توجه به امور کیفی و ارتقای کیفیت آموزش عالی از اولویت های وزارت علوم است
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این اجلاس که صبح امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر باقری اولین رکن ارتقای کیفیت در دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی را، دقت درجذب اعضای هیئت علمی مناسب با دارا بودن حداقل های لازم و استاندارد برای تدریس در دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: تجهیز کارگاه ها وآزمایشگاه ها، بازآموزی کارشناسان و توجه به برگزاری کیفی دروس علمی، دومین رکن ارتقای کیفیت در آموزش عالی است.
قائم مقام وزیر علوم افزود: طرح افزایش مهارت و اشتغال پذیری دانشجویان دوره کارشناسی یکی از برنامه هایی است که در راستای ارتقای کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاهی تنظیم شده تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی بتواند با کیفیت بهتری در خدمت جامعه باشد.
وی با بیان اینکه اصلاح گسترش کمی نیز یکی از ارکان ارتقای کیفیت محسوب می شود، گفت: تناسب تعداد فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با نیازهای کشورموضوع مهمی است که بایدهمه دست اندر کاران آموزش عالی بویژه حوزه معاونت آموزشی وزارت برای آن برنامه ریزی کنند تا اینکه به تدریج پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای جامعه در رشته های مختلف صورت پذیرد.
دکتر باقری افزود: این مسئله در دانشگاه های حوزوی با دقت بیشتری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر فارغ التحصیلان این دانشگاه ها از توانایی های لازم برخوردار نباشند و یا در انتقال مطالب اشتباه کنند، ضرر و زیان آن به جامعه بیش از سایررشته های موجود در مراکز آموزش عالی است.
وی با بیان اینکه در هربرنامه ای ابتدا باید لوازم آن فراهم شود، گفت: اگر دانشگاهی تقاضای تاسیس رشته ای دارد حتماً باید اعضای هیئت علمی و امکانات مورد نیاز برای اجرای آن را قبلاً فراهم کرده باشد و اعمال مواردی از این قبیل است که به ارتقای کیفیت در دانشگاه ها می انجامد.
دکتر باقری در پایان با تشکر از همه دست اندر کاران دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، اظهار امیدواری کرد که با کمک همه دست اندرکاران آموزش عالی کشور، کیفیت آموزش عالی به گونه ای پیش رود تا فارغ التحصیلان دانشگاهی مانند همیشه زبانزد باشند و از آنها خواست توجه به کیفیت را در صدر برنامه های خود قرار دهند و از توسعه کمی شتابزده بپرهیزند.
ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