عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری جلسه آشنائی با برنامه های مدیریت منابع و مصارف در بیمارستان فارابی

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، به منظور آشنائی مسئولین واحد ها با سیاست ها و برنامه های مدیریت منابع و مصارف، روز چهار شنبه ۱۲ مهر۱۳۹۷ جلسه ای با حضور دکتر صنعتکار، قائم مقام ریاست و سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد.
مرادی، مدیر بیمارستان در ابتدای جلسه به برگزاری اولین جشنواره تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف در روز ۱۰ شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: هدف این جشنواره که در سطح ملی برگزار می شود ترویج فرهنگ ارتقا کیفیت خدمات و مدیریت هزینه های حوزه سلامت است.
وی مدیریت بهینه منابع و افزایش بهره وری را از اولویت های مهم در سیاستگذاری کلان نظام سلامت و موجب استمرار برنامه های تحول نظام سلامت دانست و افزود: امسال این سیاست ها مورد توجه دانشگاه نیز قرار گرفته و با قوت توسط هیئت رییسه دانشگاه دنبال می شود.
مدیر بیمارستان فارابی از تشکیل دبیرخانه مدیریت منابع و مصارف در بیمارستان فارابی خبر داد و  از مسئولین واحد ها درخواست کرد با ارائه طرح های پیشنهادی خود با این دبیرخانه همکاری کنند.
وی همچنین گفت: چک لیست صرفه جویی و مصرف منابع به آیتم های انتخاب بخش نمونه اضافه شده و از این به بعد واحد های مختلف در این حوزه نیز پایش می شوند.
در ادامه جلسه، شیما خاراباف کارشناس دبیرخانه مدیریت منابع و مصارف بیمارستان به معرفی سامانه تجارب موفق بیمارستانی مدیریت منابع و مصارف وزارت بهداشت پرداخت و در مورد زمان برگزاری دومین جشنواره، مهلت ثبت تجربیات و گزارشات قابل ارسال و فرم ثبت تجربه های موفق توضیح داد.
وی سپس به معرفی برنامه های عملیاتی بیمارستان در حوزه مدیریت منابع و مصارف پرداخت و گفت: با تشکیل دبیرخانه مدیریت منابع و مصارف در بیمارستان فارابی ۱۰ برنامه عملیاتی انتخاب شد که بخشی از آن ها انجام شده و برخی در حال اجرا است.
خاراباف در ادامه عناوین برنامه های عملیاتی را معرفی و میزان پیشرفت هریک را اعلام کرد و گزارش عملکرد سه نمونه از برنامه های اجرا شده و میزان صرفه جویی منابع در هریک  را ارائه نمود.
به گفته خاراباف در برنامه تبدیل انتشار فصلنامه ندای فارابی از کاغذی به الکترونیک هزینه ها به یک سوم در طرح تغییر روش فرآیند بی خطر سازی پسماندها از شیمیایی به اتوکلاو  هزینه ها به نصف و در بررسی فرآیند تبدیل کلیشه به CD در واحد سی تی اسکن  هزینه ها به یک ششم تقلیل می یابد.
دکتر صنعتکار، قائم مقام ریاست بیمارستان نیز در پایان جلسه با قدردانی از زحمات مدیر بیمارستان و همکاری مسئولین واحد ها در مدیریت منابع و کاهش هزینه های بیمارستان گفت: وضعیت سختی که با آن مواجهیم با وجود دشواری ها تجربه خوبی را هم بدنبال داشته و آن تلاش برای جلوگیری از اسراف و مدیریت مصرف است.
وی افزود: کشور ما در همه شاخص ها از میانگین مصرف جهانی بالاتر است. امروز فرصت خوبی است تا در سبک زندگی و نحوه مصرف خود در محل کار و خانه تجدید نظر و درست مصرف کردن را تمرین کنیم.
دکتر صنعتکار بر لزوم توجه بیشتر بر استفاده بهینه از منابع انسانی و انرژی تاکید کرد و از مسئولین واحد ها خواست مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.
خبر و عکس: امیدوار