عمومی | پژوهشگاه هوافضا

گرامی داشت هفته پژوهش و یلدا در پژوهشگاه هوافضا

در این مراسم، ابتدا آقای دکتر امی، رئیس محترم پژوهشگاه، ضمن تبریک ایام هفته پژوهش یادی از دکتر مفتح و مجاهدت‌های ایشان در عرصه علم و سیاست کردند. همچنین، ایشان از نقش و تاثیر دانشگاه‌ها در دوران جنگ تحمیلی و حضور دانشگاهیان با فرمان امام (ره) در جهاد دانشگاهیان در سنگرهای علم و دانش و حضور تاثیرگذار افرادی چون شهید تهرانی مقدم و مهندس قیامتیون (از بنیان‌گذاران صنعت فضایی در اولین پایگاه تحقیقاتی آن دوره، یعنی مجتمع شهید همت) با اولین مطالعات موشکی با روش مهندسی معکوس در دوران جنگ تحمیلی و تامین نیازهای کشور برای دست‌یابی به این فناوری را به سرانجام رساندند، یاد کردند. ایشان خاطر نشان کردند که حاصل آن تلاش‌ها و مجاهدت‌ها سبب شد تا امروز بتوانیم به درجه‌ای برسیم که این فناوری را به برخی کشورهای دیگر صادر نماییم و بسیاری از کشورها نمی‌خواهند ما در این عرصه رشد کنیم و لذا همواره در تلاشند برای ما موانعی ایجاد نمایند.

ایشان در ادامه افزودند: امروز وظیفه ماست که از افراد بزرگی که در راه استقلال و نجات کشور و در جهت رشد این صنعت دانش بنیان فعال بوده‌اند، تقدیر کنیم. لذا، جا دارد که از افرادی چون جناب آقای دکتر منطقی با سابقه درخشانشان در این عرصه تشکر نماییم.

در ادامه آقای دکتر امی اظهار داشتند: قدم دیگر ما معرفی اعضاء هیات علمی افتخاری پژوهشگاه است که امسال آیین‌نامه‌ای برای آن در پژوهشگاه تهیه شد. اینجانب افتخار می‌کنم که عضویت هیئت علمی افتخاری در دانشگاه تهران، جهاد دانشگاهی و اکنون پژوهشگاه هوافضا را دارم.

در پایان سخنرانی، ایشان به مناسبت فرارسیدن شب یلدا اشعار زیبائی از حافظ خواندند و برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت نمودند.

در ادامه برنامه از آقای دکتر منطقی، به عنوان یکی از شخصیت‌های بسیار تاثیرگذار در صنعت هوافضا، تجلیل به عمل آمد و به رسم یاد بود به ایشان لوح تقدیر و تابلو فرش منقش به تصویرکاوشگرهای ارسال شده به فضا توسط پژوهشگاه اهدا شد.

آقای دکتر منطقی در سخنرانی کوتاه خود اظهار داشتند که آدم‌های پیشکسوت در کشور زیادند. چیزی که من در چند سال خدمت خود تجربه کرده‌ام و لازم می‌دانم به آن اشاره کنم این است که ما در کشور از نظر نیروهای متخصص کمبودی نداریم. ولی آنچه باعث پیشرفت ما می‌شود توجه به سه عنصر تاثیرگذار است: 1- نیروی متخصص، 2- برنامه‌ریزی و 3- یکپارچگی در رده‌های بالادستی در اعتقاد به کاری که انجام می‌دهند. این سه عنصر عامل رشد و پیشرفت است. اگر تمام افرادی که در یک سیستم کار می‌کنند، یک فناوری سیستمی را مد نظر قرار دهند، حتما در آن کار پیشرفت می کنند و این باعث پایداری آن سیستم می‌شود. در این حالت، با تغییر مدیریت، سیستم باز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در برنامه‌های خود دچار تزلزل نخواهد شد. من این تجربه را در شرکت ایران خودرو کسب کردم که سیستمی قوی دارد و تجربه خوبی در عملیات سیستمی در اختیار من گذاشت. ضعف ما در فقدان افراد خبره در فناوری طرح یا سیستم است و این امر سبب می‌شود که با دانش کم شروع به آزمون سعی و خطا کنیم و این خود سبب از دست دادن سرمایه‌های ملی نیروهای انسانی خوب شده و لذا مانع پیشرفت می‌شود. ایشان در ارتباط با پژوهشگاه هوافضا افزودند: آنچه من دیده‌ام شما در کارهایتان درجه یک هستید، ولی باید به سه عنصر فوق توجه کنید تا بتوانید در آینده موفق‌تر باشید.

