عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

نشست " تبادل نظر مسئولان شرکت های داخلی تولیدکننده تجهیزات توانبخشی با مسئولان وزارت بهداشت کشورمان " برگزار شد

نشست تخصصی و اجرایی " تبادل نظر مسئولان شرکت های داخلی تولیدکننده تجهیزات توانبخشی با مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت کشورمان " عصر روز گذشته (شنبه) ، با حضور مدیرکل فناوری سلامت وزارت بهداشت، کارشناس مسئول اداره کل تجهیزات پزشکی و توانبخشی کشور و مشاور امور توانبخشی وزیر بهداشت ، در حاشیه نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی خاص معلولان و سالمندان در بوستان گفتگوی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، این نشست پس از معرفی هیات رئیسه ، از ابتدا به پرسش و پاسخ میان صاحبان یا نمایندگان صنایع تجهیزات پزشکی و توانبخشی تولید داخل کشور ، با مسئولان حاضر پرداخت .

" ضرورت وجود همگرایی بین پژوهشگران ، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در جهت بالا بردن کیفیت تجهیزات تولید داخل کشور ، بومی سازی نمونه تجهیزات وارداتی و برقراری پوشش بیمه ای بر روی وسایل توانبخشی برای پشتیبانی از خانواده های کم درآمد " درخواست یکی از شرکت کنندگان بود.

در ادامه ، یکی از کارشناسان جمعیت هلال احمر که در این نشست شرکت داشت ، " مشکل توانبخشی را در نداشتن یک متولی و دخالت دو وزارتخانه بهداشت و رفاه ذکر کرد که اگر متولی این امر، یکی از دو وزارتخانه بود و ورود تجهیزات توانبخشی به داخل کشور ساماندهی می شد، مشکلات ، کمتر و تولید داخلی تقویت می شد.

شرکت کننده دیگری ، مهمترین مشکل را در نداشتن آمار واقعی از معلولان ، عدم آگاهی از وضعیت معلولیت آنان و مشکلات این قشر از جامعه ذکر کرد که سبب اتلاف هزینه ها شده و هزینه های پیشگیری ، درمان و بهبود اختلالات را نامشخص کرده است.

تولیدکننده دیگری ، عدم برقراری پوشش بیمه ها بر روی تجهیزات توانبخشی تولید داخل کشور، چگونگی دریافت تسهیلات لازم برای رشد تولید داخلی و درخواست کاهش هزینه صادرات برای تولیدکنندگان داخلی را مطرح کرد.

مدیرعامل یکی از شرکت های فناور نیز درخواست تسهیلات برای استفاده از فرصت های مطالعاتی برای مسئولان شرکت ها و کارشناسان زیرمجموعه آنها را عنوان کرد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان که بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می کند، مشکلات صادرات را در روابط بین الملل ، موقعیت سیاسی کشور و عدم ثبات وضعیت آن دانست که بر کار صادرات تاثیرگذار است.

وی همچنین با اشاره به پروسه دریافت تسهیلات در طولانی مدت و بصورت وقت گیر ، افزود: متاسفانه تسهیلات را کسانی می توانند دریافت کنند که کمتر درگیر تولید واقعی بوده و وقت زیادی دارند و چه بهتر بود که این پروسه کوتاه شده و سرعت می گرفت.

یک سرمایه گذار علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش تولید تجهیزات پزشکی و توانبخشی نیز در این نشست ضمن ابراز علاقه به این حوزه ، مشکل خود را در نداشتن اطلاعات مربوط به وسایل مورد نیاز جامعه ، قابل سرمایه گذاری و سودده ذکر کرد و گفت: اگر نیازهای جامعه کم توان کشور، تحت یک برنامه مشخص از سوی وزارت بهداشت ارائه بشود ، تکلیف سرمایه گذاران این حوزه نیز روشن خواهد شد.

******

ج)) دکتر وطن پور مدیرکل فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این درخواست ها گفت: برگزاری اینگونه نشست ها، هدف ماست و هم اکنون کمیته هایی برای هماهنگی تولیدکنندگان براساس نیاز مصرف کنندگان در اداره کل فناوری سلامت وزارتخانه تشکیل شده و فعالیت می کنند. چرا که اگر این ارتباط نباشد ، نتیجه فعالیت ها مطلوب نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به لزوم ارتباط تنگاتنگ بین سازمان ها و ارگانهای مرتبط با تولید تجهیزات توانبخشی مانند جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی ، دانشکده های توانبخشی و انجمن های غیردولتی حوزه توانبخشی ، وزارت بهداشت نیز خود یکی از منتقدان به عدم ارتباط بین این ارگانها و دستگاه هاست .

دکتر وطن پور، یکی از نکات حائز اهمیت در عدم وجود اطلاعات دقیق از آمار معلولان و وضعیت آنان را در عدم وجود " سیستم ریجستری " دانست و ادامه داد: باید از تعداد معلولان در داخل کشور و وضعیت معلولیت آنان ، ریجستری داشته باشیم تا براساس نیاز آنان ، برنامه های تولید تجهیزات توانبخشی تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نمی تواند مجری طرح ریجستری باشد، تصریح کرد: باید یک مرکز علمی – پژوهشی ، این نیاز را به صورت یک پروژه تحقیقاتی به اداره کل فناوری سلامت وزارت بهداشت ارائه بدهد تا با تایید و پشتیبانی مالی وزارت بهداشت، این مهم اجرایی شود.

