عمومی | مجتمع آموزش عالی سراوان

وزیر علوم: نتایج حاصل از فعالیت های پژوهشی باید در حل مسائل و مشکلات جامعه و مردم به کار گرفته شود

دکترمنصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت:انتظار ما از پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری این است که نتایج حاصل از پروژه ها و فعالیت های پژوهشی را در حل مسائل و مشکلات جامعه و مردم به کار گیرند.

بسمه تعالی
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در نشستی با رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، معاونان و مدیران گروه های علمی این پژوهشگاه ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای پژوهشگران اظهار داشت: در بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه ژنتیک و نمایشگاه تولیدات و محصولات علمی و شرکت های نمونه دانش بنیان مرکز رشد این پژوهشگاه، پیشرفت های چشمگیری مشاهده شد و همه دیدیم که فعالیت های پژوهشگاه ژنتیک علاوه بر هدفمند بودن و رفع نیازهای جامعه، در بسیاری از موارد اشتغال زا هم بوده است.

وی افزود: عملکرد پژوهشگاه زیست فناوری در عرصه بین المللی نیز قابل تحسین است و وزارت علوم نیز دیپلماسی علمی را به عنوان برنامه و راهبردی جدی مدنظر دارد و با پیشرفت علمی و تلاش های پژوهشگران، محققان، استادان، دانشمندان و نخبگان جوان، جایگاه و رشد علمی کشور در حال ارتقا است.
دکتر غلامی گفت: امروزه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی کشور برای مردم و کشور عزیز اسلامی مان مایه امیدواری، امید به آینده و بالندگی هستند.
در این نشست، رییس پژوهشگاه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با ارائه گزارشی از عملکرد و توانمندی های این پژوهشگاه ژنتیک گفت: تلاش و کوشش علمی پژوهشگران در شاخه های مختلف پزشکی، گیاهی و صنعت و محیط زیست در زمینه حل مشکلات مردم و کشور است.
دکتر مطلبی افزود: به عنوان مثال در کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، ما قادر به شناسایی بیش از ۳۰۰ نوع بیماری ژنتیکی پیش از تولد نوزادان هستیم و این می تواند بسیاری از مشکلات آینده خانواده ها و درگیری پس از تولد را از بین ببرد و این حرکت در جهت پیشگیری پیش از ابتلا است و در سایر بخش ها نیز جهت حرکت و تولید محصولات و فناوری ها نیز در همین مسیر است.
وی گفت: فعالیت گروه های علمی پژوهشگاه نیز در راستای ماموریت های ملی و نیازهای علمی کشور است و در راستای فعالیت های علمی بین المللی نیز پژوهشگاه جایگاه ویژه ای را داراست که این مهم به اذعان رتبه بندی های معتبری که سالیانه منتشر می شود قابل بیان، استناد و مشاهده است.
وی افزود:علاوه بر جایگاه منحصر به فرد پژوهشگاه به عنوان نقطه تماس (Focal Point) مراکز بین المللی نظیر (ICGEB)، (TWAS) و faba این پژوهشگاه با بسیاری از دانشگاه های معتبر کشورهای همسایه، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و قاره آمریکا تفاهم نامه مشترک علمی دارد و برهمین اساس از طرف وزارت علوم به عنوان قطب و نقطه اتصال ارتباط علمی با کشور آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است.
در این بازدید دکترغلامی از بخش های پایلوت فناوری، گلخانه مجهز تولید جلبک با متد علمی (شرکت دانش بنیان آرین گستر)، نمایشگاه محصولات، فناوری ها و توانمندی های پژوهشگاه ژنتیک، اتاقک های رشد و شرکت دانش بنیان مایا زیست فناور بازدید کرد.
در این برنامه دکترمسعود شمس بخش، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی این وزارت، دکتر غلامی را همراهی می کردند.