عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

گرامیداشت شهید دکتر مصطفی چمران

مراسم رونمایی از سردیس شهید دکتر مصطفی چمران و نامگذاری دانشکده فنی مهندسی واحد ساوه به نام شهید دکتر مصطفی چمران ساوه ای


این مراسم با حضور مسولین، مدعوین، معتمدین، روسای ادارات شهر، خانواده های معظم شهداء و با حضور جناب آقای مهندس مهدی چمران، برادر ارجمند شهید والا مقام دکتر مصطفی چمران ساوه ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شد.


در هفته دفاع مقدس و به مناسبت گرامیداشت نام و یاد شهدای گرانقدر، مراسم رونمایی از سردیس شهید چمران که به همت دانشگاهیان واحد ساوه صورت گرفته بود، پس از تایید بهترین مدلسازان کشور و بعد از انجام مراحل مختلف ریخته گری در مجتمع کارگاههای شهدای هسته ای واحد ساوه پایش و در ورودی دانشکده فنی مهندسی به عنوان بزرگترین دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه و مجهز به غنی ترین امکانات و کار گاهها و تجهیزات آزمایشگاهی، رونمایی و این دانشکده به نام شهید دکتر مصطفی چمران ساوه ای نامگذاری شد.


در این مراسم دکتر حیدری نوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه ضمن خیر مقدم به حضار و معرفی کامل امکانات دانشکده فنی مهندسی از استقبال کم نظیر اساتید، دانشجویان کارکنان و همه حضار تشکر کردند.


ایشان طراحی و ساخت سردیس دکتر چمران را برند برای دانشگاه آزاد اسلامی واحدساوه دانسته و افزودند: در واحد ساوه می توانیم طراحی و ساخت انواع تندیس ها را به متقاضیان سراسر کشور نشر دهیم.
وی خاطر نشان کردند نامگذاری بزرگترین ساختمان واحد با مساحتی بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع که دارای امکانات مدرن آزمایشگاهی است جزء افتخارات این مجموعه بزرگ دانشگاهی است.
رییس واحد ساوه با تشریح شخصیت علمی شهید والا مقام دکتر مصطفی چمران بیان داشتند هنوز بعد از گذشت سالها به نظر می رسد همه ابعاد شخصیتی این عارف دانشمند ناشناخته مانده است شخصیت بزرگواری که دین و تخصص را توامان داشتند.
حیدر ی نوری در ادامه با تبیین شخصیت شهید دکتر چمران گفتند: در ابتدای زندگی، دکتر چمران به عنوان دانشجوی نخبه و نمونه در بهترین دانشگاه های مطرح جهان بودند و در میانه حیات شهید عزیز به جهاد و نبرد در مقابل حق علیه باطل پرداختند و فرجام زندگیشان شهادت بود که مصداق آیه مبارکه عند ربهم یرزقون قرار گرفتند و به حق انسانهای خود ساخته اینچنین به مقامات عالی دست می یابند
رییس واحد ساوه به بارزترین صفات و شخصیت دکتر چمران یعنی پیوند جهاد علمی و عرفان عملی اشاره کردند و بیان داشتند ما به این شخصیت کم نظیر و بزرگترین دانشمند جهان اسلام افتخار می کنیم
جناب آقای سید محمد تقی طباطبایی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت شهید دکتر چمران با گریزی به فرمایش دربار مقام معظم رهبری مد ظله که فرمودند: زنده نگه داشتن نام و یاد شهید کمتر از شهادت نیست، افزودند: ترویج فرهنگ شهادت امری ضروری است و بزرگداشت نام و یاد مجاهدان به عنوان مجاهدتهای فرهنگی محسوب می شود که این مهم باید تداوم یابد.


در این مراسم پس از ذکر مصیبت توسط یکی از مداحان مطرح شهرستان حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم حسینی امام جمعه شهرستان ساوه بیان داشتند: در متون دینی یکی از القاب مشهور امام حسین ع ثار الله است که احیاگر دین حق است و خون مبارک آن حضرت باعث شد اسلام پایدار بماند.


