عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیشگیری از بیماری‌های واگیردار امید به زندگی را افزایش داده است


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۰ سال رسیده است که یکی از دلایل آن پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر سید حبیب‌اله موسوی بهار در افتتاحیه کنگره سراسری بروسلوز در انسان و دام با بیان اینکه برسلوز موضوع بسیار مبحث مهمی است، اظهار کرد: با توجه به شیوع این بیماری در غرب کشور برگزاری همایش‌هایی در این زمینه بسیار مهم است.

وی با ابراز خوشحالی برای عبور از بیماری‌های واگیردار عفونی گفت: هم‌اکنون در کشور ما همانند کشورهای پیشرفته بیماری‌های غیرواگیر‌دار شایع است به همین دلیل بیماری‌های غیرواگیر‌دار در اولویت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در سال ۵۷ امید به زندگی ۵۵ سال بود که هم اکنون این رقم به بالای ۷۰ سال رسیده که یکی از دلایل آن پیشگیری از بیماری‌های واگیردار بود.

وی اضافه کرد: برای افزایش امید به زندگی به ۸۰ سال باید از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری شود و از شیوع مجدد بیماری‌های واگیردار جلوگیری کنیم.

دکتر موسوی‌بهار  ادامه داد: بروسلوز بیماری مزمن ناتوان کننده‌ای است که کنترل و مهار آن کار آسانی نیست و به همه وجوه زندگی اعم از ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی اثرگذار است و کنترل آن فقط مربوط به یک ارگان مخصوص نیست.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر به کنترل دام اهمیت دهیم، سلامت انسان‌ها بالا می‌رود، گفت: هزینه نکردن در موضوع واکسیناسیون مساوی با پرداخت هزینه‌های سنگین برای مهار بیماری‌های انسان و دام به ویژه تب‌مالت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: پیام همایش علاوه بر پیدا کردن راه‌های جدید درمان بیماری، رفع بیماری‌ها در بین انسان و دام و سیاست‌گذاری درست برای برنامه‌ریزی مسوولان است.

دبیر علمی کنگره و رئیس مرکز تحقیقات بروسلوز دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اظهار کرد: این کنگره با همت مرکز تحقیقات و معاونت تحقیقات و اعضای کمیته علمی و اجرایی با کمک سازمان‌ها و مراکز دانشگاهی همکار با هدف ارتقای دانش و شناخت جنبه‌های مختلف بروسلوز برپا شد.

دکتر فریبا کرامت یادآور شد: تعداد ۶ پنل، ۹ سخنرانی جامع و ۱۲ مقاله در کنگره سراسری بروسلوز در انسان و دام برگزار می‌شود.

وی با قدردانی از مجموعه‌های یاری‌رسان برای برگزاری این کنگره ابراز امیدواری کرد که با بحث و تبادل نظر و مشارکت، گامی مثبت در راه‌های تشخیص نوین در بروسلوز برداشته شود.

در ادامه Dr.Mile Bosilkovski مقاله خود با موضوع Brucellosis in pregnancy ارائه کرد. سخنرانی بعدی توسط دکتر مهرداد حاجیلویی با موضوع ایمونوپاتوژنز بروسلوز و دکتر مسعود مردانی با عنوان مننژیت بروسلائی بود.

دکتر فریبا کرامت، دکتر اسماعیل اصلی، دکتر لیلا ازغند، دکتر بابک صیاد، دکتر داود حسینی و دکتر ابراهیم بابایی از دیگر سخنرانان برنامه روز اول این کنگره بودند.

لازم به عنوان است که دو پانل تشخیصی با عناوین پانل تشخیص‌های آزمایشگاهی و تایپینگ بروسلوز، پانل چالشهای تفسیر سرولوژی در دستورالعمل کشوری بروسلوز از دیگر برنامه‌های این کنگره بود.