عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

بیانیه پایانی سومین همایش بین المللی معماری دستکند

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، براساس این بیانیه  پژوهشگران در این دوره از همایش یافته های شان را با توجه به محورهای همایش به اشتراک گذاشته و این گردهمایی نشان داد، دغدغه پژوهش و تحقیق برای شناخت بیشتر آثار معماری دستکند به طور ممتد در جامعه علمی و پژوهشی بوجود آمده و درحال توسعه است.
در متن این بیانیه آمده است؛ شناسایی نمونه های جدید و شناخته نشده نشان می دهد هنوز راه درازی در پیش است و توجه به ابعاد دیگر آثار شناخته شده بیانگر نیاز به تعمق و تدبّر عالمانه در این گونه آثاری است که بشر در طول تاریخ، بنا به نیاز خود در هم نوایی با طبیعت خلق کرده است. شرکت کنندگان در همایش هم آواز هستند که آثار معماری دستکند هم چون خود طبیعت به سان ذخیره گاه های فرهنگی و تمدنی در مکان های گوناگون پراکنده اند بنابراین شناسایی، مطالعه و حفاظت و مراقبت مستمر از آنها، بی آنکه این فضاها را از بستر خویش غریبه سازد، وظیفه نسل حاضر است تا همچون امانتی به نسل های بعد سپارد.
در این بیانیه با بیان این نکته  که آثار معماری دستکند میراثی برای نسل ها است، بر مفاد دو بیانیه پیشین (کرمان و تهران)، که همچنان موضوعیت دارند، تاکید شده و در ادامه توصیه هایی زیر مطرح شده است.
۱) توسعه و بنیان شبکه ای از پایگاه های تحقیقاتی در دستور کار قرار گیرد که ضمن پیشبرد کارها، برای نهادینه کردن شناخت معماری دست کند، دانش و تجربه های حاصل شده را با دیگران به اشتراک بگذارد. ضرورت دارد دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی و پژوهشی نقش شایانی در این باره ایفا کنند.
۲) با توجه به کمتر  آشنا بودن روشهای ساخت معماری دست کند و تداوم نیافتن آن در  عصر حاضر، نسبت به مستند سازی دانش موجود برای انتقال آن به نسل حاضر و نسل-های آتی اقدام عاجل صورت پذیرد.
۳)  نظر به نامتعارف و پیچیده بودن هندسه، ابعاد و شیوه کار معماری دست کند، لازم است افزون بر به کارگیری روش های مرسوم برداشت، نسبت به استفاده از روشهای نوِ نقشه برداری، مستندسازی و مستند نگاری گام های جدی و موثری برداشته شود.
۴) به منظور تحقیق و مستندسازی دانش شفاهی که نزد آخرین نسل استادکاران، مقنیان و سنگ کاران محفوظ است، در انتقال میراث این نوع معماری به نسل های آینده کوشش شود.
۵) با عنایت به اینکه در ضمن برگزاری همایش های نخست و دوم شمار قابل ملاحظه¬ای از آثار دست کند مورد مطالعه قرار گرفته و معرفی شده اند، ضرورت پرداختن به توسعه پژوهش ها و بسط مطالعات از جنبه¬های ملموس به ناملموس کاملاً احساس می گردد و به عنوان ضرورت توصیه می شود که در دستور کار پژوهش های آینده قرار گیرد.
۶) با توجه به نو بودن رده دست کند ها و محدودیت های شناخت و همچنین ویژگی های این نوع آثار ضروری است حساسیت های لازم در حفاظت، احیا و بهره برداری به عمل آید. برای نیل به همین مقصود به طور ویژه به الگوهای منطبق بر شرایط فرهنگی و طبیعی زیست بوم آثار اهتمام و توجه جدی شود.
۷) با عنایت به اینکه محوطه های دست کند عمدتاً متروک می باشند و یا در مناطق دور و کم جمعیت قرار گرفته اند شایان توجه است که با هدف جذب جوامع محلی و مشارکت دادن ایشان، از همکاری تشکل های مردم نهاد استفاده شود.
گفتنی است؛ سومین همایش بین المللی معماری دست کند با عنوان میراث معماری دست کند برای نسلها در همدان با هدف شناخت و توسعه هنر خلاقانه بشر در به آشتی رسیدن با طبیعت به صورت بین المللی برگزار شد. در این همایش تعدادی از معماران، باستان شناسان و کارشناسان کشورهای افغانستان، الجزایر، ایتالیا، فرانسه و ایران مقالاتی ارائه کردند. از  مجموع ۱۱۰ مقاله ارایه شده به سومین همایش بین المللی معماری دست کند ۵۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۲۱ مقاله از میان آنها در طول برگزاری  همایش ارایه شد.
شرکت کنندگان در همایش روز سوم از معماری دست کند ارزانفود در نزدیکی همدان و سامن در نزدیکی شهر ملایر بازدید کردند.