ایشان با اشاره به اینکه امام حسین ع برای حفظ و حراست اسلام ناب محمدی ص از همه دارائیهایشان گذشتند، خاطر نشان کردند: نهضت عاشورا باید به خوبی برای نسل جوان تبیین شود چرا که امروز آنچه که شهید دکتر چمران را الگو نموده و باید از آن درس گرفت و اقتدا نمود، این است که ایشان به تاسی از امام حسین ع مقام و منصب دنیایی را رها کردند.
مهندس محمد رضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه و مقام والای شهید دکتر مصطفی چمران ساوه ای اظهار داشتند شخصیت فرهیخته شهید چمران از افتخارات جهان اسلام است و این شهید بزرگوار از جمله دانشمندان کم نظیر است.


منصوری نمایند مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید زیر ساختها را برای جوانان فراهم کنیم تا بتوانیم با خلاقیت و نوآوری ابداع گر تکنولوژی های نوین باشیم.
در این مراسم مهندس مهدی چمران، برادر شهید والامقام دکتر مصطفی چمران با اشاره به اینکه تفکر شهادت طلبی رمز پیروزی کشور در مقابل دشمن است افزودند: با تکیه بر اعتقادات و تفکر اسلامی در مقابل دشمنان پیروز شدیم.


مهدی چمران تصریح کرد: ما با کمترین تجهیزات و امکانات در مقابل این همه کشور دارای تجهیزات به سبب ایمان، اعتقاد و شهادت طلبی به پیروزی رسیدیم.
برادر شهید چمران بیان کرد: اگر ما این تفکر شهادت طلبی را کنار بگذاریم حمله فرهنگی غرب به منظور بی‌تفاوت کردن این ارزش‌ها مارا همچون دیگر کشورها شکست می‌دهد، ما در دفاع مقدس با تاکید بر اعتقادات و تفکر اسلامی در مقابل دشمنان پیروز شدیم و لبنان و فلسطین هم امروز با این تفکر به پیروزی رسیدند.

وی عنوان کرد: برگزاری یادواره شهدا و تکریم ایشان به معنی نیاز آنان نیست همچنان که امام حسین (ع) به عزاداری ما نیاز ندارد بلکه ما به ایشان و زنده نگهداشتن محرم و صفر نیاز داریم و از آن عزت، آزادی و آزادگی آموخته‌ایم و می‌آموزیم.

مهدی چمران خاطرنشان کرد: متاسفانه در دنیای امروز برخی از کسانی که بویی از اسلام نبرده‌اند به نام اسلام و در منطقه جنایت می‌کنند و برخی دولتمردان هم در راستای اهداف شوم استعمار بر طبل تجزیه عراق می‌کوبند و امروز این یک مسئله جدید در منطقه است که باید در برابر آن هوشیار بود.

ایشان با اشاره به خاطراتش با شهید دکتر مصطفی چمران افزودند:: وقتی به دکتر چمران گفتیم دشمن ما را تحریم کرده است گفت خدا را شکر، این تحریم سبب شد ما خودمان تجهیزات و سلاح‌های مورد نیازمان را بسازیم.

مهدی چمران تصریح کرد: امروز با ساخت سلاح‌هایی که تهیه کردیم سبب ترس و وحشت دشمنان، بیگانگان و بازدارندگی از فکر تجاوز به کشورمان شده ایم.

وی اضافه کرد: امروز جوانان شهید مدافع حرم اگر از حرم اهل بیت (ع) دفاع می‌کنند از شهیدانی چون: چمران, باکری و همت و... درس گرفته‌اند واین نام‌گذاری یک اقدام فرهنگی ارزشمند است که علاوه بر اینکه سبب پیوند جوانان با شهید چمران می‌شود سبب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل جوانان هم می‌گردد.

در پایان مراسم، از آقای دکتر عرب و آقای مهندس خیری به عنوان دست اندر کار تهیه و ساخت این تندیس زیبا تقدیر و تجلیل شد.