عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: برهم زدن نظم گذشته، گامی به‌سوی تحولات آینده است

گالری عکس
در این نشست که صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷ در سالن شورای دانشکده دندانپزشکی تشکیل شد، دکتر سهراب پور و دکتر کردی  معاونان آموزشی و  بین‌الملل دانشگاه، دکتر کریمی را همراهی کردند.
در ابتدای نشست دکتر رکن به معرفی اعضای هیات رئیسه دانشکده پرداخت و تیم انتخاب‌شده را نتیجه جوان‌گرایی در دانشکده بیان کرد و گفت:  در جلسات هیات رئیسه دانشکده، معمولاً مسائل مهمی که در طول هفته اتفاق افتاده مطرح می‌شود.
دکتر رکن در پاسخ به پرسش رییس دانشگاه، مبنی بر اینکه چه عواملی سبب شده مقطع دکترای عمومی دانشکده دندانپزشکی در اولویت دوم انتخاب رتبه‌های برتر کنکور قرار گیرد افزود: هرچند مستندانی در این زمینه وجود ندارد، اما به‌هرحال مدت‌هاست که این موضوع مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد تبلیغات در این عرصه بی‌تاثیر نبوده است. البته در برنامه ۴ ساله دانشکده  تمرکز خود را بر آموزش دکترای عمومی گذاشته‌ایم و امیدوارم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
وی افزود: درحالی‌که ۹۰ درصد بدنه درمان کشور را دندان‌پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند باید حساسیت بیشتری نسبت به ارتقا کیفیت آموزش آنان داشته باشیم.
رییس دانشکده دندانپزشکی با تاکید بر تغییر روش‌های آموزشی دانشکده گفت: هرچند که در این مدت کوریکولوم های آموزشی اصلاح‌شده است؛ اما مدل‌های آموزشی دانشکده هنوز نیاز به بازنگری دارد.
دکتر رکن با اشاره به جایگاه نخست پژوهشی دانشکده دندانپزشکی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی گفت: این دانشکده در پذیرش دانشجویان دوره تخصصی و فعالیت‌های پژوهشی در رتبه نخست قرار دارد.
وی با تاکید بر توجه به حوزه دانشجویی فرهنگی در دانشکده گفت: به‌منظور ایجاد شرایط بهتر برای دانشجویان، بودجه حوزه دانشجویی فرهنگی را به سه برابر افزایش دادیم.
در ادامه، دکتر سیادت معاون آموزشی دانشکده، به معرفی فرآیندهای نوآورانه قابل‌ارائه به جشنواره شهید مطهری پرداخت. سپس  با انتقاد از افزایش ظرفیت سهمیه‌ها، وضعیت پذیرش دانشجویان از سال ۹۰ تا ۹۶ موردبررسی قرار داد.
دکتر علی خاصی معاون پژوهشی دانشکده نیز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه پژوهش، از کسب رتبه نخست دانشکده دندانپزشکی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: براساس جدیدترین گزارش‌های منتشرشده، دانشکده دندانپزشکی با اچ ایندکس  ۴۱  در جایگاه اول قرار دارد. همچنین این دانشکده در رتبه‌بندی شانگهای نیز در میان دانشکده‌های همتای خود در کشور در بالاترین رتبه است.
دکتر محمدی معاون آموزش تخصصی و تحصیلات تکمیلی به تشریح مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان آن پرداخت و گفت: دانشکده دندانپزشکی در حوزه تخصصی از کیفیت آموزشی و عملکرد خوبی برخوردار است.
دکتر نیکنامی معاون دانشجویی نیز ضمن معرفی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای دانشجویان، تقارن برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی ورودی‌های جدید  با حضور رییس دانشگاه در دانشکده را به فال نیک گرفت و از دکتر کریمی دعوت کرد در این مراسم شرکت کند.
