عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

عدم توجه به نیازهای سالمندان موجب شیوع اختلالات روانی به ویژه افسردگی در بین آنان می شود

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری، بر اهمیت توجه به نیازهای سالمندان و تکریم آنان و نقش آن بر تامین سلامت جسمی و روانی این قشر تاکید کرد.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری با بیان اینکه یک اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه روز جهانی سالمند نامگذاری شده است و امسال "تحکیم حقوق سالمندان" بعنوان شعار هفته جهانی سالمندان انتخاب شده است افزود: یکی از حقوقی که می بایست در خصوص سالمندان رعایت شود حفظ شان و منزلت آنان در خانواده و اجتماع است.
وی تصریح کرد: این امر مگر با تکریم سالمندان جامعه میسر نمی شود.
جزایری افزود: سالمندان مطالبات و نیازمندیهای فراوانی دارند که امید است با برنامه ریزی و سیاست های کلان کشوری و وجود سند ملی سالمندان در سالهای آتی شاهد اقدامات جدی و بهتری در این راستا باشیم.
وی اظهار داشت: با توجه به رشد روزافزون افراد سالمند در جهان ، ایران و به تبع آنان استان چهارمحال و بختیاری یکی از مواردی که ارتباط مستقیم با سلامت جسم و روان سالمندان دارد بی توجهی به نیازهای آنان و عدم تکریم آنان در خانواده و اجتماع است که منجر به افزایش شیوع اختلالات روانی به ویژه افسردگی در بین آنان است.
به گفته وی، در بین شیوه های مقابله ای که برای حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان مطرح است؛توجه به توصیه های دینی، تکریم سالمند و خواسته های به حق آنان است ، که می تواند ارزش مثبتی در پر کردن فضای خالی زندگی و حمایت از سالمندی؛ مواجهه صحیح با استرس، سازگاری با موقعیت و معنادهی زندگی و مرگ داشته باشد.
جزایری در ادامه، اهمیت آموزه های دینی در خصوص شان و منزلت سالمندان در جهت سلامت جسمی و روانی آنان را بسیار کمک کننده دانست و افزود: وجود انسان‌های سال خورده در بین خانواده باعث افزایش رحمت خداوند است و هر کس به آن‌ها احترام بیشتری بگذارد بیشتر مورد رحمت خداست . چنانچه پیامبر صلی الله علیه و اله می‌فرمایند: وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست.
وی افزود: نتیجه اینکه احترام و ارج نهادن به حقوق سالمندان در بازه زمانی طولانی و بعنوان یک فرهنگ غنی، می تواند منجر به کاهش هزینه های فرد، خانواده، دولتها و نهایتاً موجب داشتن دوره سالمندی سالم و فعال نماید.
وی ادامه داد: در همین راستا سالمندان عزیز و یا اعضای خانواده سالمندان با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر استان، می توانند از کلیه خدمات نوین سالمندان اعم از آموزشی و مراقبتی بهره مند شوند.
رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال گذشته ۶۱ درصد از سالمندان استان توسط مراقبین سلامت و ۴۳.۳ درصد از این عزیزان توسط پزشک مراقبت شدند و ۷۲.۷ درصد از آنها آموزش های بهبود شیوه زندگی را با حضور در کلاس های آموزشی دریافت کرده اند.