عمومی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نشست مشترک هم اندیشی علمی بین المللی

نخستین نشست مشترک هم اندیشی علمی بین المللی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با استادانی از دانشگاه های لهستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، سوریه، آمریکا، کانادا، الجزایر، ژاپن و ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزار شد.

مشروح مراسم:

حرکت برای تولید فناوری باید اولویت دانشگاه ها باشد
رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: در یک دانشگاه، صرفا هدف، تولید علم و مقاله نیست بلکه رفع نیازهای کشور و حرکت به سوی تکنولوژی آینده باید از اولویت های هر دانشگاه ها باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : سیداحمد معتمدی این مطلب را در نخستین نشست مشترک هم اندیشی علمی بین المللی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با استادانی از دانشگاه های لهستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، سوریه، آمریکا، کانادا، الجزایر، ژاپن و ایرانیان مقیم خارج از کشور در حوزه های بایوتکنولوژی، نفت، گاز، مدیریت منابع آب، مواد و نانوتکنولوژی، اینترنت اشیاء و کلان داده بیان کرد.
وی، یکی از مهمترین بخش های توسعه علمی کشورها را همکاری های علمی بین الملی دانشگاه ها عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیر کبیر در سال های اخیر در این جهت حرکت خیلی خوبی را داشته است.
معتمدی گفت: دانشگاه های کشور در سال ۲۰۱۷ بر اساس آمار جهانی، رتبه نخست را در توسعه علم در جهان کسب کرده اند و مقام ۱۶ ام را دارند.
به گفته وی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر که در بین ۱۳ دانشگاه برتر کشور قرار دارد نقش موثری در این جهت داشته است.
معتمدی گفت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر با ۱۴ هزار دانشجو که بیش از نیمی از آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند با تولید ۴.۱۸ مقاله به ازای هر استاد که رقم بسیار خوبی در شاخص های جهانی است مقام نخست را در بین دانشگاه های کشور داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته، تعداد مقاله های مشترک این دانشگاه با استادان خارجی از ۵۱۸ به ۸۹۰ مقاله افزایش پیدا کرده و رشد استنادات این مقاله های علمی دانشگاه هم به همین نسبت افزایش یافته است.
به گفته معتمدی، در رتبه بندی های بین المللی نیز دانشگاه صنعتی امیر کبیر از جهت های مختلف از جمله امتیازی که مربوط به روابط بین الملل دانشگاه می شود بیش از ۲برابر در سال ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷ رشد دارد.
وی معتقد است با این وجود فاصله با آن چه باید در روابط بین الملل وجود داشته باشد، زیاد است و از این جهت دانشگاه در برنامه راهبردی جایگاه خاصی را برای روابط بین الملل دانشگاه قایل شده است.
معتمدی گفت: موضوع های نشست امروز جزو نیازها و اولویت های کشور قرار گرفته و امید است مقدمه ای برای همکاری بین استادان و دانشگا های ایرانی و خارجی حاضر در نشست باشد.
در این نشست ۳۰ استاد خارجی از دانشگاه ها و موسسه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی ۱۳ کشور جهان و همچنین عباس سروش معاون وزیر نیرو حضور دارند.

******************
کنترل شرایط آبی در کشور نیازمند یک مدیریت پیوسته است
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا کنترل شرایط آبی کشور را نیازمند مدیریت پیوسته بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکتر عباس سروش در نخستین نشست مشترک هم اندیشی علمی بین المللی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با استادانی از ۱۳کشور جهان با اشاره به وضعیت آب، میزان بارندگی ها، تغییرات آب و هوایی، افزایش دما و وضعیت آب های زیرزمینی در کشور اظهار داشت: لازم است تمام کسانی که با موضوع آب درگیر هستند اعم از تولید کنندگان و مصرف کنندگان با مدیریت پیوسته بتوانند شرایط فعلی را کنترل و از وخیم شدن شرایط آبی جلوگیری کنند.
به گفته سروش، امسال ۳۳۴ شهر تحت تنش آبی قرار دارند که به دلیل کاهش بارش ها، این رقم در سال گذشته ۲۸۴ شهر بود.
معاون وزیر نیرو کنترل شرایط موجود را نیازمند تمرکز بیشتر بر تامین و توسعه منابع آبی دانست و افزود: باید به دنبال مدیریت مصرف بود.
وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت و میان مدت وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در ۷ماه اخیر کارگروهی به نام سازگاری با کم آبی در کشور با حضور وزارتخانه های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و کشور و نیز سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه تشکیل شده تا بتوان وضعیت را کنترل کرد.

*****************
استقبال وزارت نیرو از همکاری دانشگاه های خارجی
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با اشاره به احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اولویت های این وزارتخانه گفت: فعالیت هایی انجام و توفیق های نسبی نیز حاصل شده است.
وی با بیان این که مسوولیت احیای دریاچه ارومیه با سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: در این ارتباط از همکاری دانشگاه های خارجی نیز استقبال می کنیم.
سروش همچنین درباره برنامه های وزارت نیرو در استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و استادان خارجی گفت: ما محورهای تحقیقاتی خود را معرفی کرده و بسته به نیازهای موجود از این ظرفیت هم استفاده می شود.
معاون وزیر نیرو از جمله این محورهای تحقیقاتی به تغییرات اقلیم، مدیریت به هم پیوسته آب، بهبود وضعیت کیفی آب و فناوری های نمک زدایی اشاره کرد.
در نخستین نشست مشترک هم اندیشی علمی بین المللی دانشگاه صنعتی امیر کبیر استادانی از دانشگاه های لهستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، سوریه، آمریکا، کانادا، الجزایر، ژاپن و ایرانیان مقیم خارج از کشور در حوزه های بایوتکنولوژی، نفت، گاز، مدیریت منابع آب، مواد و نانوتکنولوژی، اینترنت اشیاء و کلان داده شرکت داشتند.