عمومی | دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان

دکتر بهشتی : پس از انقلاب گسترش آموزش عالی مهم‌ترین اتفاق در حوزه دانشگاهي بود ( درج در سایت وزارت علوم )

دکتر علی اصغر بهشتی به نمایندگی از جامعه دانشگاهیان شهرستان قوچان، ظهر امروز 15 بهمن‌ماه در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان که در مصلی قبا شهرستان قوچان برگزارشد، با اشاره به فعالیت‌های دانشگاهیان و نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن بیان این مطلب اظهار نمودند: اگر به جنبش دانشجویی بازگردیم، تاریخ این نوع جنبش‌ها در دوران مشروطیت آغاز شد، در زمانی که دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته بودند مبارزاتی را آغاز کردند. در دوران دهه‌های 20 و 30 مبارزات دانشجویان در بخش‌های مختلف به ویژه در قالب دانشجویان مسلمان و انجمن های اسلامی و تشکل انجمن اسلامی پررنگ بوده است.


ایشان از واقعه 16 آذر 32 با عنوان نقطه عطف جنبش دانشجویی نام بردند و افزودند : 16 آذر روزی است که دانشجویان عدالت‌خواه در مبارزه با استکبار، استبداد و وابستگی بی چون و چرا رژیم پهلوی، به آمریکای جنایتکار دست به اعتراض گشودند و در آن روز تاریخی به دست پلید شیطان ،خون سه تن از شهدای عزیز دانشجو  به زمین ریخته شد و سنگفرش‌های دانشگاه تهران را رنگین کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با اشاره به  مبارزات در مقابل رژیم پهلوی ازبرخی از آن وقایع نام برده و یادآورشدند: تظاهراتی همچون زمان عقد کنسرسیوم سال 33 و مخالفت با انتخابات شورا در بهمن 32 و تظاهرات بر علیه ورود ملکه الیزابت به تهران  دهه 30 را دهه ای ناآرام و مبارزاتی برای دانشگاه تبدیل کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: در دهه 50 رشد نرم افزاری، فکری، ضدیت و مخالفت بنیادی با رژیم سرسپرده آمریکا پررنگ‌تر بود به نحوی که می‌توان واقعه 15 خرداد سال 42 را بسیار مهم تلقی کرد، از این جهت که نقش پررنگی در ایجاد تحول و انگیزش جنبش دانشجویی داشت.



دکتر بهشتی  با اشاره به رشد کمی و کیفی مبارزات در دهه 50 و نقش اندیشمندان اسلامی از جمله دکتر شریعتی، آیت الله مطهری، آیت الله مفتح، آیت الله بهشتی و علامه جعفری در پیروزی انقلاب تصریح کردند: این افراد با تکیه بر  امکانات بالقوه دانشجویی راهی نو را پیش‌روی جوانان گشودند تا اینکه در سال 57 و علی‌رغم مخالفت دانشجویان مسلمان با تعطیلی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها تعطیل شد و با تاثیرگذاری روحانیون در اجتماعات دانشگاهی، دانشگاهیان به خیل عظیم مبارزان در اجتماع پیوستند و شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 بودیم.

رئیس کمیته دانشجوئی ستاد دهه فجر شهرستان قوچان با اشاره به حضور پررنگ دانشگاه  پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان داشتند: نقش دانشگاه ها در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، صیانت از انقلاب و نقش دانشجویان در فعالیت‌های علمی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در بخش فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی دانشگاهیان باعث ثبت سوابق خوبی از فعالیت‌های درخشان در دوران پس از انقلاب  شده است.



ایشان عنوان کردند: فعالیت هایی همچون تشکیل جهاد سازندگی و شرکت دانشگاهیان در این جهاد، ایجاد نهضت سواد آموزی، پیراستن دانشگاه از افراد ضد انقلاب و مسلح و عضویت در سپاه پاسداران به طوری که تاریخ گواهی می‌دهد بسیاری از شخصیت‌های برجسته و شهدای بزرگوار 8 سال دفاع مقدس از قشر دانشگاهی و دانشجو بودند.



دکتر بهشتی  از تصرف لانه ی جاسوسی  به عنوان مهمترین حرکت دانشگاهیان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نام برده و تاکید کردند: این حرکت مهمترین اتفاق در سال 58 بود که نشان از تفکر عمیق سیاسی این قشر فرهیخته داشت و انقلاب ما به نوعی پس از این حرکت عظیم ایمن شد.

رئیس دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان با بیان اینکه دانشگاهیان در طی دهه‌ها از پیروزی انقلاب نقش روشنگری، شفاف‌سازی، مطالبه‌گری، عدالتخواهی و پرهیز از تک صدایی را در قالب فعالیت تشکل های دانشجویی  و در راستای تحقق آرمان جمهوریت نظام از خود نشان دادند، اظهار داشتند: " این  قشر دانشگاهی بودند که با فعالیت‌های سیاسی از جمله آزادی اندیشه‌ها و برگزاری جلسات سیاسی مانند کرسی‌های آزاد اندیشی یکی دیگر از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی آزادی آراء و اندیشه‌ها را اثبات کردند."

