عمومی | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر یحیی یثربی: شریعتی لیبرالیسم و دموکراسی را بد می‌دانست

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین روز از همایش “بازخوانی آرا و اندیشه‌های دکتر شریعتی” به همت کانون اندیشه جوان وابسته به این پژوهشگاه، روز یکشنبه مورخ ۶ اسفندماه جاری در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر یحیی یثربی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش گفت: شریعتی مفاهیم جالبی را وارد جامعه کرد و با مطرح کردن سه‌گانه زور، زر و تزویر نکته‌های سنجیده‌ای را در این باره مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: شریعتی از شخصیت‌های بسیار موثر در انقلاب اسلامی است که به صورت بلدوزری کار می‌کرد و بیان خوبی داشت و با شخصیت پرجاذبه و اثرگذار خود توانست مطالب زیادی را علیه رژیم طاغوت مطرح کند.

نویسنده کتاب « ماجرای غم‌انگیز روشنفکری در ایران » با بیان اینکه از ستایش خوشم نمی‌آید، چراکه ما عادت کردیم شخصیت‌ها را بستاییم و نشناسیم، به طرح این سئوال که علت درخشش شریعتی چه بود؟ پرداخت و افزود: در جامعه‌های جدید اپوزیسیون محبوبیت دارد، چون مردم مشکلات جامعه را فقط در دولت می‌شناسند و مرحوم شریعتی در این میان به‌عنوان یک اپوزیسیون جدی وارد میدان شد هرچند معتقد هستم نباید جامعه به دولت – اپوزیسیون تقسیم شود بلکه باید براساس محور دولت‌ – ملت باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اشکالات دیگر اندیشه شریعتی عنوان کرد: او این موضوع را نمی‌دانست که انقلاب فقط می‌تواند خراب کند و نمی‌تواند بسازد بنابراین نتوانست متوجه شود که انقلاب نتیجه بیزاری‌هاست و نه طرح و پیشنهادها. یکی دیگر از اشکالات اندیشه شریعتی این بود که مبارزه‌محور است همچنان که در آثارش حسن صباح و تروریسم را ستوده است. این یکی از آموزه‌هایی است که باید از آن عبرت گرفت و روی آن کار علمی کرد.

مولف کتاب «عرفان و شریعت» با تاکید بر اینکه شریعتی از سیر اندیشه در غرب اطلاعی نداشت گفت: او لیبرالیسم و دموکراسی را بد می‌دانست و حتی معنی پروتستانتیسم را هم خوب نفهمیده بود. اما چرا با این وجود ما همواره از بازگشت به خویشتن او یاد می‌‌کنیم چون ما به‌روز نیستیم و همه مشکلات را رها کرده و تنها به دنبال برگزاری بزرگداشت برای افرادی چون خواجه‌نصیر هستیم در حالی که غربی‌ها هیچگاه برای انیشیتن و نیوتن بزرگداشت نمی‌گیرند.