عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

حضور چشمگیر شرکت های دانش بنیان و فناور وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی

شرکت های دانش بنیان و فناور وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی و همچنین شرکت هایی که با هماهنگی و تحت پوشش این دانشگاه طی دو روز ( ۱۳ و ۱۴ مهرماه ) در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی در بوستان گفتگو تهران مستقر بودند، با برنامه های متنوع تخصصی و اجرایی ، حضور چشمگیری را به نمایش گذاشتند.

دکتر" امیرسالار جعفرپیشه " مدیر فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، در مورد برنامه های تخصصی و اجرایی دانشگاه همزمان با برگزاری این نمایشگاه ، گفت: علاوه بر برپایی غرفه شرکت های دانش بنیان و فناور مرتبط با طراحی و تولید تجهیزات توانبخشی در کشور، همزمان سمینارهای تخصصی و علمی در ارتباط با این مهم برگزار شد.

وی افزود: سمینار یک روزه " سالمندی و فناوری در سالمندی " در روز جمعه (۱۳ مهرماه) در سالن بهارستان و در مجاورت غرفه های هفت شرکت وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و جهت استفاده تمامی مسئولان و نمایندگان حداقل ۱۷ شرکت فناور و دانش بنیان مرتبط به طراحی و تولید تجهیزات توانبخشی در کشور ، برگزار شد.

دکتر جعفرپیشه اظهارداشت: سمینار " بیوفیدبک بازیهای رایانه ای " در ساعات صبح امروز (شنبه) برای شرکت کنندگان در نمایشگاه برگزار شد ، ضمن آنکه پنل " تبادل نظر شرکت های فناور با مسئولان وزارت بهداشت " در ساعات بعدازظهر امروز، مباحث اجرایی فعالیت شرکت های فناور و دانش بنیان و مسایل مربوط به حمایت های دولت از این شرکت ها را مطرح ، و به پرسش های صاحبان صنایع پزشکی و توانبخشی خاص معلولان و سالمندان پاسخ گفت.

******

مهندس " رضا وهاب کاشانی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر اجرایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی خاص معلولان و سالمندان ، نیز با معرفی نمونه هایی از تولیدات شرکت های فناور و دانش بنیان که در نمایشگاه حضور دارند، این حضور را فرصتی مغتنم برای آشنایی مصرف کنندگان و سرمایه گذاران با تولیدات داخل کشور و کیفیت بالای آنها، جهت استفاده و همچنین حمایت سرمایه گذاران از این تولیدات دانست.

وی در معرفی شرکت " دانش سالار ایرانیان " گفت: این شرکت موفق به ساخت لیزر مرکز ثقل یاب بدن (برای تشخیص اختلال در افرادی که دارای توازن بدن نیستند) ، با یک ششم هزینه وسیله مشابه خارجی آن شده است.

" یکی دیگر از تجهیزات تولیدی این شرکت ، فشارسنج کف پایی است که برای تشخیص مشکلات کف پا طراحی و ساخته شده است و محصولی جدید بشمار می رود که تاکنون مشابه داخلی نداشته است.

همچنین ، شرکت " صدرا فن " ، شرکت فناوری است که بگفته مهندس کاشانی ، نرم افزار مخصوص طراحی کفی های طبی و همچنین ماشین تراش مربوط به ساخت کفی های طبی را تولید کرده است.

مهندس وهاب کاشانی با معرفی شرکت " کارما آرین نوین ایرانیان " نیز گفت: این شرکت موفق به ساخت قطعات ارتز لیون شده است و با توجه به اینکه قبلا این قطعات از خارج کشور وارد می شد، هم اکنون با طراحی و تولید آن در داخل کشور، از خروج ارز تا حدود ده برابر هزینه مشابه ایرانی آن ، جلوگیری شده است.

دبیر اجرایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی و توانبخشی خاص معلولان و سالمندان همچنین با معرفی شرکت " درفش صنعتگران پارت زاد " (گروه مهندسی کاردرمانی ضحی) گفت: این شرکت اقدام به طراحی و تولید تجهیزات تخصصی ویژه کلینیک های توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم ، فلج مغزی ، سندرم داون ، بیش فعالی و ... کرده است .

وی با اشاره به اینکه این شرکت ، ۱۶ محصول تولید می کند که برخی از آنها به کشورهای همسایه نیز صادر شده است، افزود: شرکت درفش صنعتگران تاکنون در تجهیز مراکز خیریه تحت پوشش سازمان بهزیستی در زمینه کاردرمانی نیز همکاری داشته و حامی این مراکز محسوب می شود.

مهندس کاشانی ادامه داد: تجهیزات کاردرمانی جسمی و ذهنی تولیدی این شرکت چون برای کودکان طراحی شده است ، از جذابیت وسایل بازی کودکان برخوردار است و کودک در حین کار با این وسایل ، احساس می کند که در حال بازی است و از کار با این وسایل لذت می برد و در عین حال کاردرمانگران نیز به وظیفه درمان و توانبخشی کودک می پردازند.

وی با معرفی شرکت دانش بنیان " توان دانش مهرسام " نیز گفت: ساخت ربات نرم که از تکنولوژی های روز دنیا است و برای بیماران دارای ضایعات نخاعی استفاده می شود، از تولیدات این شرکت است .

وی افزود: سابق بر این ، از اسکلت های رباتیک برای بیماران ضایعات نخاعی استفاده می شد که از ایمنی پائینی برخوردار بود ، اما ربات های نرم با کابل ها و تیوپ های بادی بعنوان عملگرهای مکانیکی ، از ایمنی کامل برخوردار بوده و قابل شستشو می باشد.

" این شرکت که وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است ، اولین شرکت در ایران است که همزمان با دانشگاه های معتبر آمریکا و کشورهای صنعتی دنیا مانند ژاپن ، به این فناوری می پردازد."

" سیستم های بیوفیدبک و بازی های رایانه ای با هدف توانبخشی جسمی و حرکتی افراد دچار اختلال حرکتی " و همچنین " طراحی و تولید ابزار عمومی و ارزان قیمت توانبخشی برای استفاده بیماران در منزل " از دیگر فعالیت های طراحی و تولید شرکت توان دانش مهرسام است ."

شرکت " فرانک میرزا حسابی " از دیگر شرکت های مستقر در نمایشگاه تجهیزات توانبخشی است که مهندس کاشانی درباره آن گفت: محصولات تولیدی این شرکت خاص کم شنوایان ، ناشنوایان و افرادی که کاشت حلزون شنوایی شده اند، می باشد.

وی افزود: وسایل این شرکت ، برای نوزادان تا کودکان ۱۲ – ۱۳ ساله طراحی و تولید می شود، ضمن آنکه این شرکت می تواند براساس سفارشاتی که بصورت جداگانه داده شود، وسایل را با توجه به سن سفارش دهنده و سلیقه او طراحی و تولید کند.

" این شرکت نیز که وابسته به مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است ، تاثیر سه اصل " تشخیص زودهنگام (بدو تولد)، تجویز وسیله کمک شنوایی بلافاصله بعد از تشخیص و آغاز سریع مداخلات توانبخشی خانواده محور" در موفقیت کودکان کم شنوا را مدنظر دارد."

گفتنی است ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی ) که در برخی از رشته ها، بعنوان تنها برگزارکننده ، و در برخی از آنها نیز بعنوان اولین برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی در داخل کشور و حتی کشورهای خاورمیانه شناخته شده است ، علاوه بر تربیت نیروی متخصص ، از طریق مرکز رشد فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور تحت پوشش ، اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی و اندام مصنوعی می کند.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور