همدلی کارکنان با اوست و با تکیه بر این همدلی و پشتیبانی، می‌توان ماموریت‌ها و وظایف را به خوبی انجام داد.

دکتر صمیمی افزود: در صحبت با نخبگان و متخصصان می‌توان فهمید که دغدغه اصلی آنها دیده شدن است، به این معنا که نظرات کارشناسی و تخصصی آن‌ها شنیده و به کار گرفته شود، مسائل رفاهی و معیشتی، دغدغه‌های بعدی آن‌هاست و در اولویت اول و دوم قرار ندارد. دغدغه اصلی آن‌ها تعریف درست پروژه‌ها و اجرای به موقع آن‌ها است.


رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان این مطلب که روسا باید فرصت وگوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های کارکنان و متخصصان و نخبگان داشته باشند و فضای مناسب را برای طرح نظرات آنان فراهم سازند، گفت: اگر این کار صورت نگیرد، یا افراد افسرده شده و در خلوت خود محو می‌شوند و یا به شکل اعتراض، صدای خود را به دیگر مسئولان می‌رسانند.

وی افزود: در این خصوص، من در صد روز گذشته، زمان مفصلی را برای شنیدن حرف‌های همکاران اختصاص دادم و صحبت‌ها را ارزیابی کرده و پیشنهادات مناسب را به کار گرفتم.

دکتر صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش سازنده بانوان متخصص در پیشبرد امور پژوهشگاه اشاره نمود و گفت: تلاش ما بر این بود و خواهد بود که فضای مناسب را برای رشد و ظهور و بروز بانوان در عرصه‌های مدیریتی فراهم کنیم که از جمله آن‌ها برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی مدیریتی برای بانوان پژوهشگاه بوده و از سوی دیگر، در این مدت، تاکنون سه انتصاب مدیریتی از بانوان در پژوهشگاه صورت گرفته که این مهم همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از دیگر اقدامات این دوره را تشکیل کمیته انتصابات خواند که برای ایجاد ساماندهی و وحدت رویه در انتخاب و انتصاب افراد شایسته در پست‌های مدیریتی تشکیل شده است و فرد معرفی‌شده باید برنامه داشته و بتواند از آن دفاع کند.

وی یادآور شد: تشکیل کمیته نظام پیشنهادات از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره صد روزه بوده که افزون بر افراد منصوب شده، افرادی نیز به انتخاب همکاران به عضویت این کمیته درآمده تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها در سطح پژوهشگاه حضور موثر داشته باشند.

دکتر صمیمی از دیگر اقدامات را اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد با هدف رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض عنوان کرد و گفت: تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته شد و دستورالعملی نیز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تمامی مجموعه وزارت ابلاغ شده که روح حاکم بر همه این تغییرات، کاهش فاصله پرداختی میان مدیران و کارکنان است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین شفاف‌سازی و پاسخگویی را از اصول حاکم بر پژوهشگاه خواند و گفت: با شفاف‌سازی می‌توان بسیاری از دغدغه‌های همکاران را برطرف کرد و مسئولان باید پاسخگوی کارکنان باشند.

در ادامه، دکتر صمیمی از دیگر اقدامات را رسیدگی به امورات خانواده معزز شهدا مطرح کرد و اظهار داشت: امور مربوط به خانواده معظم شهدا به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد و در این جهت، بازدیدهایی را از این عزیزان داشته‌ام و قدم‌هایی در جهت بهبود امور آنان برداشته شده است. ضمن آنکه، واحد مربوط به امور شهدا و ایثارگران نیز در پژوهشگاه فعال شده است تا خدمات بهتری را به این عزیزان ارائه نماید.

پژوهشگاه فضایی ایران چند پروژه مهم و کلیدی در حوزه فضایی در دست اجرا دارد که نقش مهمی در توسعه صنایع در عرصه فضایی کشور دارند و از جمله آنها پروژه ناهید ۲، پارس ۱، تراستر، سارهواپایه دهانه مصنوعی و بالن‌های استراتسفری است که با همت و جدیت بیشتری باید به انجام رسد.

وی رعایت کرامت انسانی و اخلاق را از خط قرمزها و اصول مهم در اداره امور پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: من از همه مدیرانی که در پژوهشگاه منصوب می‌شوند، این تعهد را می‌گیرم که این اصول را رعایت کنند.

وفاداری به سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعامل موثر و سازنده با سازمان فضایی ایران از دیگر اصول حاکم بر پژوهشگاه است که باید توسط همه رعایت شود.