عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است

به گزارش وبدا؛ سید عباس فاتحی افزود: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان همجوار، چهارمحال و بختیاری نیز به‌شدت در معرض خطر آن است.
وی تصریح کرد: ازآنجایی که در معرض خطر شیوع این بیماری هستیم ،باید شرایط قرنطینه در استان اجرا شود تا با مشکل خاصی در این خصوص مواجه نشویم.
معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هم مرغداری‌های صنعتی و هم سنتی در معرض خطر هستند، بنابراین تمهیدات و راه کارهای‌های پیشگیرانه اتخاذ شود.
فاتحی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ بحران شیوع بیماری را داشتیم اما در سال ۹۶ تنها یک کانون در محل پرندگان زینتی گزارش شد و مشکل دیگری نداشتیم و امسال نیز ستاد فعال شده و مکاتبات نیز در حال انجام است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز در این جلسه کمیته دانشگاهی آنفلوانزا اظهار داشت:علی رغم سرمایه گذاریهای عظیم تحقیقاتی، آنفلوانزا و عوارض آن سالیانه باعث مرگ و میر هزاران نفر در سراسر جهان می شود.
دکتر محسن آذری پور افزود: اگر چه واکسن های مختلفی بر ضد آنفلوانزا در دسترس می باشد این بیماری هنوز کنترل نشده است.
وی خاطر نشان کرد: این بیماری بالاخص در فصول سرد پائیز و زمستان با وسعت و شدت مختلف شایع می شود و ویروس آن می تواند به سرعت گسترش یافته و باعث اپیدمی و گاه همه گیری جهانی شود و زندگی میلیون ها نفر را بخطر می اندازد.
وی تصریح کرد: آخرین اپیدمی آنفلوانزا در ماه مارس ۲۰۰۹ (فروردین سال ۱۳۸۸) بدنبال همه گیری نوع جدیدی از ویوروس آنفلوانزا A موسوم به H۱N۱ در مکزیک گزارش شد که بدنبال خود شیوع سریعی در آمریکا و کشورهای دیگر پیدا کرد.
وی گفت: امروزه این آنفلوانزا در اغلب کشورها در آنفلوانزا فصلی و بومی ادغام شده است.