عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

راه اندازی بخش LDR بیمارستان سیدالشهدا(ع) فارسان درراستای اجرای بسته خدمتی دولت دربرنامه تحول نظام سلامت

وبدا؛ ال دی آر روشی جدید برای خانم هایی که از زایمان طبیعی میترسند و استرس دارند!!
به گزارش وبدا؛ زایمان طبیعی، قدیمی‌ترین روش تولد نوزاد است که به دلیل اثر مطلوب در بهبودی سریع مادران و روند بهتر رشد نوزادان و سلامت آنها، نسبت به عمل سزارین برتری دارد. با آشنایی با نشانه‌های آغاز زایمان می‌توانید شناخت دقیقی نسبت به درد‌های زمان زایمان داشته باشید. همچنین آگاهی از روند زایمان طبیعی به شما کمک می‌کند تا روش‌های کاهش درد زایمان را بهتر بشناسید و آمادگی بیشتری برای آن داشته باشید.
شما به عنوان یک مادر باردار حتماً تا بحال در مورد زایمان و نحوه انجام آن فکر کرده اید، حتماً از خود پرسیده اید که باید کجا و چگونه زایمان کنم ؟ کدام روش زایمان برای من مناسب تر است؟ با این وجود نکات حائز اهمیتی برای مادران در مورد زایمان ایمن وجود دارد که باید از آنها مطلع باشند.
در همین رابطه اصرار بر تولد طبیعی نوزادان دلیل قاطع دیگری براین ادعاست که درچند سال اخیر توصیه و دستورالعمل‌های بالادستی فراوانی بر ضرورت انجام آن صادر شده و با اجرای طرح تحول نظام سلامت به اوج خود رسیده است. در این میان شاید راه‌اندازی جایگاه های زایمانی که مادر بتواند به راحتی درکنار یکی از محارم خود بچه اش را به دنیا بیاورد، یکی از ده ها تکنیک تبلیغی برای استقبال از زایمان طبیعی خواهد بود. حالا حدود سه سالی هست که در سراسرکشور بلوک های زایمانی LDRراه اندازی شده تا یکی از هشت بسته خدمتی طرح تحول سلامت در حوزه درمان محقق شود. بیمارستان سیدالشهداء(ع) فارسان نیز به جرگه بلوک جدیدی ها پیوست تا به قول معروف بهانه‌ها برای ترس از زایمان طبیعی کمتر و به زعم متولیان امر با افزایش زایمان طبیعی، حوزه درمان و سلامت استان شاهد وقوع مرگ و میر و مخاطرات کمتری ناشی از سزارین باشد.
رئیس بیمارستان سیدالشهدا(ع) فارسان در خصوص راه اندازی این بخش در این مرکز، در ابتدا با ابراز خرسندی از اینکه با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت بخش زایشگاه بیمارستان به بخش زایشگاه ال دی آر تبدیل شد اظهار داشت: باید خداوند را شاکر بود که توانستیم با اجرایی شدن این طرح رضایت مردم شهرستان و مناطق اطراف را بیشتر جلب کنند .
دکتر محسن صادقیان افزود: زایشگاه ال دی آر(بلوک زایمانی تک نفره) بهترین مدل زایشگاه در دنیا است. دراین مدل یک اتاق ویژه برای زایمان به مادر باردار اختصاص داده می شود که امکان حضور همسر یا یکی از محارم وجود دارد. درحالی که قبلاً در زایشگاه اینچنین روندی اصلاً وجود نداشت و هر مرحله در یک فضای جداگانه انجام می‌شود، آن هم بدون حضور هریک از افراد یادشده مگر در بیمارستان های خصوصی.
وی، هدف از اجرای شدن این طرح را تبدیل بخش بلوک زایمانی از سیستم سنتی به سیستم LDR(واحدهای تک نفره زایمان طبیعی) مطابق با استانداردهای روز جهان دانستند و افزود: با آغاز طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ بسته ترویج زایمان طبیعی از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ یکی از مهم‌ترین محورهای این برنامه، بهینه سازی و بازسازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان بوده است .
به گفته دکتر صادقیان، در حال حاضر با اجرای شدن سیستم LDR و ایجاد واحدهای تک نفره زایمان طبیعی، همه مراحل دریک اتاق و به صورت اختصاصی انجام می شود که بدون شک تاثیر بسزایی درعملکرد مطلوب ماما و پزشک دارد. بنابراین این فرآیند امکان ایجاد شرایط لازم جهت حفظ حریم خصوصی مادران و امکان‌پذیر کردن حضور همراه و همسر بر بالین مادر به هنگام زایمان
را فراهم می کند.
دی ادامه داد: درواقع با انجام این اقدامات به دنبال سهولت در انجام زایمان طبیعی هستیم تا بتوانیم از تعداد سزارین‌های غیر ضروری در استان بکاهیم و بر تعداد زایمان‌های طبیعی اضافه کنیم که در حال حاضر با اجرایی شدن این طرح، درصد زایمان طبیعی دراین مرکز افزایش یافته و درصد سزارین کاهش یافته است .
رئیس بیمارستان سیدالشهدا(ع) فارسان گفت: همچنین با ابلاغ بسته ترویج زایمان طبیعی کلاسهای آموزشی در دوران بارداری برای مادران برگزار می گردد که با آموزش و آگاه سازی مادران سلامت مادری که از طریق عمل زایمان طبیعی، فرزند خود را به دنیا آورده است تضمین شده ‌تر است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای اجرای بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی همه مادران باردار در هر رده سنی، جنسی و حتی قومیتی می‌توانند بدون پرداخت هزینه ای از تخت های مذکور استفاده کنند.
دکتر صادقیان با بیان اینکه، شاید یکی از عواملی که باعث شده است مادران باردار عمل سزارین را انتخاب نمایند ترس از زایمان طبیعی باشد و یکی از علل بالا بودن آمار سزارین این است که نخستین زایمان به صورت سزارین انجام شده است، زایمان‌های بعدی نیز باید سزارین باشد افزود: ما درصدد هستیم تا ۸۰ درصد مادران نخستین عمل زایمان خود را به صورت طبیعی تجربه کنند کما اینکه با تجهیز زایشگاه ها به سیستم LDR و ارائه آموزش های لازم مادر باردار به خودی خود به تمایل بیشتری به زایمان طبیعی پیدا می کنند.
دکتر صادقیان در پایان از خداوند منان سلامتی برای مادران باردار و نوزادانی که دراین مرکز متولد می شوند خواستار شد و از کادر بخش زایشگاه بیمارستان تقدیر و تشکر بعمل آورد.