عمومی | دانشگاه الزهرا

حضور و سخنرانی تخصصی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در همایش بین المللی دانشگاه واسدای ژاپن

سازمان مطالعات مناطق اسلامی (Organization For Islamic Area Studies)، مرکز پژوهش‌های بین المللی در دانشگاه واسدا است که در منطقه خاورمیانه از جمله عمان، قطر، ایران، بحرین، ترکیه و دیگر کشورها به تحقیق می‌پردازد. این موسسه (Waseda University) زیرنظر MEXT (وزارت آموزش، پرورش، ورزش، علوم تکنولوژی) ژاپن فعالیت نموده و پروژه های مشترکی را میان اندیشمندان داخل و خارج ژاپن حمایت می‌نماید. این موسسه در پاییز ۲۰۱۸ از سوی دانشگاه واسدا سمپوزیوم بین المللی تحت عنوان " مطالعات تطبیقی در مناطق اسلامی، عاملین جدید، زوایای نو" Comparative Studies of Islamic Areas: New Actors, Fresh Angles را در تاریخ ۳۰ ، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۸(۷ و ۸ مهرماه) با حضور محققان و اندیشمندانی از سراسر جهان برگزار کرد
در این همایش که با مدیریت و همت پروفسور کی‌کو ساکورایی، رئیس مرکز تحقیقات مناطق اسلامی دانشگاه واسدا برگزار شده بود، استادان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، امریکا، انگلستان، استرالیا، ترکیه، ازبکستان، قطر، لبنان، قرقیزستان و قزاقستان، در شش پنل طی دو روز به سخنرانی پرداختند که عناوین و موضوعات پنل ها شامل ؛ خاورمیانه و اقتصاد امپراطوری بریتانیا ، ریسک‌ها و بازخوردها در حکومت‌های عرب ، مشهد و توسعه آن در دوران صفویه و افشاریه، رویکردهای چندگانه شهرهای شیعی ،بین االمللی شدن دانشگاه‌های دولتی در خاورمیانه : فرصت‌ یا چالش؟ ، بازبینی تاریخ نویسی ملی: چالش های تاریخ مدرن در آسیای میانه،روابط ژاپن – خاورمیانه : ریشه¬ها، پویایی ها و پلورالیسم بود.
دکتر افسانه توسلی، مدیر پژوهش و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا سخنران تخصصی این همایش بود که سخنرانی ایشان در پنل "بین المللی شدن دانشگاه‌های دولتی در خاورمیانه : فرصت یا چالش؟" با محوریت این موضوع در ایران ارائه شد که مورد توجه بسیار حاضرین قرار گرفت.