دکتر خامی رییس پلی کلینیک تخصصی دانشکده نیز به بررسی حجم فعالیت‌های کلینیک ویژه و افراد شاغل در آن پرداخت و گفت: این کلینیک به لحاظ گستره خدمات پزشکی عمومی و تخصصی، بزرگ‌ترین کلینیک تهران است و منبع درآمد خوبی برای دانشگاه محسوب می‌شود.
دکتر امینی شکیب معاون بین‌الملل دانشکده، به تشریح برنامه‌های این معاونت در توسعه همکاری های بین‌المللی پرداخت و گفت: یکی از راه‌های تقویت دوره پزشکی عمومی، ارزیابی بین‌المللی این دوره است که به این منظور با انجمن معتبر اروپایی درحال رایزنی هستیم.
دکتر منصوریان معاون اداری و مالی دانشکده نیز با اشاره به بازنگری روندهای اداری و مالی، نتیجه این اقدامات را مدیریت بهینه منابع دانست.
دکتر سوداگر رییس دانشکده دندانپزشکی پردیس بین‌الملل نیز به تشریح برنامه‌ها و مسائل این حوزه در پذیرش دانشجو پرداخت و خواستار حمایت بیشتر دانشگاه در جذب نیرو و هیات علمی موردنیاز شد.
تبیین رویکرد آموزشی و بین‌الملل دانشگاه
در ادامه، دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه، نقش تبلیغات را در معرفی امکانات و کیفیت آموزشی دانشکده موثر دانست و گفت: برای اینکه مشخص شود دندانپزشکی دانشگاه تهران اولویت اول یا دوم رتبه‌های برتر است؛ باید مطالعه دقیقی انجام شود. شاید یکی از دلایل این تصور نبود تبلیغات لازم در این عرصه است.
دکتر کردی تعریف پروژه‌های خواهرخواندگی با مراکز معتبر بین‌المللی را در پذیرش دانشجویان خارجی موثر دانست و گفت: دانشکده دندانپزشکی می‌تواند در این زمینه پیش‌گام باشد و معاونت بین‌الملل هم از آن حمایت می‌کند.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، نیز به مسائل مطرح‌شده در خصوص سهمیه‌های اعلام‌شده پاسخ داد و گفت: افزایش سهمیه‌ها فرصت تحصیل جوانان مستعد را محدودتر می کند.
وی با اشاره به مسائل پردیس بین‌الملل گفت: پردیس بین‌الملل جزئی از دانشکده دندانپزشکی مادر محسوب می شود  و رسالت اصلی آن  جذب دانشجوی خارجی است که این امر تابع تحولات کشور و منطقه است.  لذا در شرایط موجود لازم است برای عملکرد پردیس بین‌المللی تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد.

برهم زدن نظم گذشته، گامی به‌سوی تحولات آینده
دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر رکن و همکاران ایشان در رشد و توسعه علمی دانشکده، سخنان خود را با این پرسش آغاز کرد  که چرا گفته می‌شود دانشجویان ورودی،  انتخاب اولشان دندانپزشکی دانشگاه تهران نیست درحالی‌که از قدیم، پزشکی دانشگاه تهران انتخاب اول رتبه‌های برتر  بوده است؟
وی افزود: البته مستنداتی برای این ادعا وجود ندارد. اما این مسئله می‌تواند ابزاری برای به‌روزرسانی فعالیت‌های دانشکده و ارتقا جایگاه آن  باشد. باید توجه داشت که  پاسخ به این پرسش هدف اصلی دانشگاه نیست و اولویت اصلی دانشگاه، افزایش  محتوا و کیفیت برنامه‌ها و ایجاد جاذبه‌های بیشتر است.
دکتر کریمی، یکی از دلایل این امر را، توجه سال‌های اخیر دانشکده به مقطع تخصصی و تحصیلات تکمیلی دانست و گفت: دانشکده دندانپزشکی باید برای تقویت دوره دکترای عمومی تلاش کند. این رویکرد در دانشکده پزشکی نیز با جدیت پیگیری می‌شود.