ایشان  در بخش دوم از صحبتهای خود از  فعالیتهای علمی دانشگاهیان به نقش انقلاب اسلامی و دستاوردهای پیروزی انقلاب در در پیشرفت محیط دانشگاهی تصریح کردند : پس از انقلاب اسلامی مهم‌ترین اتفاقاتی که افتاد در قالب گسترش آموزش عالی است. تعداد دانشگاه ها از 15 واحد دانشگاهی در قبل از انقلاب که عمده دانشجویانی که در این دانشگاه ها تحصیل می‌کردند از قشر مرفه و رده‌های بالای جامعه بودند افزایش پیدا کرد.

بالغ بر 2000 واحد دانشگاهی در کشور فعال است

دکتر بهشتی افزودند: در حال حاضر تعداد واحدهای دانشگاهی به حدود 2400 واحد دانشگاهی رسیده است که اگر بخواهیم مفصل‌تر این آمار را نگاه کنیم، در حال حاضر 97 دانشگاه دولتی با نام دانشگاه در کشور فعالیت می‌کنند که خوشبختانه یکی از این واحدهای دانشگاهی در شهرستان قوچان مستقر است.



رئیس دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان با بیان اینکه 24 مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی، 295 واحد غیرانتفاعی، 550 واحد پیام نور، 355 دانشگاه آزاد و 739 واحد علمی کاربردی در کشور و در مجموع حدود 2400 واحد در حال حاضر دانشجو می پذیرند، عنوان داشتند : در بخش تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل از 175 هزار دانشجو به حدود چهار  و نیم میلیون دانشجو رسیده است و این در حالیست که جمعیت کشور حدود دو برابر افزایش پیدا کرده، اما جمعیت دانشجویی حدود 25 برابر در این مدت افزایش یافته است و عمده دانشگاه‌های دولتی از قشر مستضعف که پیشرو پیروزی انقلاب بودند، دانشجو می‌پذیرد.

ایشان  یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش میزان سواد و تبدیل نرخ سواد 35درصدی اوایل انقلاب به حدود 100درصدی دانستند و عنوان کردند : در ارتباط با رشد علمی صورت گرفته در دانشگاه‌ها چند شاخص مطرح می‌کنند که گویای تحول عظیم در بخش آموزش عالی ما است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کردند: در تولید مقالات علمی ایران یک و نیم درصد علم دنیا را تولید می‌کند و این در حالیست که حدود 162 کشور جهان سومی اگر ایران، برزیل، هند و چین را استثنا کنیم در جمع تنها حدود دو و نیم درصد علم دنیا را تولید می‌کنند که این خود گویا برتری ایران اسلامی است.

2.2 درصد علم دنیا توسط ایران تولید می‌شود

رئیس دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان خاطر نشان کردند: در بخش مقالات پر استناد 2.2درصد علم دنیا را ایران تولید می‌کند و داشتن جایگاه علمی 22 در دنیا، در شتاب علمی رشد علمی ایران 11برابر سرعت علمی جهان است.

ایشان افزودند : رتبه  27 در سلول های بنیادی، رتبه 19 در انرژی‌های نو، جایگاه 23 از نظر تعداد دانشگاه‌های برتر در سطح دنیا، جایگاه 13 در تولید علم زیست فناوری و در داروهای نوترکیب ایران بعد از آلمان و آمریکا در رتبه سوم قرار دارد. با توجه به اینکه در رتبه هوا و فضا ایران در بین کشورهای دیگر در رتبه 43 قرار دارد که صاحب ماهواره شده است. در حوزه‌های پزشکی پیشرفت‌ها بسیار تحسین برانگیز است، عنوان داشتند: پروفسور صادقی که از متخصصین برتر حوزه جراحی قلب دنیا است برای عمل قلب خودشان به ایران مراجعه کردند و افتخار دیگر برای شهر ما این است که یکی از متخصصین قوچانی، پروفسور علی اصغر بلوریان این عمل جراحی را انجام دادند.
رئیس دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان تصریح کردند: همچنین افزایش سطح سلامت و بهداشت جامعه به ویژه در دولت فعلی با انجام طرح تحول سلامت یکی دیگر از افتخارات علمی ایران است و همه این اتفاقات و پیشرفت‌ها در شرایطی حاصل شده است که ما تحت تحریم‌های ظالمانه  دنیای غرب قرار گرفته بودیم.

ایشان با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب هیچ جایگاه علمی در دنیا نداشت این موضوع را برای ملتی که دارای سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار غنی است، آزاردهنده خواند و افزود: پس از انقلاب و بعد از گذشت دهه‌ها رهبر فرزانه انقلاب با تمرکز بر رشد علم و فن آوری و نیز بیان موضوعاتی همچون جنبش نرم افزاری، جهاد علمی و ابلاغ سیاست‌های فناوری زمینه خوبی را برای پیشرفت فراهم کردند.

دکتر بهشتی با اشاره به اینکه  در طی 5 سال گذشته علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی به هیچ وجه رشد علمی در کشور متوقف نشد، عنوان داشتند : به عنوان مثال در سال‌های اخیر علی‌رغم اینکه درآمد نفتی از 113 میلیارد دلار در سال به 25 میلیارد دلار در سال کاهش پیدا کرد، اما رشد علمی نه تنها متوقف نشد، بلکه در سایر موضوعات از جمله کاهش تورم از 35 درصد به 9درصد و در بحث رشد اقتصادی از منفی 5.8درصد به 7.5درصد توفیقاتی حاصل شد.