عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

دلایل ترکیدگی قبل از برداشت میوه مرکبات  و راهکار مقابله با آن چیست؟

دلایل ترکیدگی قبل از برداشت میوه مرکبات  و راهکار مقابله با آن چیست؟

افزایش محتوای کلسیم و پتاسیم درخت می‌تواند مقاومت فیزیکی پوست میوه را بدون ایجاد اثرات منفی بر ضخامت پوست افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، دکتر بابک عدولی عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه‌ گرمسیری در گفتگویی با روابط عمومی درباره دلایل ترک خوردگی قبل از برداشت میوه مرکبات و روش مقابله با آن اظهار داشتند:

ترکیدگی قبل از برداشت معضلی جدی برای ارقام حساس به این عارضه محسوب می‌شود. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان مرکبات که به تولید ارقام حساس به ترکیدگی از جمله نارنگی پیج و پرتقال‌ های ناف‌دار اشتغال دارند با زیان اقتصادی نسبتاً شدید ناشی از ترکیدگی قبل از برداشت پوست میوه مواجه هستند.

وی این پدیده را عارضه‌ای فیزیولوژیکی عنوان کرد که ناشی از وجود یک دوره رشد سریع میوه پس از دوره‌ای با توقف یا کاهش شدید رشد میوه است. در سال‌های اخیر و با تغییر شرایط آب‌و‌هوایی بسیاری از مناطق مرکبات‌ خیز کشور که کاهش قابل توجه بارندگی‌ها را در اوایل فصل رشد به همراه داشته، زیان اقتصادی قابل توجهی را به باغداران به ‌ویژه تولیدکنندگان رقم ‌های پوست نازک و ناف‌دار مرکبات وارد کرده است.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: این عارضه ضمن آنکه سبب حذف درصد قابل توجهی از میوه‌ ها در مرحله قبل از برداشت و ریزش آن ‌ها می‌شود، هم ‌چنین می‌تواند با گسترش قابل توجه پوسیدگی ‌های قارچی در باغ و نیز گسترش عوامل پوسیدگی در انبار سبب نابودی بسیاری از میوه ‌های غیرترک ‌خورده نیز شود. بر این اساس لازم است بر مبنای نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور و با در‏نظر گرفتن ویژگی‌های مناطق مرکبات‏ خیز شمال و جنوب ایران اقدامی در جهت کاهش درصد میوه‏های ترک‏خورده انجام شود تا باغداران بتوانند محصولی بیش‌تر و با کیفیت تر را برداشت نموده و از سود اقتصادی بهتری برخوردار شوند. همچنین با کنترل این عارضه می‏توان تا حدود زیادی از گسترش عوامل قارچی زیانبار در باغ جلوگیری نموده و به سلامت درختان کمک شایانی کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفتند: ترک خوردگی میوه مرکبات اگرچه تا حدودی وابسته به خصوصیات ریخت‌شناسی رقم و الگوی رشد میوه می‌باشد اما نتایج بررسی‌های انجام گرفته حاکی از دست داشتن عوامل مختلف فیزیولوژی و مدیریتی در شدت بروز آن می‌باشد. به این ترتیب می‌توان تفاوت‌های معنی‌داری را بین شکل‌های مختلف میوه، درجات متفاوت درشتی میوه‌ها یا اندازه ناف میوه از نظر حساسیت به این عارضه دید. علاوه بر این، درجه حرارت و رطوبت نسبی نیز می‌تواند تا حدودی در شیوع آن موثر باشد.

دکتر عدولی یکی از راه‌ کارهای ارائه شده برای کنترل ترکیدگی قبل از برداشت مرکبات، را موضوع افزایش مقاومت بافت پوست به تحمل فشارهای ناشی از توسعه سریع گوشت عنوان کردند و گفتند: بین سطح پتاسیم و کلسیم برگ با درجه شیوع و شدت ترکیدگی قبل از برداشت پوست میوه‌ها رابطه‌ای نزدیک وجود دارد و افزایش محتوای کلسیم و پتاسیم درخت می‌تواند مقاومت فیزیکی پوست میوه را بدون ایجاد اثرات منفی بر ضخامت پوست افزایش دهد.