عمومی | دانشگاه مازندران

گفت و گوی روابط عمومی با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، در پی قرارگیری دانشگاه مازندران در میان هزار دانشگاه برتر دنیا بر اساس نظام رتبه بندی Times higher Education (THE) ، دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی، به سوالات مطرح شده در خصوص این رویداد مهم پاسخ داد .

متن کامل این گفت و گو را در ذیل مشاهده می کنید :

* خبرنگار روابط عمومی: در خصوص پایگاهی که این رتبه بندی را منتشر کرده است توضیح دهید .

* دکتر فاطمی: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های جهان را رتبه بندی می کند. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد .این همکاری تا سال ۲۰۱۰ تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال ۲۰۱۰ ، تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با موسسه تامسون رویترز امضا کرد. در سال ۲۰۱۰ روش‌شناسی جدیدی برای این رتبه‌بندی ارایه گردید و در سال ۲۰۱۱ در این روش‌شناسی تغییرات زیادی ایجاد گردید. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبه بندی از طریق نظرسنجی از صاحب‌نظران حوزه های موضوعی، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسش نامه‌ای که خود دانشگاه‌ها تکمیل می ‌کنند، گردآوری می شود .

* خبرنگار روابط عمومی: این پایگاه بر اساس چه معیارها و شاخص هایی این رتبه بندی را منتشر می کند؟

* دکتر فاطمی: سیزده شاخص مورد استفاده در این رتبه‌بندی در پنج گروه به شرح زیر قرار گرفته‌اند :

۱ . آموزش: فضای آموزشی( ۳۰ درصد از نمره کل)

۲ . پژوهش: حجم، درآمد و شهرت( ۳۰ درصد از نمره کل)

۳ . استنادها: تاثیر پژوهش( ۳۰ درصد از نمره کل)

۴ . درآمد صنعتی: نوآوری( ۲ ٫ ۵ درصد از نمره کل)

۵ . وجهه بین‌المللی: نیروی انسانی، دانشجویان و پژوهش( ۷ ٫ ۵ درصد از نمره کل)

شاخص‌های سیزده گانه مورد استفاده در این نظام به شرح زیر است :

آموزش

۱ - شهرت دانشگاه: در ارتباط با شهرت دانشگاه از صاحب نظران حوزه‌های مختلف موضوعی نظرسنجی می‌شود (وزن ۱۵ درصد) .

۲ - نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو( وزن ۵/۴ درصد)

۳ - نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی( وزن ۲۵/۲ درصد)

۴ - نسبت فارغ التحصیلان دکتری به اعضای هیات علمی( وزن ۶ درصد)

۵ - درآمد دانشگاه( وزن ۲۵/۲ درصد)

پژوهش

۶ - شهرت پژوهشی دانشگاه: شهرت پژوهشی دانشگاه از طریق نظرسنجی از صاحب‌نظران به دست می‌آید( وزن ۱۸ درصد) .

۷ - بهره‌وری پژوهشی: تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است( وزن ۶ درصد) .

۸ - درآمد پژوهشی: درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیات علمی( وزن ۶ درصد)

استناد

۹ - تعداد استنادهایی که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کرده است( وزن ۳۰ درصد) .

وجهه بین‌المللی

۱۰ - نسبت دانشجویان بین المللی به دانشجویان داخلی( وزن ۵/۲ درصد)

۱۱ - نسبت اعضای هیات علمی بین المللی به اعضای هیات علمی داخلی( وزن ۵/۲درصد)

۱۲ - همکاری بین‌المللی: تعداد مقالاتی که با مشارکت پژوهشگران سایر کشورها نوشته شده است( وزن ۵/۲ درصد) .

درآمد صنعتی

۱۳ - این شاخص از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیات علمی محاسبه می‌شود( وزن ۵/۲ درصد) .

* خبرنگار روابط عمومی: اقدامات دانشگاه در راستای شاخص های مورد نظر این مرکز جهت دست یابی به این مهم را بیان نمایید؟

* دکتر فاطمی: یکی ازمهم ترین شاخص های موثر بر سنجش مرجعیت علمی و رتبه، تعداد استنادها هستند. استنادها بیانگر میزان استفاده سایر پژوهشگران از محتوای علمی منتشر شده هستند. به بیان ساده، هر چقدر میزان استفاده از علم تولید شده بیشتر باشد، اثرگذاری یا مرجعیت آن بالاتر می رود. بهبود جایگاه مرجعیت علمی باعث ارتقای حیثیت و رتبه علمی کشور در تراز بین المللی و تسهیل فعالیت های بین المللی دانشگاه(پذیرش دانشجو- تفاهم نامه های بین المللی) و اثربخشی اجتماعی و تولید ثروت و نهایتا محوریت توسعه جامعه با رویکرد دانش بنیان در پارادایم اقتصاد مقاومتی می گردد. بنا بر گزارش های موجود، در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه های ایرانی موجود در این رده بندی ۸ مورد، در سال ۲۰۱۷ ، ۱۳ دانشگاه و در سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۸ دانشگاه افزایش یافته است. در رتبه بندی اخیر در سال ۲۰۱۹ با ورود ۱۱ دانشگاه جدید شاهد حضور ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۲۵۸ دانشگاه برتر جهان از ۸۶ کشور بوده است .این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه های توانمند ایران در رتبه بندی های معتبر بین المللی است .

* خبرنگار روابط عمومی: کسب این رتبه و جایگاه، چه ثمرات و فوایدی را برای دانشگاه به همراه دارد؟

* دکتر فاطمی: اصولا این امر باعث آگاهی از وضع هر دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه های هم تراز و همتای خود که در یک بافت خاص فعالیت می کنند خواهد شد. از دیگر مزیت های رتبه بندی دانشگاه ها کمک به مخاطبان نظام دانشگاهی است. به این صورت که دانشجویان در انتخاب دانشگاه های محل تحصیل و اولیا برای آگاهی از وضع دانشگاه ها می توانند از نتایح این رتبه بندی ها استفاده کنند. رتبه بندی می تواند فعالیت های علمی که به صورت مشترک در بین دانشگاه ها صورت می پذیرد را نمایان سازد و با ایجاد یک بافت رقابتی، باعث شتاب و حرکت دانشگاه ها به سمت افزایش کارایی شود. همچنین رتبه بندی دانشگاه ها به دلیل بازبینی نحوه عملکرد آن ها، عامل بسیار مهمی در جهت گرایش به سمت بهبود و ارتقای کیفیت فعالیت های دانشگاه ها می باشد. نظام های رتبه بندی هدف نیستند بلکه ابزار هستند. هدف باید ارتقا سطح علمی و بین المللی سازی دانشگاه باشد .

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی