عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

با برگزاری همایش افتتاحیه؛ طرح آهن‌یاری و مکمل‌یاری ویتامین دی در مدارس شهرستان عسلویه آغاز شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه در این آیین ضمن توضیح و تبیین اهمیت ویتامین یاری و آهن یاری به‌ویژه در بین دانش آموزان دختر، گفت: دانش آموزان به‌عنوان سفیران سلامت باید در اشاعه فرهنگ استفاده از قرص‌های آهن و ویتامین D در جامعه نقش پرباری داشته باشند.
جاسم زارعی افزود: با همکاری خوبی که مدیران، معلمین و دانش آموزان عزیز با شبکه بهداشت و درمان شهرستان داشته‌اند خوشبختانه این طرح در سال‌های گذشته به‌صورت ۱۰۰ درصدی اجراشده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح، جبران کمبود ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین D و همچنین آهن در دختران دوره متوسطه است.
کارشناس تغذیه مرکز خدمات جامع سلامت شهری عسلویه نیز گفت: شایع‌ترین کمبود مواد معدنی در دختران نوجوان کمبود آهن، کلسیم و روی می‌باشد که از عوارض و پیامدهای کم‌خونی فقر آهن کاهش قدرت یادگیری، خستگی زودرس، ضعف و سرگیجه، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌هاست.
فاطمه اسماعیلی افزود: کمبود ویتامین D به‌طور غیرمستقیم سبب کمبود کلسیم می‌گردد که در شهرستان عسلویه به دلیل آلودگی هوا و نوع پوشش بانوان کمبود این ویتامین شایع می‌باشد و از طرفی منابع غذایی تامین‌کننده این ویتامین کمتر مصرف می‌شود.
وی تصریح کرد: کلیه دختران مقطع متوسطه اول و دوم به‌عنوان گروه هدف برنامه آهن یاری و مگادوز ویتامین D و همچنین کلیه پسران مقطع متوسطه اول و دوم به‌عنوان گروه هدف برنامه مگادوز ویتامین D در سال ۹۷_۹۸ خواهند بود.
کارشناس تغذیه مرکز خدمات جامع سلامت شهری عسلویه بیان کرد: قرص آهن به کلیه این افراد به‌صورت هفته‌ای یک عدد و به مدت ۴ ماه (کلاً ۱۶ عدد قرص آهن برای هر نفر) تعلق می‌گیرد و مکمل مگادوز ویتامین D نیز به هر نفر یک عدد در ماه و به مدت ۹ ماه تعلق می‌گیرد.
فاطمه اسماعیلی گفت: این مقدار جهت پیشگیری می‌باشد و درصورتی‌که کسی دچار کمبود این ریزمغذی‌ها باشد بایستی تحت نظر پزشک درمان شود.

انتهای پیام/ع.م- ۳۰۹۰