آقای دکتر طیبی رهنی، معاون محترم پژوهشی پژوهشگاه دیگر سخنران این برنامه نیز هفته پژوهش را به همکاران تبریک گفتند. وی اظهار داشتند: در کشورهای دیگر خیلی زودتر از ایران فعالیت‌های پژوهشی را آغاز کردند. ما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به این مهم به‌طور جد پرداختیم و در این مدت رشد بسیار خوبی داشته‌ایم که البته پژوهشگاه‌ها نقش مهمی در این رابطه دارند. وی افزود: متاسفانه گاه از تلفیق پژوهشگاه‌ها در دانشگاه‌ها می‌شنویم که خیلی اشتباه است. برعکس، باید به پژوهشگاه‌ها بهای بیشتری داده شود، چراکه بستر تحقیق در آنها مهیاتر است و بار اصلی را بردوش دارند. البته، دانشگاه‌ها هم فعالیت‌های پژوهشی خوبی انجام می‌دهند، اما نقش آنها با پژوهشگاه‌ها قابل مقایسه نیست. من خوشحالم که هم در تاسیس این پژوهشگاه، در زمان آقای دکتر بهرامی حضور داشتم (جا دارد از فرصت استفاده نموده از ایشان تقدیر و تشکر کنم) و هم در حال حاظر در خدمت آقای دکتر امی هستم. ایشان در ادامه گزارش مختصری از فعالیت‌های انجام شده در طی مدت حضور نه ماهه خود در پژوهشگاه ارائه دادند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سعی در باشگاه هوافضا، ایجاد مرکز رشد (هر دو به مدیریت آقای دکتر شمس طالقانی)، ایجاد مرکز زیست فضا و محیط زیست (به مدیریت سرکار خانم دکتر تهرانی)، ایجاد و تحرک جدی در فعالیت بخش انتشارات پژوهشگاه در اخذ مجدد مجوز نشر کتاب و به روال انداختن روند داوری و چاپ کتاب، به‌روز شدن دو مجله علمی-پژوهشی و علمی ترویجی (به مدیریت خانم مهندس عبدالهی‌پور)، برگزاری مسابقات کن ست (به مدیریت آقای دکتر محمدی امین) که از سال‌های پیش نیز  فعال بوده و در سال آینده با مدیریت آقای دکتر ابدی در سطح منطقه‌ای برگزار خواهد شد و افزایش جذب اعضاء هیات علمی جدید. ایشان همچنین خاطر نشان کردند که در زمینه پروژه‌ها که برند اصلی پژوهشگاه کاوشگرهای فضایی و درنهایت اعزام انسان به فضاست، با پیگیری‌های آقای دکتر امی و به کمک آقایان دکتر منطقی و مهندس رضایی این پروژه‌ها نیز در دستور کار است. البته در پروژه‌های هوایی هم کارهای مهمی در دست اقدام است.

در ادامه برنامه، حکم اعضاء هیات علمی افتخاری پژوهشگاه تحویل شد.

آقای دکتر صدر، رئیس محترم انجمن هوافضا و عضو هیات علمی افتخاری پژوهشگاه ضمن تشکر از آقای دکتر امی خاطر نشان کردند که برای پیشرفت در بخش فضایی باید وحدت رویه و مدیریت قوی داشته باشیم. ایشان اظهار داشتند: الان همه مراکز با همفکری تمام زیر مجموعه‌ها (خارج از منافع سازمانی و جناحی) باید همراه شوند و در تحقیقات سرمایه‌گذاری کنند. در این صورت، حوزه‌های هوافضایی می‌تواند به اهداف اصلی خود دست یابد.

در ادامه، آقای دکتر روشنیان، دیگر عضو محترم افتخاری و سردبیر محترم نشریه علمی-پژوهشی علوم و فناوری فضایی پژوهشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش، از سوابق همکاری خود با پژوهشگاه از سال 1379 یاد کردند. ایشان اظهار داشتند که پژوهشگاه هوافضا سرمایه‌های ارزشمندی دارد و یکی از آنها مجله علوم و فناوری فضایی است که با همکاری دوستان در تلاش هستیم آن را به یک نشریه بین‌المللی تبدیل کنیم. ایشان در پایان از تلاش‌های آقای دکتر امی تشکر نمودند.

در پایان مراسم به مناسبت فرارسیدن شب یلدا، توسط یکی از همکاران دو غزل زیبا از حافظ شیرازی قرائت شد.

گزارش تصویری از مراسم:

اهدا تابلو فرش، منقش به تصویرکاوشگرهای ارسال شده به فضا توسط پژوهشگاه، به آقای دکتر منطقی

دکتر طیبی معاون پژوهشی در حال اهدا حکم مدیریت واحد رایانه به آقای دکتر زکیانی

اهدای لوح عضویت هیات علمی افتخاری به آقای دکتر امی، رئیس محترم پژوهشگاه، توسط آقای دکتر فارسی، معاون محترم اجرایی پژوهشگاه

سخنرانی دکتر صدر، رئیس محترم انجمن هوافضا و عضو هیات علمی افتخاری پژوهشگاه

سخنرانی دکتر روشنیان عضو محترم هیات علمی افتخاری و سردبیر محترم نشریه علوم و فناوری فضایی پژوهشگاه

دریافت حکم عضویت هیات علمی افتخاری توسط آقای مهندس شریعتمداری به نیابت از آقای دکتر حسینعلی‌پور

تقدیر از آقای مهندس عضدی فارغ‌التحصیل برتر کارشناسی ارشد در سال 1395

تقدیر از آقای دکتر لبیبیان، فارغ التحصیل برتر مقطع دکتری در سال 1395 با همراهی آقای دکتر علیخانی، استاد راهنمای محترم ایشان

تقدیر از آقای دکتر کاظمی، رئیس محترم پژوهشکده حقوق مدیریت و استاندارد، به عنوان نویسنده برتر

تقدیر از آقای دکتر علی‌پرست، مدیر محترم پژوهش و فناوری، به عنوان رتبه اول پژوهشگر برتر

تقدیر از آقای دکتر شمس‌طالقانی، مدیر محترم مرکز رشد، به عنوان رتبه دوم پژوهشگر برتر

تقدیر از خانم دکتر صادقی‌کیا، دبیر کارگروه جذب هیئت علمی پژوهشگاه، به عنوان رتبه سوم پژوهشگر برتر

عکس یادگاری تنی چند از همکاران پژوهشگاه به همراه میهمانان