عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

" من توانمندم و هرگز معلولیت را به ذهنم راه نمی دهم "

گالری تصاویر

" من توانمندم و هرگز معلولیت را به ذهنم راه نمی دهم " ، این سخنان " سجاد سالاروند " فاتح قله دماوند با دو پای مصنوعی است که با روحیه قوی ، انگیزه بالا و تکیه بر توانمندی متخصصان ایرانی سازنده ساق پا و پنجه مصنوعی ، تا کنون دو بار قله دماوند را با ۵۶۷۱ متر ارتفاع ، فتح کرده و صعود به قله اورست را نیز در برنامه خود دارد.

این ورزشکار افتخارآفرین با اعتماد به نفس و باوری خدشه ناپذیر، حامی قدرتمندی برای تولیدات داخل کشور است ، پروتزهایی که با نمونه های خارجی رقابت می کند و همراهی مطمئن برای این کوهنورد است.

زمانی که سالاروند را با لباس ورزشی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی در بوستان گفتگو دیدم ، در وهله اول بدنبال ارتباط بین یک ورزشکار و نمایشگاه تجهیزات توانبخشی بودم و هرچند که وی با شلوار ورزشی زیر زانو در مقابلم ایستاده بود، اما اصلا متوجه پاهای مصنوعی او نشدم چرا که اعتماد به نفسی در چهره او موج می زد که ذهن هر بیننده ای را یک لحظه هم به سمت معلولیت نمی برد.

او با روابط عمومی خوب و خوشرویی در کنار متخصصان ایرانی ارتوپدی فنی و فناوران سازنده ساق پا و پنجه مصنوعی در غرفه " کلینیک ارتوپدی فنی باریش " در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی خاص معلولان و سالمندان ، ایستاده بود و از توانمندی خود در مقایسه با دیگر فاتحان قله دماوند می گفت که همه کوهنوردان سالم صعود به قله دماوند را در ۱/۵ تا ۲ روز به پایان رساندند ولی من با دو پای مصنوعی و با کیفیت ، این صعود را درطول ۱/۵ روز و از جبهه شمالی آغاز کرده و از سمت نقطه جنوبی به پائین آمده و سرعتی ترین صعود و رکورد اول کشور را کسب کردم.

سالاروند که با دو پای مصنوعی اما همراه خود ، از دومین دیوار بلند سنگ نوردی دنیا یعنی " کتیبه بیستون " با ارتفاع ۷۰۰ متر نیز برای اولین بار در جهان بالا رفته ، با توکل بر خداوند ، با شجاعت و اتکاء به توانایی علمی و فنی متخصصان و مهندسان ایرانی در " کلینیک ارتوپدی فنی باریش " و شرکت " فنی و مهندسی کامپوزیت گستر سپاهان " ، سخت تمرین می کند تا بعنوان سومین نفر دارای شرایط ویژه در دنیا ، و به نمایندگی از جامعه معلولان و جانبازان کشور، قله اورست را فتح کند.

وی در سال ۹۴ در یک حادثه رانندگی ، دو پای خود را از دست داده و پس از چهار روز که در کما بوده ، به زندگی برمی گردد و با گذشت هفت ماه از حادثه ، دوباره در کار و حرفه خود در بخش تاسیسات شرکتی دولتی مشغول می شود.

این ورزشکار لرستانی با افتخار می گوید برای اولین بار که خواستم از پروتز برای راه رفتن و ورزش کردن استفاده کنم ، اصلا تصور نمی کردم که با حجم سنگین تمرینات ورزشی ، ساق ها و پنجه های مصنوعی ساخت یک شرکت تولیدکننده داخلی بتواند جوابگوی نیاز جسمی و حرکتی من در آن تمرینات سخت باشد، درصورتی که راحتی ، مقاومت و کیفیت این پروتزها، اعتماد به نفس من را بالا برد و موفقیت هایی که در فعالیت های ورزشی کسب کردم ، سبب شد تا دیگر ورزشکاران کشور نیز به این تولیدات ساخت داخل کشور اعتماد کنند و به استفاده از آنها ترغیب شوند.

سالاروند با تاکید بر اینکه پروتزهای ایرانی قابل رقابت با نمونه های خارجی است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، می افزاید: قیمت مناسب پروتزهای ایرانی نیز قابل مقایسه با نمونه های خارجی نیست بطوری که پروتز ایرانی پنجه پا را با کمتر از پنج میلیون تومان تهیه کردم ، درصورتی که نمونه خارجی آن بین ۳۳ تا ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد. و این درحالی است که پروتزهای ایرانی از نظر ظرافت و زیبایی نیز چیزی از نمونه های خارجی کم ندارند تا جایی که زمان بالا رفتن از بیستون ، مردمی که به تماشا ایستاده بودند، فکر می کردند که پروتزهای قدرتمند و زیبای من ، ساخت خارج از کشور است.

وی در پایان این گفت وگو تاکید کرد، همانطور که بارها به مصدومان و آسیب دیدگان حوادث سنگین گفتم، " ما باید باور کنیم که توانمندیم و نباید معلولیت به ذهن ما وارد شود چرا که اگر ذهن معلول باشد، به کوچکترین اهداف خود نخواهیم رسید."

گفتنی است ، کلینیک ارتوپدی فنی باریش ، اولین و تنهاترین مرکز آکادمیک پروتزهای پیشرفته اندام فوقانی و تحتانی است که متشکل از متخصصان حرفه ای و دارای مدرک بین المللی در زمینه ساخت و طراحی پروتز می باشد.

شرکت " کامپوزیت گستر سپاهان " نیز که موفق به ارائه اولین پنجه و پاشنه فنری کربنی کشور با نام " پارس فلکس " شده است ، توانسته اعتماد ورزشکاران را به ویژگی های منحصربفرد تجهیزات ایرانی کمک توانبخشی ، جلب کند .

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم گزارش : نعیمی پور