وی همچنین در پاسخ به درخواستی مبنی بر چگونگی دریافت تسهیلات برای رشد تولید داخل کشور، گفت: کار فناوری ، تولید و ورود به بازار ، کار سختی است و افراد محدودی با توجه به سختی کار می توانند این مهم را پیش ببرند بطوری که شاید از هر هزار مقاله چاپ شده ، صد مقاله به محصول تبدیل شود، فقط ده تای آنها تاییدیه بگیرند و تنها یکی از آن ده محصول ، تجاری شود.

مدیرکل فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: هم اکنون ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در داخل کشور فعالیت می کنند اما ۲۴۰ شرکت از این تعداد، محصول در بازار دارند.

دکتر وطن پور خطاب به صاحبان شرکت های دانش بنیان اظهارداشت: عنوان " دانش بنیان " دارای تسهیلات خاص در وزارت بهداشت است که می توانید با مکاتبه و طرح فعالیت ها و مشکلات خود ، از تسهیلات بخش دانش بنیان استفاده کنید.

وی در مورد صادرات تولیدات داخلی نیز به سفر اخیر خود به آفریقا اشاره کرد و افزود: بازار قوی در آفریقا وجود دارد و وزارت بهداشت تسهیلات خوبی را می تواند در اختیار شرکت های صادرکننده محصولات قرار بدهد.

وی در مورد اجرای برخی از قوانین که برای برند ایرانی و در بازار ایران ، مشکل ایجاد می کند، گفت: ما قوانین کشورهای پیشرفته را در ایران اجرا می کنیم درصورتی که باید این قوانین بومی شوند و شرایط برند ایرانی با کالای یک کشور اروپایی به صورت یکسان دیده نشود چرا که ما باید از برند ایرانی که کمتر شناخته شده است، حمایت کنیم بخصوص که کشور با مشکلات ارزی و مسایل بین الملل نیز روبه رو است و لذا باید با شرکت های تولیدکننده همراهی کرده و با نظارت مستمر، بیشتر مسئولیت ها را به مسئولان فنی بسپاریم.

دکتر وطن پور درباره درخواست سرمایه گذاران در ارتباط با ارائه اطلاعات برنامه ریزی شده از سوی وزارت بهداشت برای راهنمایی آنان جهت سرمایه گذاری ، گفت : کمیته ای در اداره کل فناوری سلامت وزارت بهداشت متشکل از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تشکیل شده است که می توانند به این امور برسند، ضمن آنکه ما آمارهایی از کالاهای قابل سرمایه گذاری داریم که می تواند در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد.

******

دکتر " محمدتقی جغتایی " مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی نیز در ادامه این مبحث ، گفت : متاسفانه ما در زمینه تکنولوژی توانبخشی ضعیف هستیم چرا که برخی از تجهیزات در کشورهای دیگر وجود دارند که هرچند مورد نیاز کم توانان کشورمان است ، اما حتی در لیست محصولات وارداتی نیز قرار نگرفته اند.

وی افزود: باید کارگروهی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شود تا این محصولات را شناسایی کرده و در حوزه تولید و یا واردات قرار بدهد.

******

دکتر " کاشف پور" کارشناس مسئول اداره کل تجهیزات پزشکی و توانبخشی کشور نیز در این نشست در پاسخ به برخی از درخواست ها که مربوط به پروسه دریافت مجوزها از این اداره کل می شد، گفت: متوسط الزامات را باید تولیدات داشته باشند و در بسیاری از مواقع روند طولانی مدت فعالیت ها به عملکرد خود شرکت های تولیدی و یا آزمایشگاه های همکار بستگی دارد.

وی درمورد الزامات سختگیرانه این اداره کل نیز اظهارداشت: اعمال الزامات سختگیرانه به کلاس خطر محصولات تولیدی نیز بستگی دارد و با وجود سه کلاس خطر برای محصولات تولیدی و یا وارداتی، الزامات نیز متفاوت خواهند شد.

کارشناس مسئول اداره کل تجهیزات پزشکی و توانبخشی کشور خطاب به صاحبان و یا نمایندگان شرکت های فناور و دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات توانبخشی توصیه کرد: یک ناظر فنی خوب داشته باشید که دوره های تخصصی را گذرانده باشد.

دکتر کاشف پور همچنین در پایان سخنانش ، تسهیل در فرآیند اداره تولید برای تولیدکنندگان ، کاهش هزینه های دریافت استانداردهای لازم و بازنگری در الزامات CE را از برنامه های در دست بررسی و اقدام اداره کل تجهیزات پزشکی و توانبخشی کشور ذکر کرد.

******

گفتنی است ، در پایان این نشست ، " محمد آقاعلی " دانشجوی برگزیده مسابقات اختراعات از دیدگاه فناورانه ، مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه وی از سوی دکتر وطن پور مدیرکل فناوری سلامت وزارت بهداشت اعطا شد.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور