عمومی | بنیاد ملی نخبگان

برگزاری برنامه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای زمینه‌سازی برای حضور موثر مستعدان‌برتر در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی و افزایش مهارت‌های تخصصی آنان و آشنایی با ظرفیت‌های علمی فرهنگی، زیارتی استان خراسان‌رضوی تور زیارتی و بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی ویژه مستعدان برتر، برگزار شد.

مجتبی بنیادیان؛ رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال‌وبختیاری گفت: این سلسه برنامه‌ها در راستای اجرای برنامه‌های مصوب بنیاد و با هدف آشنایی مستعدان‌برتر و مخترعان با ظرفیت‌های علمی، فناوری، صنعتی فرهنگی کشور در راستای ایجاد روحیه اعتمادبه‌نفس و خودباوری درمستعدان‌برتر و همچنین آشنایی با ظرفیت و پتانسیل استان‌های کشور در جهت به‌کارگیری این مهم در جهت پیشرفت و توسعه استان، برگزار می‌کند.

در این بازدید شرکت‌کنندگان با تاریخچه و خط تولید گروه کارخانجات زیتون آرشیا روغن زیتون و فرآورده‌های آن آشنا شدند و در مراحل بازدید مسئولان مربوط به سوالات مستعدان‌برتر پاسخ دادند.

گروه کارخانجات زیتون آرشیا با هدف توسعه و تسهیل روند اشتغال ایجاد شده است. همه ماشین‌آلات این کارخانه نیمه‌اتومات هستند و حدود ۴۰۰ نفر در این مجموعه‌ها به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند که بخشی از آنها حمایت‌شدگان هستند و در کنار افراد متخصص حضور پیدا می‌کنند تا به این ترتیب روند توانمند‌سازی صورت گیرد، اما سایر مرتبطین با مجموعه را خانواده‌های افراد آسیب دیده تشکیل می‌دهند که کارهای جانبی را مثل پوست کندن سیر و گردو، هسته کردن زیتون و… انجام می‌دهند.

همچنین در ادامه این برنامه، از شرکت دانش‌بنیان داروی سامان بازدید به عمل آمد و بازدید‌کنندگان با تاریخچه و مراحل تولید و توانمندی فناوری‌های نو ترکیب و صنعتی متخصصان شرکت داروی سامان آشنا شدند. در فرآیند تولید فاکتور هشت نو ترکیب به روش بیوتکنولوژیک، از موجودات زنده همچون سلول های زنده برای تولید محصولات مورد نظر استفاده می‌شود.

فاکتور هشت انسانی نو ترکیب به لحاظ ویژگی های مربوطه به نوع پروتئین از جمله پیچیده‌ترین فرآورده‌های نو ترکیب بوده که تاکنون تکنولوژی آن در انحصار چهار شرکت آمریکایی و اروپایی بوده است. موفقیت بدست آمده در دستیابی به این دانش زمینه‌ساز پتانسیل تولید سایر فرآورده‌های نو ترکیب در کشور خواهد بود .

لازم به ذکر است، شرکت‌کنندگان حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام را زیارت و از اماکن تاریخی مذهبی و گردشگری استان خراسان‌رضوی بازدید کردند.