عمومی | بنیاد ملی نخبگان

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از الزامات توسعه منطقه‌‎ای است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ علی‌حسین صابری؛ رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان در نشست خبری، با تاکید بر رسالت بنیاد ملی نخبگان مبنی بر شناسایی، حمایت و هدایت اجتماع نخبگانی، گفت: همه دانشجویان و دانش‌آموختگان برتر، مخترعان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند از تسهیلات اعطایی برخوردار شوند.

وی با اشاره به تسهیل نظام‌وظیفه تخصصی، افزود: در این بخش، فرد می‌تواند دوره خدمت ‌سربازی خود را به صورت انجام یک طرح تحقیقاتی، طبق مقررات بنیاد ملی نخبگان و با همکاری ستاد کل نیروی‌های مسلح طی کند و در این مدت علاوه بر گذراندن دوره، هم حضور در یک پروژه‌ واقعی را تجربه کند و داشته‌های خود را در راه رفع نیازهای جامعه بکار گیرند.

رئیس بنیاد نخبگان استان خوزستان ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان در قالب ارائه تسهیلات مالی و همچنین کمک‌هزینه‌های تحصیلی و پژوهشی تلاش دارد از مشمولان آئین‌نامه‌ها حمایت کند؛ علاوه بر آن برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی با محوریت موضوعات کاربردی خاصه در حوزه‌های کسب‌وکار نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی دیگر از اقداماتی است که برای توانمندسازی افراد انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداشت محققان و سرآمدان در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه، اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها زمینه‌سازی برای جذب افراد در دانشگاه‌های داخلی و یا حضور در عرصه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی است که در این حوزه، حضور صاحبان سرمایه و بخش‌خصوصی یک الزام است.

صابری ادامه داد: حمایت از اختراعات برگزیده، تسهیل مسیر تجاری‌سازی آنها تا رسیدن به مرحله تاسیس شرکت دانش‌بنیان، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت بنیاد ملی نخبگان است و برای نیل به این هدف ضمن حمایت از اخترعات برگزیده در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مورد تایید، جشنواره‌های اخترعات و ابتکارت رویش را به صورت منطقه‌ای در طول سال برگزار می‌می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آنها در توسعه و پیشرفت منطقه‌ای، تصریح کرد: در حال حاضر ۸۵ شرکت دانش‌بنیان در خوزستان فعال هستند که غالباً توسط مخترعانی که مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند، ایجاد شده‌اند و توانسته‌اند نقش بسزایی در توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌زایی ایفا کنند.

صابری در پایان با اشاره به لزوم شناسایی و هدایت استعدهای‌برتر از سنین پایین، اظهار داشت: در همین راستا برنامه مشترکی بین آموزش‌وپرورش و بنیاد ملی نخبگان به نام شهاب، در سطح ملی حال اجرا است و در آینده‌ای نزدیک مرحله هدایت استعدادهای شناسایی‌شده آغاز خواهد شد.