رییس دانشگاه بازنگری برنامه‌های دانشکده دندانپزشکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بعضی‌ها نمی‌خواهند در آرامش آب، موج ایجاد کنند اما دانشکده دندانپزشکی جایی است که باید در آن موج ایجاد کرد و این موج از تغییر برنامه‌هایی که ۸۰ سال در دانشکده اجرا می‌شود؛ باید آغاز شود.
وی بابیان اینکه از برهم زدن نظم قدیمی نگران نباشید و از آن نترسید افزود: این طبیعی است افراد به روال‌های قدیمی عادت و در برابر تغییرات مقاومت کنند. چون تغییر عادت‌ها سخت است. یکی از این عادت‌ها همان رانندگی در یک مسیر همیشگی و بدون توجه به جزئیات اطراف خیابان است که گاهی لازم است راه‌ها را عوض کنیم و از مسیر دیگری عبور نماییم.
دکتر کریمی رویکرد جوان‌گرایی در انتخاب مدیران دانشگاه را در پذیرش بهتر اصلاحات موثر دانست و گفت: باوجود نیروهای جوان، پرانرژی، خوش‌فکر و باسوادی همچون دکتر سهراب پور، دکتر صحرائیان  و دکتر کردی  نگران ایجاد تغییرات نباشید. مدیران جوانی که برای گروه‌ها انتخاب کردید این حسن را دارند که تغییرات را راحت‌تر می‌پذیرند. البته نسل ما هم خوب است فقط  باید تن به تغییرات بدهد.
رییس دانشگاه برگزاری جلسات توجیهی و کارشناسی را لازمه پذیرش تغییرات در بدنه دانشکده دانست و گفت: قطعاً تاکنون این جلسات را برگزار کرده اید که تا این اندازه پیشرفت داشته‌اید اما برای اینکه جاده تغییرات هموارتر شود جلسات کم تعدادتر و کارشناسی شده تر را برگزار کنید.
دکتر کریمی با تاکید بر اینکه بیشتر روی محتوا و کیفیت برنامه‌ها تمرکز کنید افزود: هرچند شرکت در جشنواره‌ها خوب است اما زیاد به دنبال مطرح‌شدن در جشنواره‌ها نباشید. مطمئن باشید اگر ایده خوبی به اجرا درآورید، خودشان شما را پیدا می‌کنند و از عملکردتان الگو می‌گیرند. این رویکردی بود که ما در مرکز قلب به اجرا درآوردیم و اکنون این مرکز به‌عنوان الگوی موفق در اداره بیمارستان‌ها مطرح است.
دکتر کریمی در پاسخ به مسائلی که پیرامون پذیرش دانشجو در پردیس بین‌الملل دندانپزشکی مطرح شد گفت: سیاست‌های بین‌المللی دانشگاه را در همان روزهای اول تبیین کردیم و تاکید داشتیم کل دانشگاه باید بین‌المللی شود نه اینکه دانشگاه بین‌المللی دوم دیگری در کنار آن ایجاد بشود.  اگر ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی پردیس بین‌الملل تکمیل نمی‌شود نباید به کارهای جایگزین دیگر روی بیاورید بلکه می‌توانید از فضای فیزیکی و امکاناتی که آنجا در اختیاردارید در جهت پیشبرد اهداف دیگر دانشکده مادر استفاده کنید.
رییس دانشگاه بابیان اینکه قیمت دانشگاه را نشکنید افزود: ما از این مسئولیت‌ها می‌رویم ولی یادمان باشد با تصمیماتی که اتخاذ می کنیم مورد قضاوت آیندگان قرار می‌گیریم. بنابراین نباید کاری را بنیان‌گذاری کنیم که ارزش و سطح دانشگاه و دانشکده را پایین بیاورد.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود عملکرد دانشکده دندانپزشکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: من به آینده این دانشکده خوش‌بین هستم و امیدوارم با جدیت و تلاش دکتر رکن و همکاران ایشان شاهد موفقیت‌های بیشتر دانشکده باشیم.
توضیح اینکه پس از پایان این جلسه، رییس دانشگاه با شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید با آنان دیدار و گفتگو کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی