عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه علم و فرهنگ ادعای دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را در عمل تحقق بخشیده است

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر سید سعید هاشمی -رییس‌دانشگاه- در آیین معارفه نووردی‌های این دانشگاه گفت: به طورکلی دانشگاه‌ها ازبدو تاسیس، سه نسل مشخص را تجربه کرده‌اند. دانشگاه‌های نسل اول درحقیقت دانشگاه‌های آموزش‌ محوربودند که صرفا مبتنی بر آموزش دانشجویان بودند و دانشگاه‌های نسل دوم که فرآیندهای آموزشی را به عنوان شاخه‌ای از پژوهش علمی تعریف می‌کردند و در یک حوزه خاص از علم هدایت می‌کردند که پژوهش محور نامیده می‌شوند.

وی دانشگاه‌های نسل سوم را نسل بعدی دانشگاه‌ها دانست که نزدیک به دو دهه است در جهان رایج شده اند و افزود: در این دانشگاه‌ها علاوه بر رسالت‌های آموزش و پژوهش، رویکرد کارآفرینی و کاربردی کردن دانش نیز مدنظر قرار دارد.

دکتر هاشمی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ مدعی دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین است و درواقع دانشگاه‌های نسل سوم که به عنوان دانشگاه‌های کارآفرین هم نامیده می شوند، در راستای ارتقاء مسئولیت اجتماعی ماموریت دارند تا در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه خود موثر باشند و در خلق ثروت و کاربردی کردن علوم مختلف نقش موثری ایفا  نمایند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این دانشگاه وابسته به نهاد بزرگ جهاد دانشگاهی است و در قالب چهار معاونت «آموزشی»، «پژوهشی»، « دانشجویی، فرهنگی» ، «پشتیبانی» و پنج دانشکده «فنی‌ومهندسی»، «هنر و معماری»، «علوم انسانی»، «علوم گردشگری» و «علوم پایه و فناورى‌هاى نوین زیستى» فعالیت می‌کند که تا این‌جا همان وظایف نسل اول و دوم دانشگاه‌ها را انجام داده ولی دانشگاه علم و فرهنگ مدعی عنوان دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین است.

وی افزود: برای تحقق این ادعا درحال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ به مثابه نسل تکامل یافته دانشگاه‌های نسل اول و دوم، با ایجاد محیط یادگیرنده که درآن تطبیق با تغییر و استفاده از فرصت‌های نوآور حرف اول را می‌زند و بادغدغه اقتصاد دانش بنیان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان و توسعه دانش محور، اقدام به تاسیس«بنیاد کسب و کار»، «پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی»، «مرکز آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی» ، «موسسه توسعه پایدار گردشگری» و «مرکز هدایت شغلی دانشجویان» نموده است و از این رو ادعای دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را در عمل تحقق بخشیده است.

دکتر هاشمی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و درحال حاضر پس از ۲۵ سال فعالیت با۸۰ رشته تحصیلی در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته و همچنین ۷۴۲ عضو هیات علمی و مدرس مدعو و با رویکرد کارآفرینی، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است که تلاش دارد تا پس از نهادینه سازی کارآفرینی به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت نماید.

وی افزود: درحال حاضر نقش دانشگاه‌ها از محل آموزش، تولید علم و فناوری به جایگاه بالاتری ارتقاء یافته ورسالت جدید دانشگاه‌ها آماده‌سازی دانشجویان برای رویارویی با واقعیت‌های اجتماعی و تربیت شهروند خوب است.

دکتر هاشمی گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم ماهیتی کارآفرین، فرصت‌ساز، خلاق و پیشرو دارند و در حل مشکلات اجتماعی نقش موثری ایفا می‌کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم از یک‌سو تاثیر قابل توجهی بر محیط پیرامون و توسعه محلی و منطقه‌ای دارند و از سوی دیگر موجبات تحول و توسعه خود را فراهم می‌کنند و در واقع فراتر از آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ایجادکننده و فرصت ساز توسعه محلی و منطقه ای هستند و از این رو حرکت به سوی الگوهای تقاضا محور ضرورت دارد.

دکتر هاشمی گفت: ۸۷۲۹ نفر شاغل به تحصیل در ۵ دانشکده و ۸۰ رشته در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و توجه خاص و توامان سیاست های دانشگاه به آموزش، پژوهش، کارآفرینی و آموزش‌های مکمل مبتنی بر موضوعات مورد نیاز جامعه موجب درخشش دانش آموختگان این دانشگاه در بازار کار و آزمون تحصیلات تکمیلی شده است و میانگین قبولی ۲۵ درصدی دانش آموختگان این دانشگاه در مقاطع بالاتر و درصد بالای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه در جامعه گواه این مدعاست.

دکتر هاشمی گفت: وجود تنها خبرگزاری علمی کشور در این دانشگاه، تاسیس نخستین دانشکده گردشگری کشور، عقد قراردادهای آموزشی با دانشگاه‌های خارجی از جمله اتریش، مالزی، تایلند، سوئد و انگلیس، انعقاد بیش از ۴۰ تفاهم نامه و قرارداد پژوهشی با بخش صنعت، قرار گرفتن در فهرست۸۱ دانشگاه جامع کشور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( ISC )، چاپ ۶ فصلنامه درحوزه‌های مختلف، انتشار ده‌ها عنوان کتاب، اتصال به بیش از ۲۰۰ پایگاه معتبر علمی جهان و برگزاری ده‌ها کارگاه‌، همایش‌ و کنفرانس‌‌های ملی و بین المللی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این دانشگاه است که در راستای سیاست های کلان دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است.

دکتر هاشمی درپایان گفت: دانشجویان نهایت تلاش خود را برای پیشرفت علمی و مهارت آموزی انجام دهند و هماهنگ و سازگار با ارزش‌های انقلابی و فرهنگی ایران اسلامی گام بردارند.