عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

اجرای طرح جامع سلامت سالمندان - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، طرح جامع سلامت سالمندان از ۱۴۰۰ نفر سالمند ساکن شهربیرجند و۴۰۰ نفرسالمند ساکن مناطق روستایی در ۲ مرحله اجرایی درحال انجام می باشد.
دکتر ابراهیم میری مقدم مدیریت توسعه وارزیابی تحقیقات دانشگاه از شروع طرح جامع سلامت سالمندان همزمان با هفته ی سلامت سالمندان خبر داد و گفت: این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ساختمان مراکز تحقیقاتی دانشگاه در حال انجام می باشد.
وی ااضفه کرد: مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه با همکاری دفتر سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکزتحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران مجری طرح بررسی سلامت سالمندان شهر بیرجند می باشند.
دکتر میترا مودی رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و مجری طرح سلامت سالمندان ، هدف از انجام این طرح را تعیین وضعیت سلامت سالمندان شهرستان بیرجند از نظر ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی، عاطفی، شناختی، اجتماعی و معنوی بیان کرد و گفت: این مطالعه بر روی۱۴۰۰نفر از سالمندان بالای ۶۰ سال ساکن شهر بیرجند و ۴۰۰ نفر سالمند ساکن مناطق روستایی در ۲ مرحله اجرا می باشد.
وی اضافه کرد:

مرحله اول: غربالگری وضعیت شناختی، سلامت عمومی، سبک زندگی، کیفیت زندگی و عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سالمندان ( شامل تعیین شاخص های آنتروپومتریک، فشارخون، نوار قلب، CBC، FBS ، بررسی وضعیت بینایی و معاینات دهان و دندان)

مرحله دوم: انجام تست های تخصصی در خصوص اختلال شناختی توسط متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک و انجام MRI و معاینات تخصصی در صورت نیاز

دکتر مودی یادآور شد: در شهر بیرجند سالمندان بصورت تصادفی از ۶۰ نقطه شهر با مراجعه پرسشگران آموزش دیده به درب منازل شناسایی و پس از کسب رضایت سالمندان از آنها دعوت می شود در روز تعیین شده با برگه معرفی نامه به ساختمان مراکز تحقیقات دانشگاه جهت انجام معاینات بصورت ناشتا مراجعه نمایند.
وی تصریح کرد: جهت رعایت حقوق و تکریم سالمندان باتوجه به شعار هفته سالمند سال ۹۷ «تحکیم حقوق سالمندان و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه آسیب برای سالمندان وسیله ایاب و ذهاب درنظر گرفته شده است.
دکتر مودی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری سالمندان و اطرافیان آنها این طرح با خوبی و طبق برنامه ریزی پیش بینی شده انجام شود و گامی در جهت ارتقای سلامت سالمندان برداشته شود.