عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

گفتمان الزامی شدن سلامت در استان بوشهر دنبال می‌شود

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت درمان تنگستان، دکتر حیدر عزیزنژاد در اولین مجمع سلامت شهرستان تنگستان عنوان داشت: مجمع سلامت شهرستان به مثابه یک مجمع هم اندیشی برای سلامت بایستی به سمت و سوی برنامه ریزی برای سلامت و استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان پیش برود.
وی بیان داشت: سازمان جهانی بهداشت سلامت را در تمام زمینه‌ها یعنی سلامت جسمی، روحی و اجتماعی تعریف کرده و بر همین اساس این حوزه بسیار وسعت دارد بنابراین تامین و حفظ آن تنها از عهده وزارت بهداشت بر نخواهد آمد.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی ادامه داد: همه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه سلامت در تمام نقاط دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ۳۰ درصد از سلامت مردم مربوط به بهداشت و درمان است که آن را نیز وزارت بهداشت با وجود بیمارستانها، درمانگاه‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌دهد.
دکتر عزیزنژاد تصریح کرد: در گذشته توجه زیادی از سوی سایر نهادها نسبت به سلامت صورت نگرفته است و به همین دلیل است که در شاخص‌های بهداشتی رتبه دهم را در بین ۲۴ کشور منطقه دارا هستیم.
وی افزود: ما باید در مجمع سلامت گفتمان الزامی شدن سلامت را پیگیری کنیم و این تنها راه کلیدی برای رسیدن به شاخص‌های بهداشتی مطلوب است که نتیجه آن کاهش ورودی مردم به مراکز درمانی است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد از مسائل بهداشتی و درمانی به خود مردم و تاثیر آنها بر شاخص‌های بهداشتی به رعایت مسائل حوزه سلامت ارتباط پیدا می‌کند و این موضوع با همکاری و گسترش سازمان‌های مردم نهاد میسر خواهد شد
سرپرست شبکه بهداشت و درمان تنگستان نیز گفت: با اجرای سیاست‌های وزارت بهداشت در کشور و با حمایت‌هایی که از سوی ریاست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فرمانداری تنگستان و نماینده مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است شاهد اقدامات خوبی در شهرستان بوده‌ایم.
مهندس عادل مقدس ادامه داد: با توجه به نیازهای بهداشتی و درمانی مردم، بهداشت و درمان نمی‌تواند به تنهایی در مباحث سلامتی مردم پاسخگو باشد زیرا سلامت مقوله گسترده‌ای است و حفظ و ارتقای آن نیاز به عزم همه نهادها و ارگان‌ها و خود مردم دارد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نهادها و سازمانها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و چون در حال حاضر همکاری بین بخشی ضعیف است اگر برنامه‌ای در راستای تامین سلامت مردم وجود داشته باشد نهایتاً به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و هدف اصلی که عدالت در سلامت است محقق نخواهد شد.
سرپرست شبکه بهداشت درمان تنگستان ادامه داد: همه سازمان‌ها باید دارای پیوست سلامت و متعهد به اجرای قوانینی در جهت سلامت جامعه باشند و با ایجاد فرهنگ سلامت به مردم در قدم برداشتن به سوی سبک زندگی سالم کمک کنند.
مهندس مقدس افزود: اگر بخواهیم مثالی بزنیم شهرداری‌ها می‌توانند مبلمان شهری را در جهت مشوقی برای سبک زندگی سالم اصلاح کنند و پیامهای بهداشتی را در نقاط مختلف شهر در اختیار مردم قرار دهند و یا آموزش و پرورش می‌تواند علاوه بر آموزش دانش‌آموزان، سلامت ایشان را در اولویت قرار دهد و بوفه‌های مدارس را موظف به ارائه غذای سالم نماید.
مقام مسئول بهداشت و درمان در تنگستان تاکید کرد: اگر هر نهاد و سازمانی بر اساس رویه ذاتی کاری خود برنامه‌هایی برای سلامت مردم داشته باشند شاخص‌های بهداشتی در زندگی مردم تغییر خواهد کرد و مردم با افزایش آگاهی در جهت ارتقا سلامت فردی و اجتماعی پیش خواهند رفت.
انتهای پیام/ ن.ا ۳۰۱۰