عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه: مکمل‌های آهن و ویتامین دی به به‌صورت رایگان در اختیار دانش آموزان گناوه‌ای قرار می‌گیرد

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه؛ مهندس محمد بازیاری در افتتاحیه طرح مکمل ویتامین D عنوان داشت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه ویژه‌ای بر امر پیشگیری و بهداشت دارد و بر این اساس گروه‌های در معرض خطر بیش‌ازپیش موردتوجه قرار می‌گیرند.
وی افزود: در طرح آهن یاری و مکمل ویتامین دی که لازمه رشد و تامین سلامتی بدن هستند، این مکمل‌ها به‌صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد تا با استفاده آن‌ها از بیماری‌هایی مانند کم‌خونی و پوکی استخوان که بیشتر در سنین میان‌سالی خود را نشان می‌دهد پیشگیری شود.
مهندس محمد بازیاری تصریح کرد: کم‌خونی یا فقر آهن شایع‌ترین نوع کم‌خونی بوده و ناشی از کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش‌ازحد خون در بلندمدت و یا سوء جذب آهن رخ می‌باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: نوجوانان به دلیل اینکه در یک جهش رشدی قرار دارند استفاده از ریز مغزی‌ها و ویتامین‌ها بخصوص مکمل ویتامین دی و آهن به رشد آنان کمک می‌کند.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه هم ضمن اشاره به علایم کم‌خونی افزود: احساس سستی، خستگی، سرگیجه، ابتلای مکرر به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، سوزن سوزن شدن دست پا و...، از عمده‌ترین علائم کم‌خونی یا فقر آهن می‌باشد.
اسماء حسن‌زاده افزود: مواد غذایی که از طریق آن‌ها می‌توان آهن موردنیاز بدن را تامین کرد عبارتند از: جگر گوساله، گوشت قرمز، ماهی و ماکیان جز غنی‌ترین منابع حیوانی تامین آهن هستند، همچنین حبوبات بخصوص لوبیای سفید، عدس، مغزها، میوه‌های خشک مثل کشمش، خرما و انجیر خشک جز غنی‌ترین منابع گیاهی تامین آهن هستند.
وی با اشاره به توزیع قرص آهن برای رفع کمبود آهن بدن در مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم شهرستان گناوه افزود: قرص آهن فرفولیک حاوی ۶۰mg آهن و ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک می‌باشد که به‌صورت هفتگی و به مدت ۴ ماه در مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم توزیع می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: ویتامین D نیز یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم گفته می‌شود، زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین D در پوست ساخته می‌شود.
حسن‌زاده تصریح کرد: ویتامین D سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می‌شود و از بیماری‌های غیر واگیر ازجمله دیابت، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی، ام اس و آلرژی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: مواد غذایی که حاوی ویتامین D هستند عبارتند از: زرده تخم‌مرغ، روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مثل سالمون، شیر و لبنیات، جگر و ...، از مهم‌ترین منابع تامین ویتامین D هستند.
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: برنامه توزیع ویتامین D به مدت ۹ ماه (هر ماه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی) در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود.
گفتنی است در برنامه که به مناسبت افتتاحیه طرح مکمل ویتامین D، آهن یاری و بزرگداشت روز جهانی تخم‌مرغ انجام شد، دانش آموزان با پهن کردن سفره صبحانه سالم و استفاده از مواد غذایی که منابع ویتامین D و آهن هستند به امر تغذیه سالم تاکید نمودند.
در این برنامه فرماندار، معاون برنامه‌ریزی فرماندار، رییس آموزش‌وپرورش و سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه حضور داشتند، همچنین این برنامه با همکاری مدرسه دخترانه متوسطه حضرت زینب (س) برگزار شد.
انتهای پیام/ م.ن ۳۰۸۰