عمومی | انجمن ایرانی تاریخ

بازدید از تپه باستانی خیبر کوزران در شمال غربی کرمانشاه برگزار شد

گزارش بازدید علمی شعبه استان کرمانشاه انجمن ایرانی تاریخ

در صبح روز جمعه ۱۳۹۷/۷/۱۳ برنامه بازدید علمی انجمن ایرانی تاریخ و گروه تاریخ دانشگاه رازی با بازدید از تپه باستانی خیبر کوزران در شمال غربی کرمانشاه آغاز شد.

تپه خیبر از تپه های باستانی استان کرمانشاه است. باستان شناسان ایرانی و دانمارکی به تازگی در آنجا دست به کاوش های علمی زده اند. بر این اساس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مورد بازدید علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه تاریخ دانشگاه رازی قرار گرفت .

در این بازدید علمی که با هماهنگی و مشارکت دانشجویان و اساتید تاریخ و با ستان شناسی و انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان کرمانشاه صورت گرفت، آقایان دکتر سجاد دادفر ،دکتر مهدی عزتی ،دکتر حسین علی بیگی و دکتر روح الله بهرامی رئیس انجمن ایرانی تاریخ شعبه استان کرمانشاه همراه با جمعی از دانشجویان رشته های تاریخ اسلام ، تاریخ ایران اسلامی ، باستانشناسی و جغرافیا از این تپه باستانی بازدید کردند .

این کاوشها که به سرپرستی دکتر سجاد علی بیگی از اساتید رشته باستانشناسی دانشگاه رازی و باستانشناسان دانمارکی صورت می گیرد در همان بررسی های اولیه به نتایج ارزشمندی دست یافته است که امید است دستآوردهای نهایی آن در قالب گزارش جامع علمی در اختیار دوستداران تاریخ و فرهنگ و جامعه علمی کشورمان قرار گیرد.

دکتر بهرامی در آغاز این برنامه هدف از برگزاری این بازدید علمی از سوی انجمن ایرانی تاریخ را آشنایی با آثار تاریخی و باستانی و شناخت تاریخ محلی ایجاد نوعی شناخت میدانی برای دانشجویان تاریخ دانستند که از طریق آن با روش ها ،مباحث علمی و دست آوردهای دانش باستانشناسی آشنا می شوند. ایشان اظهار داشتند که تقویت این نوع بینش ، و اتخاذ رویکردهای تازه در مطالعات میان رشته ای بتواند به ایجاد همگرایی بیشتر میان دانش تاریخ و باستانشناسی منجر شود. دکتر بهرامی

ابراز داشتند که نتایج و دست آوردهای دانش باستانشناسی همواره داده های ارزشمندی را در اختیار مورخان قرار داده است که در شناخت و تحلیل و تبیین مباحث تاریخی ارزش والایی داشته است.

در این بازدید دکتر سجاد علی بیگی ضمن معرفی تپه باستانی خیبر و پروژه کاوش های باستان شناسی در این تپه تاریخی توضیحات و مباحث تفصیلی در باب اهداف ، پرسش ها و شیوه های کاوش در این محوطه و همچنین شرایط تفاهم نامه علمی میان دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک را بیان نمودند. وی ابراز داشتند با عقد تفاهم نامه همکاری علمی میان دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ دانمارک کاوش ها بصورت عملی پس از انجام تمهیدات لازم و اخذ مجوزهای کشوری از آغاز شهریور ماه جاری در تپه خیبر در شش کیلو متری کوزران آغاز شده است که تا پایان هفته سوم مهرماه ادامه دارد.

ایشان ضمن تشریح فرآیند کاوش در تپه خیبر به روند ادامه این کاوش ها در تپه باستانی مذکور اشاره کردند و اظهار داشتند که یافته های سطوح مختلف به دقت مورد بررسی و مطالعه علمی واقع شده است و به نتایج آن در گزارش جامع پرداخته خواهد شد . ایشان همچنین اظهار داشتند یافته های این تپه باستانی نشان می دهد که این محل از چهار هزار سال پیش از میلاد محل استقرار بوده است و احتمالا این تپه عظیم یکی از قلاع و سکونتگاه های برجسته هزاره دوم و اول پ.م به شمار می رفته که محل استقرار شاهک های محلی بوده است. بر اساس بررسی سفالینه ها و ساز ه های خشتی و آجری مکشوفه از کاوش ها که با ملات گچ ساخته شده است، این بقایا دارای ویژگی های معماری و هنری اشکانیان است و حکایت از وجود یک سازه بزرگ دوره اشکانی دارد که احتمالا می توانسته مقر والی و حاکم منطقه در دوره اشکانی بوده باشد. ایشان همچنین ابراز نمودند تداوم تحقیقات و ادامه کاوش ها می تواند نتایج مفید و مهمی در اختیار قرار دهد.

ایشان ابراز امیدواری کرد که با توجه به اهمیت نتایج اولیه، مسولان ذیربط، از ادامه این پژوهش ها حمایت های جدی به عمل آورند تا بتوان بخشی از تاریخ و فرهنگ مردمان این سرزمین را روشن ساخت و ثمرات و دست آوردهای آن در عرصه صنعت گردشگری در استان کرمانشاه پدیدار گردد.